Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaScheibe SF-34

Scheibe SF-34

Scheibe SF-34

Dvoumístný větroň byl první celolaminátovou konstrukcí německé firmy Scheibe-Flugzeugbau GmbH z Dachau. Navrhl jej Wolf Hoffman a první kus byl zalétán 28.10.1978 ještě pod původním označením SF H34. Sériová výroba sice byla zahájena, ale vzhledem k tomu, že v té době již byly nabízeny konkurenční laminátové dvousedadlovky Twin Astir firmy Grob, SF-34 se na trhu výrazně neprosadil a výroba skončila po postavení 26 kusů. Dalších asi čtyřicet kluzáků bylo vyrobeno licenčně ve Francii u firmy Centrair pod označením SNC-34 Alliance 34.

Po smrti zakladatele a majitele firmy dipl. Ing. Egona Scheibe jeho původní firma zanikla. Práva na výrobu převzala nástupnická firma Scheibe Aircraft GmbH z Heubachu, která však pokračovala jen ve výrobě úspěšnější konstrukce SF-25. Nicméně od roku 2010 byla obnovena výroba také typu SF-34. Větroně z obnovené produkce odpovídají dřívější verzi SF-34 B a jsou nabízeny i s nástavci křídla zvětšujícími rozpětí na 17,8 m.

Technický popis

Dělené lichoběžníkové křídlo s náběžnou hranu kolmou k ose trupu je mírně lomeno do M. Skořepina křídla i jeho nosník jsou vyrobeny ze sendviče sklolaminát – pěna. Na křídle jsou použity profily Wortmann FX 61-184 u kořene a FX 60-126 na koncích. Brzdící klapky typu Schempp-Hirth jsou pouze na horní ploše křídla. Křidélka i brzdicí klapky jsou ovládány táhly, které se při montáži křídla automaticky propojí s řízením v trupu. Křidélka mají diferencované výchylky s krajními hodnotami 31° nahoru a 14° dolů. Zavěšena jsou na pianových závěsech s osou otáčení v horním obrysu profilu. Konce křídel jsou zakončeny ochrannými lyžinami. V ochranných lyžinách jsou také otvory pro kotvení letadla na zemi. Tyto otvory mohou být buď v úrovni zavěšení křidélek, nebo posunuty více ke středu hloubky křídla, přičemž u OK-3400 byly s výhodou použity pro montáž pomocných koleček. U kořene křídla jsou na horní ploše zajišťovací montážní kolíky a spára mezi křídlem a trupem je většinou přelepována páskou.

Ocasní plochy mají podobnou konstrukci jako křídlo. V kýlové ploše je zabudovaná anténa radiostanice a trubice se snímači tlaků různého provedení. Dělené vodorovné ocasní plochy se po nasazení zajišťují pomocí zapuštěného čepu v kořenech náběžných hran. Rozpětí VOP je 3000 mm. Směrovka je ovládána lany, výškovka táhly. Do řízení výškovky je zapojeno pružinové vyvážení. Mezera mezi stabilizátorem a výškovým kormidlem je u OK-3434 utěsněna pružnou páskou. Výchylky směrového kormidla jsou ±34°, výškového ±24°.

Trup tvoří sklolaminátová skořepina s vnitřními výztuhami ze stejného materiálu. Jednodílný kryt pilotního prostoru z organického skla se odklápí do boku spolu s krytem přední přístrojové desky. U OK-3434 je překryt upraven, takže se odklápí bez tohoto krytu a přístrojová deska je standardně krytá. Páčky otevření kabiny jsou umístěny na levé straně spodní části rámu překrytu. V otevřené poloze překryt drží lano ukotvené před zadní přístrojovou deskou. Řízení je zdvojené, při jednomístném obsazení sedí pilot vepředu. Na podlaze předního pilotního prostoru je místo pro připevnění olověných závaží, kterými lze dovážit hmotnost lehkého pilota kvůli zachování těžiště letadla. Po levé straně jsou umístěny modré páky ovládání brzdicích klapek a zelené páčky ovládání podélného pružinového vyvážení. Na pravé stěně jsou pak černé páky pro nastavení zádové opěrky sedadla a červené páky nouzového odhozu překrytu. Pod přední přístrojovou deskou je táhlo nastavení předních pedálů nožního řízení, zadní lze nastavit pomocí táhla vyvedeného po pravé straně zadního sedadla. Za kabinou je nad nosníkem křídla zavazadlový postor. Radiostanice je zabudovaná v přední palubní desce. Mikrofony jsou instalovány v ohebných trubkách uchycených na pravé stěně obou pilotních prostorů. Větrání kabiny umožňují dvě posuvná okénka na levé straně překrytu a výduch nad přední přístrojovou deskou. Vlečná zařízení jsou umístěna v přídi a nesymetricky před hlavním podvozkovým kolem.

Pevný podvozek je tvořen jedním hlavním kolem pod trupem, pomocným pod přídí a ostruhovým kolečkem. Hlavní podvozkové kolo o rozměru 5.00 x 5' je pneumaticky odpružené a opatřené kotoučovou brzdou, která se ovládá pákou brzdících klapek. Způsob zakrytí hlavního podvozkového kola má několik mírně odlišných provedení a rozdíly jsou i v umístění brzdy na jedné či druhé straně kola. Příďové kolo má rozměr 260 x 85 mm. Ostruha může být rovněž dvojího provedení. Montováno je buď klasické polozapuštěné kolo s pneumatikou nebo ostruhová patka s malým kolečkem z plného materiálu.

SF-34 v České republice

ImatrikulaceTypVýrobní čísloPoznámka
OK-3400 SF-34 5114 Vyroben 1982, provozován v Dánsku jako OY-XMC, výmaz z dánského rejstříku 2.10.2008, poté v Německu jako D-6006, zápis do českého rejstříku 29.8.2012, AK Slaný.
OK-3401 SF-34 5115 Vyroben 1982, ex BGA2843, G-DEPM, zápis do českého rejstříku 15.3.2012, AK Liberec.
OK-3434 SF-34 5103 Vyroben v roce 1981 jako D-3337, poté ve Švédsku jako SE-UEA, 28.5.1989 havárie, v letech 1991 až 2005 registrován v Dánsku jako OY-XTT. Do Českého rejstříku zapsán 18.5.2005 a provozován v AK Šumperk.

Poznámka autora

Počet vyrobených SF-34 se v různých pramenech dost liší. Na wikipedii je dokonce zmínka o výrobě SF-34 B v Maďarsku.

Bohužel se mi také nepodařilo zjistit rozdíly mezi verzemi SF-34. Má-li tedy někdo ze čtenářů k dispozici jakékoliv další informace, neváhejte mne kontaktovat - trusek@quick.cz

Základní technické údaje 

Rozpětí 15,8 m
Délka 7,5 m
Výška 1,45 m
Nosná plocha 14,8 m2
Prázdná hmotnost 320 kg
Vzletová hmotnost 540 kg
Max. rychlost 250 km/h
Klouzavost 1:35

Prameny

  • Flight Manual SF-34
  • Mantenance Manual SF-34
  • Prospekt SF-34, Scheibe-Flugzeugbau
  • http://www.aeroklub-sumperk.cz/content/view/91/92/
  • http://www.sailplanedirectory.com/scheibe.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Scheibe_SF_34#cite_note-Hardy-0
  • http://www.oy-reg.dk/register/?p=26&katID[]=2&sort=bygaar
  • http://www.scheibe-aircraft.de/

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 11.8.2011
Poslední úprava: 18.2.2013

Kapitoly

Výkresy

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]