Airbus A320 je proudové dopravnà letadlo pro stÅednà a krátké tratÄ, které vzniklo ve druhé polovinÄ osmdesátých let minulého stoletÃ. Spolu se svými sourozenci A318, A319 a A321 pÅedstavuje nejúspÄÅ¡nÄjÅ¡Ã produkt spoleÄnosti Airbus Industrie. VÅ¡echny tyto typy kromÄ A318 můžeme vÃdat na nebi i s Äeskými registraÄnÃmi znaÄkami.
Historie A320 se zaÄala psát v 80. letech minulého stoletÃ, kdy Airbus zahájil práce na projektu letadla pro kratÅ¡Ã trati, které mÄlo nahradit letouny typu Boeing 727, Boeingu 737â100/200 a také DC-9. Nový typ mÄl zároveÅ konkurovat dalÅ¡Ã generaci amerických strojů â Boeingu 737â300/400/500 a MD-80. Oproti svým rivalům se mÄl nový Airbus odliÅ¡ovat ekonomiÄtÄjÅ¡Ãm provozem, vÄtÅ¡Ãm pohodlÃm pro cestujÃcà a použitÃm modernÃch materiálů a technologiÃ.
PoÄáteÄnà impuls k zahájenà pracà dala roku 1981 spoleÄnost Air France. Již od poÄátku se poÄÃtalo s nÄkolika různými verzemi odliÅ¡ujÃcÃmi se různou kapacitou cestujÃcÃch. Jako prvnà pÅiÅ¡el na Åadu A320. Výroba prvnÃho prototypu (F-WWAI) byla zahájena 23. bÅezna 1984, prvnà let se uskuteÄnil 22. února 1987 a 27. dubna téhož roku se do vzduchu vznesl i druhý prototyp (F-WWDA). Certirikát JAA typ A320-100 s motory CFM56-5 zÃskal 26. února 1988 a A320 mohl vstoupit do služby, prvnÃm provozovatelem se stal Air Inter a následnÄ Air France.
A320â100 byla prvnà vyrábÄnou verzÃ. Celkem vzniklo pouze 21 strojů, které byly dodány spoleÄnostem Air Inter, Air France, British Airways a Caledonian Airways.
A320â200 pÅedstavuje koneÄnou verzi A320, která je dnes jako jediná vyrábÄna. Oproti A320â100 se odliÅ¡uje zejména malými winglety na koncÃch kÅÃdel, vyÅ¡Å¡Ãm zastoupenÃm kompozitů a vÄtÅ¡Ãmi palivovými nádržemi.
JAA certifikován 8. listopadu 1988, FAA 15. prosince 1988. V obou pÅÃpadech s motory CFM56-5.
ZákaznÃci majà na výbÄr motory CFMI CFM56â5 nebo IAE V2500. Podle verze použitého motoru se letadla oznaÄujà následovnÄ:
Model | Ve výrobÄ | Motory |
---|---|---|
A320â111 | 1988 | CFM56â5A1 nebo 5A1/F |
A320â211 | 1988 | CFM56â5A4 nebo 5A4/F |
A320â212 | 1990 | CFM56â5A3 |
A320â214 | 1996 | CFM56â5B4 nebo 5B4/P nebo 5B4/2P |
A320â216 | 2005 | CFM56â5B6 |
A320â231 | 1989 | IAE Model V2500-A1 |
A320â232 | 1993 | IAE Model V2527-A5 |
A320â233 | 1995 | IAE Model V2527E-A5 |
Podle JAA certifikován 8. listopadu 1988, FAA 15. prosince 1988. V obou pÅÃpadech s motory CFM56-5. Prvnà let s motory V2500 se uskuteÄnil 28. Äervence 1988, certifikace udÄlena 20. kvÄtna (JAA) a 6. Äervence (FAA) 1989.
A320 Prestige: Obchodnà verze z rodiny ACJ (Airbus Corporate Jet) s interiérem dle pÅánà zákaznÃka. Do 1. ledna 2010 vyrobeno 12 kusů. VÃce info v Älánku o A319.
A320P2F (Passenger to Freight): Nákladnà verze Airbusu A320, která má na levé stranÄ v zadnà Äásti trupu umÃstÄna nákladová vrata. MÄla být urÄena pro pÅepravu 10 kontejnerů na hlavnà palubÄ a 7 kontejnerů LD3-45W na spodnà palubÄ. Tato varianta byla vyvÃjena ve spolupráci s ruskými spoleÄnostmi Irkut a RSK MiG, projekt mÄl být původnÄ dokonÄen v roce 2012 a pÅestavby poté mÄly probÃhat na dvou mÃstech - v DrážÄanech a v nespecifikované továrnÄ v Rusku. V Äervnu 2011 byl ale tento projekt zastaven z důvodu nÃzkého zájmu o nákladnà letadla této kategorie, která najdou lépe uplatnÄnà na letech s cestujÃcÃmi.
Airbus A320 byl ve své dobÄ revoluÄnà letoun, který nemÄl mezi letadly pro krátké a stÅednà tratÄ konkurenci. DÃky použità modernÃch technologià mÄl výraznÄ nižšà provoznà náklady, než stroje nabÃzené jinými výrobci pÅi srovnatelném nebo vyÅ¡Å¡Ãm komfortu pro cestujÃcÃ.
Aerodynamické vlastnosti kÅÃdla a trupu zajistily menÅ¡Ã spotÅebu, rozsáhlé použità kompozitnÃch materiálů pÅineslo úsporu hmotnosti a s tÃm také souvisejÃcà nižšà spotÅebu. Systém kontroly ÅÃzenà letu fly-by-wire spoleÄnÄ se systémem EFIS snÞil nároky na piloty a umožnil redukovat posádku pouze na dva piloty. Nové typy pohonných jednotek majà nižšà hluÄnost, spotÅebu a produkujà ménÄ Å¡kodlivin.
V dobÄ svého vzniku stroje rodiny A320 na trhu soupeÅily s letouny Boeing 737 Classics (-300/-400/-500) a McDonnell Douglas MD-80 a MD-90. Oproti nim jsou Airbusy o generaci mladÅ¡Ã a v té dobÄ tedy zaznamenaly velký úspÄch. Byl to také jeden z důvodů urychlených pracà na Boeingu 737 Next Generation, který dnes s verzemi â600/-700/-800/-900 pÅedstavuje Airbusům rodiny 320 nejvÄtÅ¡Ã konkurenci. DalÅ¡Ãmi obdobnými letouny byly Boeing 717 a 757, ty vÅ¡ak jsou již mimo výrobu.
Podle L+K 3/2005 je procentuálnà srovnánà pÅÃmých provoznÃch nákladů vynaložených na let plnÄ obsazeného letadla s kabinou uspoÅádanou do dvou tÅÃd do vzdálenosti 500 námoÅnÃch mil následujÃcÃ:
A318 / B717 â 100% / 125%
A319 / B737â700 â 100% / 112%
A320 / B737â800 â 100 % / 115 %
A321 / B757 â 100 % / 148 %
Procentuálnà srovnánà nákladů na palivo:
A318 / B717 â 100% / 102%
A319 / B737â700 â 100% / 102%
A320 / B737â800 â 100 % / 108 %
A321 / B757 â 100 % / 115 %
DalÅ¡Ã nespornou výhodou vzájemná konstrukÄnà shodnost vÅ¡ech ÄtyÅ typů, dÃky které je výraznÄ zkrácena doba nutná pro výcvik palubnÃho i pozemnÃho personálu pÅi pÅechodu mezi jednotlivými typy. Tento koncept bývá nazýván CCQ (Cross Crew Qualification). Shodná konstrukce zároveÅ pÅinášà velké Äasové i finanÄnà úspory pÅi údržbÄ letadel.
A320 se stal základem pro Åadu dalÅ¡Ãch verzà se stejnou konstrukcÃ, ale rozdÃlnou kapacitou cestujÃcÃch. Jako prvnà se po A320 dostal do služby A321 v roce 1994, od dva roky pozdÄji následoval A319 a poslednà se pÅidal A318 v roce 2003.
PůvodnÄ se název A320 použÃval pouze pro základnà verzi letounu, ale stále ÄastÄji se s nÃm lze setkat v oznaÄenà celé rodiny A318/319/321/321, neboli A320 series.
Airbus 318 pÅedstavuje nejmenÅ¡Ã letoun z celé rodiny. Oproti A319 je o Å¡est metrů kratÅ¡Ã a o 14 tun lehÄÃ, maximálnà kapacita je 129 cestujÃcÃch, standardnÄ je vÅ¡ak použito uspoÅádánà pro 107 cestujÃcÃch ve dvou tÅÃdách. Práce na Airbusu 318 byly zahájeny v roce 1998, avÅ¡ak kvůli problémům s motory se do služby dostal až v roce 2003. Dnes je nabÃzen s motory CFM56â5 a Pratt & Whitney PW6000.
Podle poÄtu objednávek zatÃm nenà typ A318 pÅÃliÅ¡ úspÄÅ¡ný â v lednu 2009 jich Airbus registroval pouze 83. Mohou za to jednak odklady dodávek způsobené problémy s motory, jednak konkurence firem Bombardier a Embraer, ale také fakt, že letecké zákony v EvropÄ i v USA jej Åadà do stejné tÅÃdy jako vÄtÅ¡Ã letadla, a protože tomu odpovÃdajà i pÅistávacà a jiné poplatky, leteÄtà dopravci radÄji využÃvajà menÅ¡Ã letadla od již zmiÅovaných konkurenÄnÃch výrobců. PodobnÄ jako A318 je na tom i Boeing 737â600, který zÃskal pouze 69 objednávek.
Žádný Äeský letecký dopravce neprovozuje Airbus 318.
Model A319 je zkrácenou verzà úspÄÅ¡ného modelu A320, standardnà kapacita 124 cestujÃcÃch. Existujà také odvozené verze A319CJ a A319LR VÃce informacà naleznete v samostatném Älánku.
Prodloužená verze A320, pojme 186â220 cestujÃcÃch a má mÃrnÄ zvÄtÅ¡enou plochu kÅÃdla a zesÃlený podvozek. VÃce informacà v samostatném Älánku.
Charakteristickými znaky je dvojice motorů, malé winglety na koncÃch kÅÃdel a dvÄ hlavnà podvozkové nohy, každá s dvojicà pneumatik. Jednotlivé varianty lze (kromÄ délky trupu) rozliÅ¡it následovnÄ:
A321: ÄtyÅi vstupnà dveÅe na každé stranÄ trupu, žádné nouzové.
A320: dvoje vstupnà dveÅe a dva únikové východy nad kÅÃdlem.
A319 a A318: dvoje vstupnà dveÅe, jedny nouzové dveÅe nad kÅÃdlem.
Z toho plyne, že A318 a A319 lze od sebe odliÅ¡it obtÞnÄji â A319 se vizuálnÄ liÅ¡Ã pouze delÅ¡Ãm trupem a kratÅ¡Ã smÄrovkou. A aby to nebylo tak jednoduché, easyJet provozuje Airbusy 319 s dvojicà únikových východů nad kÅÃdlem (kvůli požadavku na rychlou a bezpeÄnou evakuaci cestujÃcÃch, z důvodu vyÅ¡Å¡Ãho poÄtu sedadel montovaných na pÅánà této letecké spoleÄnosti).
Výroba Airbusu A320 je rozdÄlena mezi nÄkolik firem. Na produkci jednotlivých sestav se podÃlejà EADS Francie (Aerospatiale Matra), belgický Belairbus, BAE Systems, EADS Å panÄlsko (CASA), a EADS NÄmecko (Daimler Chrysler Aerospace Airbus). Finálnà montáž A320 probÃhá ve francouzském Toulouse, zatÃmco A318, A319 a A321 se kompletujà v Hamburku. V rámci úsporného a restrukturali balÃku Power 8 by mÄla být finálnà montáž A320 pÅevedena také do Hamburku.
DalÅ¡Ãm mÃstem, kde probÃhá montáž Airbusů 320 je mÄsto Tchien-Å¥in blÃzko Pekingu. V ÄÃnském závodÄ se montujà letadla z podsestav dodaných z Evropy. Airbus plánuje do konce roku 2011 vyrábÄt v ÄÃnÄ ÄtyÅi letadla A320 mÄsÃÄnÄ.
Od 1. Ätvtletà 2012 dojde ke zvýšenà mÄsÃÄnà produkce Airbusů rodiny 320 na 40 letadel. Z uvedeného poÄtu vyrobà závod v ÄÃnském Tianjinu ÄtyÅi, linka v Hamburku 22 a v Toulouse 14 letadel.
Airbus 320 a jeho odvozené verze 318, 319 a 321 jsou obchodnÄ nejúspÄÅ¡nÄjÅ¡Ã typem spoleÄnosti Airbus. Ta udává následujÃcà poÄty vyprodukovaných strojů:
Ãdaje z února 2013 | Objednáno | Dodáno | Ve službÄ |
---|---|---|---|
A318 | 79 | 79 | 71 |
A319 | 1526 | 1359 | 1353 |
A320 | 6041 | 3239 | 3068 |
A321 | 1514 | 788 | 784 |
Celkem | 9160 | 5465 | 5276 |
DÅÃve byla za pokraÄovatele Åady A320 oznaÄována plánovaná modernizovaná verze, A320 Enhanced. Mezi hlavnà zmÄny mÄly patÅit zdokonalené winglety, drobné úpravy kÅÃdla pro lepÅ¡Ã aerodynamiku a nové verze motorů. Výsledkem mÄlo být snÞenà spotÅeby paliva o 3â5 %.
PrvnÃho prosince 2010 Airbus zveÅejnil oficiálnà zprávu o nové generaci s oznaÄenÃm A320neo (new engine option). NejvýraznÄjÅ¡Ã zmÄnou jsou nové motory (uvažuje se o CFM LEAP-X a Pratt & Whitney PurePower PW1000G) a vÄtÅ¡Ã winglety (tzv. "Sharklety"). DÃky tomu má A320neo mÃt spotÅebu nižšà až o 15 %, než v souÄasné dobÄ vyrábÄná letadla. Prvnà kusy by mÄly být dostupné v roce 2016.
Do budoucna má být Airbus nahrazen novým typem, který je vyvÃjen pod oznaÄenÃm Airbus NSR (New short range) nebo A30X. Jeho vývoj závisà pÅedevÅ¡Ãm na dostupnosti motorů nové generace. Prvnà dodávky leteckým spoleÄnostem tak nelze oÄekávat dÅÃve než pÅed rokem 2025.
Na jaÅe 2004 vypsaly Äeské aerolinie výbÄrové ÅÃzenà na dvanáct nových letadel pro stÅednà tratÄ. Existovaly tÅi různé varianty výsledku výbÄrového ÅÃzenÃ: letouny Boeing 737 NG s motory CFM56â7, letouny Airbus 320 s motory CFM56â5, nebo s motory IAE V2500. Jako nejvýhodnÄjÅ¡Ã byla vybrána nabÃdka Airbusu spolu s motory CFM. Celková cena 6 A319 a 6 A320 bývá odhadována na 10 až 12,5 miliardy korun. SouÄástà kontraktu bylo i dodánà 2 náhradnÃch motorů CFM 56, sada náhradnÃch dÃlu pro letadla a zákaznická podpora, v nÞ je zahrnut i výcvik prvnÃch pilotů. BezplatnÄ pak ÄSA zÃskaly letový simulátor pro letouny A320, který byl zprovoznÄn v bÅeznu 2007.
Dodávky nových letadel probÃhaly v letech 2006 až 2008. TÅi letadla rozÅ¡ÃÅila flotilu v roce 2006, pÄt strojů v roce 2007 a zbývajÃcà ÄtyÅi Airbusy v roce 2008. Letadla rodiny A320 se vÅ¡ak ve flotile ÄSA objevila již v roce 2005. Se spoleÄnostmi SALE (Singapore Aircraft Leasing Enterprise) a GATX byla na konci roku 2004 uzavÅena dohoda o pronájmu dvou A320 (SALE) a dvou A321 (GATX).
V souÄasné dobÄ tedy Äeské Aerolinie majà celkem 16 letadel A319/320/321. ZatÃmco A321 jsou nasazovány na charterové lety, A319/320 obsluhujà zejména pravidelné linky. Do budoucna se flotila Airbusů jeÅ¡tÄ rozroste â v letech 2011â2012 bude dodáno dalÅ¡Ãch 8 nových A319, na které spoleÄnost ÄSA využila pÅedkupnà práva, a také se poÄÃtá s pronájmem dalÅ¡Ãch dvou A-319 v letech 2009 a 2010. Modernà Airbusy tak postupnÄ doplÅujà a nahrazujà Boeingy 737â400/500.
ZajÃmavostà může být, že ÄSA plánovaly zaÅazenà Airbusů A320 do své flotily již v roce 1993. V L+K 1/1992 je informace o prezentaci A320 v Praze a zároveÅ je zde zmÃnÄno prohlášenà generálnÃho Åeditele ÄSA O. Churaina, že ÄSA uvažujà o pronájmu pÄti A320 v roce 1993.
Airbusy 320 létajà i u dceÅinné spoleÄnosti ÄSA - Holidays Czech Airlines. Od roku 2011 má dvojice letadel - OK-HCA a HCB.
Dvojice pronajatých A320 se objevila také u spoleÄnosti Travel Service, která si je pronajala na letnà sezóny 2008 a 2009. RegistraÄnà znaÄky zůstaly lotyÅ¡ské (YL-LCE a YL-LCF), ale letouny obdržely zbarvenà Travelu. V roce 2010 po krachu nÄkolika leteckých dopravců na Slovensku a odchodu klientů od ÄSA k Travelu bylo potÅeba rychle doplnit flotilu Travel Service, proto bylo pronajato pÄt Airbusů A320 (YL-LCA, LCC, LCE, G-STRP, PH-AAX a SE-RJN). I pÅes zimu 2010/2011 zůstal u Travel Service jeden A320 - YL-LCA. Letnà sezónu 2011 Travel Service létal se Å¡esti A320 - ÄtyÅi jsou pronajaty od Smart Lynx (YL-LCA, LCB, LCC a LCD), jeden od Air Sweden (SE-RJN) a jeden od Nouvelair (TS-INO, pozdÄji vystÅÃdán TS-INN). Na léto 2012 jsou ve flotile dva stroje pronajaté od Smart Lynx - YL-LCC a YL-LCJ. PodrobnÄji v tabulce nÞe.
PÅes léto 2007 létal jeden Airbus 320 i pro Air Slovakia. Tato spoleÄnost si jej pronajala od egyptského Lotus Airu. Jednalo se o letoun Airbus A320â232 výrobnÃho ÄÃsla 667 s registraÄnà znaÄkou SU-LBI.
DalÅ¡Ã slovenskou spoleÄnostà provozujÃcà Airbusy A320 byl v roce 2009 Seagle Air.
Registrace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Jméno | Dodáno | VyÅazeno | Motory |
---|---|---|---|---|---|---|
ÄSA | ||||||
OK-GEA | A320â214 | 1439 | Rožnov pod RadhoÅ¡tÄm | 17.3.2005 | 27.12.2012 | CFM56-5B4/P |
Prvnà let 22.2.2001 (F-WWBM). Zakoupeno leasingovou spoleÄnostà SALE, od 18.4.2001 Sabena (OO-SNI), od 28.2.2002 Air Luxor (CS-TQA). Poté ÄSA, nové barevné schéma. Od 4. ledna 2013 FlyGeorgia (FL-FGC). | ||||||
OK-GEB | A320â214 | 1450 | Strakonice | 29.4.2005 | CFM56-5B4/P |
|
Prvnà let 22.2.2001 (F-WWBM). Zakoupeno leasingovou spoleÄnostà SALE, od 11.5.2001 Sabena (OO-SNJ), od 28.11.2001 CLL Cladaborg Lease Ltd (EI-CWV), Od 28.2.2002 Air Luxor (CS-TQB). Poté ÄSA. Nové barevné schéma. Od 24.10.2009 do 2.12.2009 pronajato Air Caledonie International pod imatrikulaci OK-GEB. Od 3. srpna 2010 opatÅen reklamou City Bank. | ||||||
OK-LEE | A320â214 | 2719 | JesenÃk | 30.3.2006 | 6.5.2012 | CFM56-5B4/P |
OK-LEF | A320â214 | 2758 | Kutná Hora | 27.4.2006 | 15.5.2012 | CFM56-5B4/P |
OK-LEG | A320â214 | 2789 | Slaný | 24.5.2006 | Äerven 2012 | CFM56-5B4/P |
OK-MEH | A320â214 | 3031 | Beskydy | 15.2.2007 | Äerven 2012 |
CFM56-5B4/P |
OK-MEI | A320â214 | 3060 | JesenÃky | 15.3.2007 | CFM56-5B4/P | |
OK-MEJ | A320â214 | 3097 | KrkonoÅ¡e | 15.4.2007 | CFM56-5B4/P | |
Travel Service | ||||||
G-STRP | A320-211 | 136 | 14.5.2010 | 15.10.2010 | CFM56-5A1 | |
Prvnà let 11.10.1990 (F-WWDC). Ex Iberia, Clickair, Astraeus. | ||||||
PH-AAX | A320-231 | 430 | 14.5.2010 | 18.10.2010 | IAE V2500-A1 | |
Prvnà let 13.5.1993 (F-WWBH). Ex Dragonair, Virgin Express Ireland, TransAer International Airlines, Khalifa Airways, Eurocypria Airlines, Mexicana, Amsterdam Airlines, Air Vallee. | ||||||
SE-RJN | A320-231 | 169 | 29.6.2010 16.5.2011 |
8.10.2010 3.10.2011 |
IAE Model V2500-A1 | |
Prvnà let 8.8.1991 (F-WWIH). Ex Conair, Premiair, Airtours, My Travel Airways, Srilankan Airlines, Mihin Air, Air Sweden. Pronajato od Air Sweden. |
||||||
TS-INN | A-320-212 | 793 | 20.5.2011 | 15.10.2011 | CFM56-5A3 | |
Prvnà let 17.2.1998 (F-WWDU). Ex Condor, Thomas Cook. Pronajato od tuniské spoleÄnosti Nouvelair namÃsto TS-INO. | ||||||
TS-INO | A320-214 | 3480 | 5.5.2011 | 20.5.2011 | CFM56-5B4 | |
Prvnà let 3.4.2008 (F-WWDK). Jediným provozovatelem dosud Nouvelair. VymÄnen za TS-INN. | ||||||
YL-LCA | A320-211 | 333 |
9.5.2010 |
23.10.2011 |
CFM56-5A1 | |
Prvnà let 13.5.1992 (F-WWBJ). Ex Air Canada, Israir Airlines, SmartLynx. | ||||||
YL-LCB | A320-211 | 384 | 12.3.2011 | 21.9.2011 |
CFM56-5A1 | |
Prvnà let 9.11.1992 (F-WWBG). Ex Air Canada, LAT Charter, Issrair, SmartLynx. | ||||||
YL-LCC | A320-211 | 310 |
1.5.2010 |
30.10.2010 29.9.2011 |
CFM56-5A1 | |
Prvnà let 2.3.1992 (F-WWIK). Ex Air Canada, LAT Charter, Air Malta, SmartLynx, MCA Airlines. | ||||||
YL-LCD | A320-211 | 359 | 26.5.2011 | 13.10.2011 | CFM56-5A1 | |
Prvnà let 25.8.1992 (F-WWIT). Ex Air Canada, LAT Charter, Smart Lynx. | ||||||
YL-LCE | A320â211 | 311 | 7.3.2009 3.5.2010 |
16.10.2009 22.10.2010 |
CFM56-5A1 | |
Prvnà let 13.3.1992 (F-WWIL). Ex Air Canada, XL Airways France, Smart Lynx. | ||||||
YL-LCF | A320â212 | 446 | 21.5.2008 | 1.11.2009 | CFM56-5A3 | |
Prvnà let 27.8.1993 (F-WWDJ). Ex Monarch Airlines, Skyservice USA, MSA, Volare Airlines. To SmartLynx, Strategic Airlines. | ||||||
YL-LCJ | A320-211 | 279 | 7.6.2012 | 15.9.2012 | CFM56-5A1 | |
Prvnà let 9.12.1991 (F-WWDU). Ex Canadian Airlines, Monarch Airlines, Canada 3000, Air Canada, Tango, EirJet, Mandala Airlines, Strategic Airlines, Air Australia, SmartLynx. | ||||||
Holidays Czech Airlines | ||||||
OK-HCA | A-320-214 | 4699 | 20.5.2011 | CFM56-5B4 | ||
Prvnà let 26.4.2011 (F-WWDO), původnÄ objednávka Nouvelairu, ale tato spoleÄnost jej neodebrala. Holidays Czech Airlines jsou prvnÃm provozovatelem. | ||||||
OK-HCB | A320-214 | 2180 | 3.5.2011 | CFM56-5B4 | ||
Prvnà let 27.2.2004 (F-WWDY), od 9.4.2011 First Choice Airways (G-OOAX, od 24.1.2008 G-OOPX), od 1.11.2008 do bÅezna 2011 Thomson Airways (G-OOPX). | ||||||
OK-LEE | A320-214 | 2719 | 6.5.2012 | CFM56-5B4/P | ||
Prvnà let 2.3.2006 (F-WWDC), od 30.3.2006 u Äeských Aerolinià se jménem JesenÃk, následnÄ pÅeveden k Holidays Czech Airlines a pronajat (ACMI) Iceland Express. 6. kvÄtna 2012 pÅÃlet z lakovny v Bournemouth ve zbarvenà HCA, bez nápisů. NáslednÄ obdržel nápisy Iceland Express. | ||||||
OK-LEF | A320-214 | 2758 | 15.5.2012 | CFM56-5B4/P | ||
Prvnà let 4.4.2006 (F-WWDP), od 27.4.2006 u Äeských Aerolinià se jménem Kutná Hora, následnÄ pÅeveden k Holidays Czech Airlines. 15. kvÄtna 2012 pÅÃlet z lakovny v Norwichi ve zbarvenà HCA. | ||||||
OK-LEG | A320-214 | 2789 | Äerven 2012 | CFM56-5B4/P | ||
Prvnà let 5.5.2006 (F-WWBX), dodán k ÄSA. V roce 2012 pÅeÅazen k Holidays Czech Airlines, létá stále ve zbarvenà ÄSA (na levé stranÄ pÅÃdÄ logo Holidays Czech Airlines). |
||||||
OK-MEH | A320-214 | 3031 | Äerven 2012 | CFM56-5B4/P | ||
Prvnà let 24.1.2007 (F-WWBU), dodán k ÄSA. V roce 2012 pÅeÅazen k Holidays Czech Airlines, létá stále ve zbarvenà ÄSA (na levé stranÄ pÅÃdÄ logo Holidays Czech Airlines). | ||||||
Seagle Air | ||||||
OM-HLD | A320â211 | 234 | 8.4.2009 | 22.10.2009 | ||
Prvnà let 12.7.1991 (F-WWDF), zakoupeno leasingovou spoleÄnostà GATX, od 14.3.1992 TAP Air Portugal (CS-TNC), 1.6.2000 - 15.8.2001 pronájem YES Air Charter, poté opÄt CS-TNC. Od 15.1.2004 - 9.12.2006 Jordan Aviation (JY-JAR, pronajato Aqaba Airlines, Karthago Airlines, LTE International Airways). Od 9.12.2006 opÄt TAP - Air Portugal(CS-TNO). Poté Seagle air. V roce 2010 Macquarie AirFinance (F-WCDH). | CFM56-5A1 | |||||
OM-HLE | A320â232 | 453 | 1.5.2009 | 23.10.2009 | ||
Prvnà let 4.11.1993 (F-WWBG), zakoupeno leasingovou spoleÄnostà ILFC (N921LF), od 8.4.1994 do 26.10.1994 Onur Air (TC-ONE), 17.11.1994 - 31.1.1999 LACSA Lineas Aereas Costarricenses. Od 31.1.1996 do 14.6.2001 Od 15.1.2004 - 9.12.2006 America West Airlines (N961LF, N641AW). 14.6.2001 - 4.6.2009 TAM Linhas Aéreas. Poté Seagle Air. To AerCap (OE-IAE). | IAE V2527-A5 | |||||
Air Slovakia | ||||||
SU-LBI | A320â232 | 667 | 16.4.2007 | 31.10.2007 | ||
Prvnà let 20.2.1997 (F-WWBC). Od 1.4.1997 Aero Lloyd (D-ALAF), od 27.11.2003 Niki (D-ALAF, OE-LOF). Od 25.11.2006 Lotus Air. 16.4.2007 - 31.10.2007 pronajato Air Slovakia. | IAE V2527-A5 |
Airbus A320 je proudový dopravnà letoun klasické koncepce â samonosný dolnoploÅ¡nÃk s dvojicà turbodmychadlových pohonných jednotek pod kÅÃdly, klasickými ocasnÃmi plochami a tÅÃbodým podvozkem. Konstrukce je celokovová, doplnÄná segmenty z kompozitnÃch materiálů, konkrétnÄ se jedná o pÅÃÄový kryt, ocas trupu, ovládacà plochy kÅÃdla, motorové kryty a pylony, podvozkové kryty, pÅechody kÅÃdlo-trup a podlahové panely.
Trup je poloskoÅepinové konstrukce, z Äásti jsou použity kompozity z uhlÃkových, skelných a aramidových vláken. Kabina pro cestujÃcà o rozmÄrech 27,38 à 3,68 à 2,22 m je urÄena pro 135 až 179 cestujÃcÃch ve dvou tÅÃdách. StandardnÄ je použito uspoÅádánà pro 150 cestujÃcÃch ve dvou tÅÃdách. Obchodnà tÅÃda je vybavena tÅemi Åadami po ÄtyÅech sedadlech Å¡irokých 0,72 m s uliÄkou 0,68 m, roteÄ mezi sedadly je 0,91 m; ekonomická je tvoÅena 138 sedadly Å¡irokými 0,52 m, vždy po Å¡esti vedle sebe. RozteÄ mezi sedadly je 0,81 m, uliÄka 0,48 m. Na pÅánà zákaznÃka lze instalovat i dalÅ¡Ã možné konfigurace, napÅÃklad obchodnà tÅÃdu s pÄti sedadly v ÅadÄ nebo celoekonomické provedenà se zmenÅ¡enou rozteÄà mezi sedadly pro 179 cestujÃcÃch. V podpalubnÃch prostorech o objemu 27.69m3 může být umÃstÄno až sedm kontejnerů LD3â46W, letoun je vybaven plnÄ automatizovaným systémem nakládánà a vykládánà kontejnerů z podpalubnÃch prostor.
KÅÃdlo bylo navrženo konsorciem British Aerospace a má tzv. superkritický profil, což znamená celkové vylepÅ¡enà aerodynamiky se snÞenou možnostà vzniku turbulentnÃho vÃÅenÃ, které je âsvedenoâ až do zadnà partie odtokové hrany nosné plochy. Touto úpravou se dosáhlo lepÅ¡Ãho pomÄru vztlaku k odporu (koeficient sloužÃcà k hodnocenà kvality kÅÃdla), než jaký dává nosná plocha s bÄžným profilem. KÅÃdlo A-320 má rovnÄž zvÄtÅ¡enou stÅednà aerodynamickou tÄtivu. Tyto a dalšà úpravy (napÅ. winglety na koncÃch nosné plochy) pomáhajà snÞit spotÅebu paliva.
Pohon Airbusu 320 zajišťuje dvojice motorů IAE V2500 (tah 117,9 kN) od International Aero Engines nebo CFM56 (s tahem 113,4 až 117,9 kN) od CFM International (konsorcium firem SNECMA a General Electric).
Podvozek je hydraulicky ovládaný a tvoÅà ho dvojice hlavnà podvozkových noh, vybavená dvojicà kol (pneu 45Ã16-R20) s kotouÄovými brzdami, a pÅednà Åiditelný podvozek, vybavený taktéž dvojicà kol (30Ã8.8-R15). Rozchod podvozku je 7,59 m a rozvor 12,63 m. Hlavnà podvozkové nohy se zatahujà do gondol v centroplánu; pÅÃÄová noha se zasouvá dopÅedu do trupu.
Hydraulický systém je tvoÅen tÅemi nezávislými okruhy. Dva hlavnà systémy jsou ovládány pomocà Äerpadel pohánÄných motory, tÅetà (záložnÃ) pracuje pÅes Äerpadlo, které pohánà palubnà akumulátor. Hydraulika zajiÅ¡Å¥uje pÅednostnÄ Äinnost podvozku a pohyblivých nosných ploch.
Pilotážnà systém Fly-by-wire: Airbus A-320 byl prvnÃm dopravnÃm letadlem vybaveným elektroimpulznÃm ÅÃzenÃm (Fly-by-wire). V pilotnà kabinÄ jsou proto klasické âkniplyâ nahrazeny joysticky umÃstÄnými po bocÃch pilotnà kabiny â tzv. sidesticky. Podle pohybu sidesticků jsou pilotovy povely elektronicky pÅenášeny do trojnásobnÄ zálohovaného poÄÃtaÄe, v nÄm jsou vyhodnoceny a následnÄ pÅedány systému EFIS (Elektronickým letovým informaÄnÃm systémem, který je âmozkemâ celého letadla) k provedenÃ. DÃky automatickému systému se také zvyÅ¡uje bezpeÄnost stroje, neboÅ¥ tento systém prakticky neumožÅuje pÅekroÄit nÄkteré letové parametry, jako napÅ. limity pro pÅetÞenÃ, maximálnà a minimálnà rychlost Äi úhel nábÄhu.
DalÅ¡Ãm ârevoluÄnÃmâ systémem je ECAM (Electronic Centralized Aircraft Monitoring), tedy centrálnà diagnostický systém, který průbÄžnÄ monitoruje důležité parametry letadla a v pÅÃpadÄ nalezenà závady ji vyhodnotà a zobrazà na displeji v kokpitu. Pro vÃce informacà viz http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Centralised_Aircraft_Monitor.
A320-200 | |
---|---|
RozpÄtà | 34,09 m |
RozpÄtà VOP | 12,44 m |
Délka | 37,57 m |
Výška | 11,76 m |
Max. průmÄr trupu | 3,96 m |
Max. výška trupu | 4,14 m |
Max. Å¡ÃÅka trupu | 3,70 m |
Plocha kÅÃdla | 122,40 m2 |
Å Ãpovitost kÅÃdla | 25° |
Max. vzletová hmotnost | 73 500 kg / 77 000 kg |
Max. pÅistávacà hmotnost | 73 500 kg / 77 000 kg |
Hmotnost prázdného letadla | 41 000kg |
PlatÃcà náklad | 16 300 kg |
Max. množstvà paliva | 29 660 litrů |
Dolet s max. nákladem | 4 900 km |
Maximálnà rychlost | 0,82 M |
Obsaditelnost | 135-180 |
Typická obsaditelnost | 150 |