Airbus A321 je prodloužená verze Airbusu A320, oproti původnÃmu modelu se tedy vyznaÄuje vyÅ¡Å¡Ã pÅepravnà kapacitou. Dohromady spolu s A-318, A-319 a A-320 tvoÅà rodinu úspÄÅ¡ných úzkotrupých letadel pro krátké a stÅednà tratÄ z dÃlen Airbus Industrie. Dvojici A321 provozujà i Äeské aerolinie.
Projekt Airbusu A321 byl veÅejnosti pÅedstaven v listopadu 1989 a prvnà let se uskuteÄnil 11. bÅezna 1993 (F-WWIA, v.Ä. 364). Evropskou certifikaci typ zÃskal v prosinci téhož roku. Dodávky prvnÃmu zákaznÃkovi, Lufthanse, byly zahájeny v lednu 1994.
Oproti A320 se liÅ¡Ã zejména délkou trupu, zesÃleným podvozkem a novými motory. Do trupu bylo pÅidáno 13 pÅepážek a jeho délka se prodloužila o 4,27 m pÅed kÅÃdlem a 2,67 m za kÅÃdlem. DÃky tomu může letoun vzÃt na palubu o 24 % cestujÃcÃch vÃce, nákladnà prostor se zvÄtÅ¡il dokonce o 40 %. Paluba pro cestujÃcà je dlouhá 34,44 m s maximálnÃm průmÄrem 3,7 m.
Existujà tÅi základnà uspoÅádánà kabiny:
V souÄasnosti Airbus studuje možnost zvýšenà maximálnÃho poÄtu cestujÃcÃch v A321 na 236. Zvýšenà by bylo možné dosáhnout montážà nových sedaÄek s tenkými modifikovanými opÄradly, vzdálenost mezi sedadly by byla v celé kabinÄ 28 palců (cca 0,71 m). Musel by ale být zvýšen poÄet nouzových východů.
Nákladnà prostor v podpalubà je rozdÄlen na dvÄ Äásti, pÅednà umÃstÄná pÅed centroplánem je dlouhá 8,27 m a vysoká 1,24 m, využitelný objem je 23,22 m3. Lze zde umÃstit pÄt kontejnerů LD-3-46W (3,68 m3), LD-3-46 (3,11 m3) nebo volnÄ ložený náklad. Zadnà nákladový prostor je dlouhý 11,39 m a 1,24 m vysoký, opÄt do nÄj lze naložit až pÄt kontejnerů nebo volný náklad o objemu až 28,94 m3.
Pohonné jednotky jsou zavÄÅ¡eny nad kompozitových pylonech pod kÅÃdlem. NabÃzeny jsou dva typy dvouproudových motorů - CFM56-5 nebo IAE V2500.
ZmÄny se týkajà také kÅÃdla. Oproti kÅÃdlo u A320 je dimenzováno na vyÅ¡Å¡Ã ploÅ¡né zatÞenÃ, a to zvÄtÅ¡enÃm odtokové hrany s úÄinnÄjÅ¡Ãmi dvouÅ¡tÄrbinovými klapkami. Je také vybaveno dvojicà nových slotů. Ocasnà plochy jsou vyrobeny z karbonových slitin a jsou o 800 kg lehÄà než kovové, použité u A-320. Vzhledem k vyÅ¡Å¡Ã vzletové a pÅÃstávacà hmotnosti byl zesÃlen podvozek, nynà opatÅený Å¡irÅ¡Ãmi pneumatikami a úÄinnÄjÅ¡Ãmi brzdami. Rozchod je 7,59 m a rozvor 16,92 m.
PÅÃmým konkurentem Airbusu A321 byl dÅÃve zejména Boeing 757-200, jehož výroba skonÄila v ÅÃjnu 2004. Srovnatelným letadlem ze souÄasné produkce Boeingu je B737-900ER.
DalÅ¡Ã informace o Airbusech Åady 320 můžete najÃt v hlavnÃm Älánku o A320.
A321-100 byla prvnà verze, která mÄla stejný objem palivových nádržà jako A320, tudÞ se vyznaÄovala menÅ¡Ãm doletem (cca 4300 km se 186 pasažéry).
A321-200 má pÅÃdavné nádrže o celkovém objemu 2900 litrů, umÃstÄné v centroplánu. Má také nové pohonné jednotky, viz pÅehled nÞe. Práce na této verzi zahájeny v roce 1995, prvnà vzlet (F-WWJA, v.Ä. 633) 12. prosince 1996.
Podle verze použitého motoru se letadla oznaÄujà následovnÄ:
Model | Ve výrobÄ | Motory | Tah |
---|---|---|---|
A321-111 | 1995 | CFM56-5B1 | cca 133 kN |
A321-112 | 1995 | CFM56-5B2 | cca 139 kN |
A321-131 | 1995 | IAE Model V2530-A5 | cca 133 kN |
A321-211 | 1997 | CFM56-5B3 | cca 142 kN |
A321-212 | 2005 | CFM56-5B1 | cca 133 kN |
A321-213 | 2005 | CFM56-5B2 | cca 139 kN |
A321-231 | 1997 | IAE Model V2533-A5 | cca 147 kN |
A321-232 | 2005 | IAE Model V2530-A5 | cca 133 kN |
Na poÄátku roku 2013 oznámila spoleÄnost Aero Vodochody, že podepsala kontrakt s italským leteckým výrobcem, firmou Alenia Aermacchi, které bude dodávat sady trupových panelů na letoun Airbus A321. Ze ÄtyÅ panelů dlouhých cca 4,3 metru italský zákaznÃk sestavà oddÃl 14a trupu. Aero Vodochody bude vyrábÄt až 96 sad panelů za rok. Hodnota kontraktu je pÅes 3 miliardy korun. Výroba panelových sad by mÄla zaÄÃt pÅed koncem roku 2013 a kontrakt nenà ÄasovÄ omezen.
Na konci roku 2004 podepsaly Äeské aerolinie smlouvu o pronájmu dvou Airbusů A321 s leasingovou spoleÄnostà GATX. Oba letouny jsou v celoekonomickém uspoÅádánà pro 218 cestujÃcÃch a jsou využÃvány zejména pro charterové lety.
Registrace | Typ | Výr. Ä. | Jméno | Dodáno | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
OK-CEC | A321-211 | 674 | HavlÃÄkův Brod | 30.5.2005 | Prvnà let 06.05.1997 (D-AVZP), zakoupeno leasingovou spoleÄnostà GATX, od 16.5.1997 Air France (F-GTAA), od 20.6.2002 u Mobilien Verwaltung (D-AMTG), od 25.7.2002 do prosince 2004 Air Canada (C-GKOH). Poté ÄSA. |
OG-CED | A321-211 | 684 | Nové MÄsto nad Metujà | 20.5.2005 | Prvnà let 16.6.1997 (D-AVZQ), zakoupeno leasingovou spoleÄnostà GATX, od 20.6.1997 Air France (F-GTAC), od 5.7.2002 u Mobilien Verwaltung (D-AMTE), od 25.7.2002 do prosince 2004 Air Canada (C-GKOJ). Poté ÄSA. |
Délka | 44,51 m |
---|---|
RozpÄtà | 34,09 m |
Výška | 11,76 m |
Å Ãpovitost kÅÃdla | 25° |
Plocha kÅÃdla | 122,60 m2 |
Prázdná hmotnost | 48 024 kg (48 139 kg) |
Maximálnà vzletová hmotnost | 89 000 kg (93 500 kg) |
Maximálnà pÅistávacà hmotnost | 75 500 kg (77 800 kg) |
Maximálnà hmotnost bez paliva | 71 500 kg (73 800 kg) |
Cestovnà rychlost | 0,78 M |
Maximálnà rychlost | 0,82 M |
Dolet (186 cestujÃcÃch) | 4 260 km (4 350 km) |
Dostup | 12 500 m |
Obsaditelnost | 165-220 |
Typická obsaditelnost | 186 |
PÅi uvedenà dvou údajů: CFM56 (IAE V2500) |