Boeing 757 je dvoumotorový proudový dopravnà letoun urÄený pro krátké a stÅednà tratÄ. DÃky maximálnà kapacitÄ 289 cestujÃcÃch se jedná o nejvÄtšà úzkotrupý dopravnà letoun, jaký byl kdy vyrábÄn. V letech 1982 až 2004 bylo vyrobeno celkem 1050 Boeingů 757 různých verzÃ, z nichž nÄkteré se objevily i u slovenského dopravce Air Slovakia s registracà OM. Jeden letoun krátký Äas létal i s logem Äeské spoleÄnosti Travel Service.
Ropná krize v sedmdesátých letech výraznÄ zasáhla leteckou dopravu po celém svÄtÄ. Boeing zareagoval vytvoÅenÃm dvou nových dvoumotorových letadel - Å¡irokotrupého Boeingu 767 a úzkotrupého B757. Oba tyto letouny mÄly dÃky využità nových poznatků z aerodynamiky, modernÃch motorů a nových materiálů vynikat zejména provoznÃmi náklady nižšÃmi až o 30 % ve srovnánà s jinými letadly v té dobÄ provozovanými.
Za pÅedchůdce Boeingu 757 lze považovat Boeing 727 a zejména plánovanou modifikaci 727-300 z roku 1974. Tato verze byla oproti -200 delÅ¡Ã o 6 metrů, mÄla o 35 sedadel vÃce, nové motory, upravené kÅÃdlo a podvozek. PÅedpokládané snÞenà provoznÃch nákladů a hluÄnosti nebylo takové, jaké aerolinky od nového typu oÄekávaly a proto byly v srpnu 1975 práce na 727-300 pozastaveny. Boeing se poté zamÄÅil na projekt nového úzkotrupého letounu znaÄeného 7N7. Jako náhrada B727-300 v roce 1976 vznikla prvnà studie nového letadla, která poÄÃtala s využitÃm nÄkterých Äástà stávajÃcÃch typů B707/727/737. Zcela nové bylo kÅÃdlo, podvozek a motory umÃstÄné pod kÅÃdly. V úvahu pÅipadaly tÅi pohonné jednotky - Rolls Royce RB211-535, General Electric CF6-32 a Pratt & Whitney JT10D (pozdÄji pÅepracován do podoby PW2000). Ocasnà plochy ve tvaru T byly pÅevzaty z B727, SOP musela být ÄásteÄnÄ upravena. Letoun mÄl mÃt kapacitu až 165 cestujÃcÃch ve dvou tÅÃdách. Návrh 7N7 se tedy vÃce pÅiblÞil soubÄžnÄ vyvÃjenému 7X7 (budoucà 767).
V lednu 1978 Boeing pÅedstavil nový typ dvÄma aerolinkám, které již dÅÃve projevovaly zájem o úspornÄjÅ¡Ã náhradu B727, British Airways a Eastern Airlines. Britové požadovali kapacitu 190 cestujÃcÃch v jedné tÅÃdÄ, zatÃmco americký dopravce chtÄl dvoutÅÃdnà uspoÅádánà pro 165 cestujÃcÃch. Boeing navrhl dvÄ verze, liÅ¡Ãcà se délkou trupu: 7N7-100 pro 160 cestujÃcÃch a 7N7-200 pro 180 cestujÃcÃch. 31. srpna 1978 potvrdily obÄ aerolinky svůj zájem objednávkou letadel ve verzi -200, Eastern airlines objednaly 21 letadel s uspoÅádánÃm pro 150 až 162 cestujÃcÃch a British Airways objednaly 19 kusů 7N7-200 s kapacitou 175 osob. Verze -100 nebyla pro svou nÃzkou kapacitu nikdy vyrábÄna a jejà mÃsto na trhu zastoupil B737-400. V bÅeznu 1979 byl nový letoun oficiálnÄ pÅedstaven veÅejnosti, již s oznaÄenà B757.
V dobÄ zÃskánà prvnÃch objednávek nový typ pÅipomÃnal B727 s motory pÅesunutými pod kÅÃdla - ocasnà plochy zůstaly ve tvaru T a pÅÃÄ mÄla stejný tvar jako u B727. V dubnu 1979 bylo rozhodnuto využÃt ocasnà plochy klasické konstrukce ze soubÄžnÄ vyvÃjeného Boeingu 767, což zvýšilo pÅepravnà kapacitu letadla pÅi zachovánà stejné délky trupu. PokraÄujÃcà vývoj 767 mÄl vliv na 757 i v dalÅ¡Ãch oblastech. ZatÃmco zpoÄátku mÄl být 757 co nejvÃce shodný s 727, s postupem Äasu se vÃce pÅibližoval k 767. ObÄ letadla využÃvajà identickou APU (auxiliary power unit - pomocná energetická jednotka), klimatizaÄnà systém, avioniku a zejména shodnÄ vybavenou pilotnà kabinu. DÃky tomu Boeing zrychlil a zlevnil vývoj i následnou výrobu a zároveÅ zvýšil atraktivitu obou typů pro letecké dopravce. ZajÃmavé je, že zatÃmco B767 byl původnÄ plánován jako letoun s trojÄlennou osádkou (dva piloti a palubnà inženýr), u B757 se od poÄátku poÄÃtalo s dvouÄlennou. Až dÃky zmÄnÄ koncepce u 767 bylo možno použÃt shodné vybavenà kokpitu.
S využitÃm stejného uspoÅádánà pilotnà kabiny ale souvisel jiný problém. Aby se do úzkotrupého B757 veÅ¡el kokpit z Å¡irokotrupého B767, bylo nutno pÅistoupit k návrhu zcela nové pÅÃdÄ. PůvodnÄ mÄla být s minimálnÃmi zmÄnami využita pÅÃÄ B727, to ale nynà už nepÅipadalo v úvahu. Boeing 757 proto dostal naprosto novou pÅÃÄ, kterou se odliÅ¡uje od jiných dopravnÃch letadel Boeingu. Äelnà sklo je shodné jako u B767, ale sklon pÅÃdÄ je vÄtÅ¡Ã a jejà špiÄka je nÞe než u jiných typů. DÃky tomu zÃskal B757 unikátnà vzhled a definitivnÄ se odliÅ¡il od B727.
Výroba prvnÃch dÃlů pro prototyp B757 byla zahájena 10. prosince 1979, montáž zaÄala 5. ledna 1981 v Rentonu. Roll-out prvnÃho B757-200 se uskuteÄnil 13. ledna 1982 (tedy necelý půlrok po B767). Boeing mÄl tou dobou celkem 136 pevných objednávek a 71 opcà od sedmi zákaznÃků.
Prvnà let následoval 19. února téhož roku. BÄhem následujÃcÃch deseti mÄsÃců nalétalo Å¡est zkouÅ¡ených strojů celkem 1380 letových hodin. Certifikaci FAA typ obdržel 21. prosince 1982, prvnà dodávka zákaznÃkovi - Eastern Airlines - probÄhla 22. prosince 1982 a do služby byl prvnà stroj nasazen 1. ledna 1983, konkrétnÄ na lince Atlanta - Tampa. 14. ledna zÃskal Boeing 757-200 certifikaci ve Velké Británii.
Povolenà k letům dle podmÃnek ETOPS-120 (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) zÃskal B757 s motory Rolls-Royce RB211 v prosinci 1986, v bÅeznu 1990 následovaly i motory P&W 2000. 31. Äervence 1990 pak byl limit pro motory Rolls-Royce zvýšen na 180 minut, pro motory Pratt & Whitney toto následovalo v dubnu 1992. ZajÃmavostà je, že dÃky požadavku Eastern Airlines a British Airways byl B757 prvnÃm letadlem od Boeingu, které bylo nejrpve vyrábÄno se zahraniÄnÃmi motory (konkrétnÄ Rolls Royce RB211) a až následnÄ s americkými Pratt & Whitney. PůvodnÄ se poÄÃtalo i s motory General Electric GE CF6-32C1, avÅ¡ak kvůli nezájmu dopravců nebyly na B757 nikdy instalovány.
Model | Prvnà objednávka | Rollout | Prvnà let | Certifikace | Prvnà dodávka | V provozu (dopravce) | Poslednà dodávka |
---|---|---|---|---|---|---|---|
757-200 | 31.8.1978 | 13.1.1982 | 19.2.1982 | 21.12.1982 | 22.12.1982 | 1.1.1983 (Eastern) | 27.4.2005 (Shanghai Airlines) |
757-200F | 30.12.1985 | 15.7.1987 | 13.8.1987 | 3.9.1987 | 17.9.1987 | 28.9.1987 (UPS) | 12.8.1999 (UPS) |
757-200M | 27.2.1986 | 13.6.1988 | 15.7.1988 | 7.9.1988 | 15.9.1988 | ??.9.1988 (Royal Nepal) | ??.9.1988 (Royal Nepal) |
757-300 | 12.9.1996 | 31.5.1998 | 2.8.1998 | 22.1.1999 | 10.3.1988 | 19.3.1999 (Condor) | 30.4.2004 (Continental) |
podle www.boeing.com |
StejnÄ jako u B767 je využit tzv. sklenÄný kokpit, kterému dominuje Å¡est CRT displejů. Dva displeje jsou využity pro EICAS (Engine indication and crew alerting system - Systém indikace a signalizace pÅekroÄenà limitů motorových veliÄin). Ten ukazuje provoznà hodnoty motorů a upozorÅuje na pÅÃpadné pÅekroÄenà teploty výfukových plynů, otáÄek turbÃn, kompresnÃho pomÄru atd. Pro vÃce informacà viz http://en.wikipedia.org/wiki/EICAS. Zbylé ÄtyÅi displeje jsou využÃvány elektronickým letovým informaÄnÃm systémem EFIS (Electronic Flight Information System, http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Flight_Instrument_System), jeho souÄásti jsou:
Aerolinkám pÅinesl Boeing 757 významné snÞenà provoznÃch nákladů. PÅi kapacitÄ 186 cestujÃcÃch nabÃdl o 15 % nižšà spotÅebu než B727-200 se 143 pasažéry.
Výroba Boeingů 757 probÃhala v závodÄ Renton. Zhruba 50 % vÅ¡ech dÃlů vyrábÄl pÅÃmo Boeing (napÅ. pÅednà Äást trupu, základnà konstrukce kÅÃdla, vybavenà pilotnà kabiny i kabiny pro cestujÃcÃ), zbytek subdodavatelé: Hawker de Havilland (žebra v kÅÃdlech), Shorts (klapky na nábÄžné hranÄ), CASA (klapky na odtokové hranÄ), Northrop Grumman (zadnà Äást trupu, ocasnà plochy), Heath Tecna (kryt pÅechodu kÅÃdlo-trup), Schweizer (koncové Äásti kÅÃdel), Rohr Industries (motorové gondoly), IAI (hÅbetnà kýl) a Fleet Industries (pÅÃstupový kryt APU).
V roce 2004 (ÅÃjen) oznámil Boeing ukonÄenà výroby B757 z důvodu nezájmu zákaznÃků. Ukázalo se, že podobnÄ koncipovaný typ již nemá pÅÃliÅ¡ svÄtlou budoucnost a bude nahrazen zÄásti Å¡irokotrupými dálkovými letadly, zÄásti úzkotrupými letouny z unifikovaných Åad A320/B737, tedy Boeingem 737-900ER a Airbusem A321. Důkazem toho je napÅÃklad spoleÄnost Delta Airlines, která v srpnu 2011 u Boeingu objednala 100 letadel B737-900ER jako náhradu za své B757-200. Rollout poslednÃho vyrobeného kusu (B757-200 pro ÄÃnskou spoleÄnost Shanghai Airlines) se uskuteÄnil 28. ÅÃjna 2004. BÄhem 23 let bylo vyrobeno celkem 1050 letadel B757.
757-200 je původnà a nejvÃce rozÅ¡ÃÅená verze Boeingu 757. Typická kapacita "dvoustovky" (pÅi Å¡esti sedadlech v ÅadÄ) je 194 cestujÃcÃch, bezpeÄnostnà limity umožÅujà pÅepravovat až 239 cestujÃcÃch, v charterovém provedenà se vÅ¡ak obvykle létá s 228 sedadly. Boeing 757-200 se dodával ve dvou různých provedenÃch, liÅ¡ÃcÃch se mezi sebou v poÄtu a umÃstÄnà východů. Prvnà varianta má na každé stranÄ trupu tÅi klasické dveÅe (dvÄ pÅed kÅÃdlem a jedny na zádi trupu) a dvoje malé nouzové dveÅe nad kÅÃdlem. Druhá verze má ÄtveÅici normálnÃch nástupnÃch dveÅà a žádné nouzové exity.
Celkem bylo vyrobeno 914 kusů verze -200, vÄtÅ¡ina z nich naÅ¡la uplatnÄnà mezi leteckými dopravci v USA (jmenujme alespoÅ nejvÄtÅ¡Ã dopravce - Delta Air Lines, American Airlines, United Airlines, Northwest Airlines, US Airways nebo Continental Airlines, kteÅà dohromady provozujà cca 500 tÄchto letadel).
757-200F/PF je nákladnà verze, odvozená z civilnà varianty -200. LiÅ¡Ã se absencà oken, nástupnÃch dveÅà pro cestujÃcà a dalÅ¡Ãho vybavenà interiéru. Na levé stranÄ trupu jsou jedny menÅ¡Ã dveÅe (1,80 x 2,56 m) pro osádku a velká nákladnà vrata (3,4 x 2,2 m), také v pÅednà Äásti trupu.
Na hlavnà palubu lze umÃstit až 15 palet nebo kontejnerů LD-7 s půdorysem 224 x 318 cm, celkový využitelný objem je 186,9 m3. Do podpalubnÃch prostor lze umÃstit dalÅ¡Ã náklad o objemu až 51,8 m3. Interiér hlavnà paluby trupu má hladké laminátové obloženÃ, od pilotnà kabiny je oddÄlen bezpeÄnostnà pÅepážkou. Celkové užiteÄné zatÞenà dosahuje až 39 690 kg pÅi doletu 4 020 km. Maximálnà vzletová hmotnost je 113 400 kg s možnostà zvýšenà na 115 600 kg.
Nákladnà B757-200 si jako prvnà objednala spoleÄnost UPS 30. prosince 1985. Zálet prvnÃho kusu se uskuteÄnil 13. srpna 1987 a do provozu na linkách UPS byl uveden 28. záÅà téhož roku. Letadla UPS bývajà oznaÄována jako B757-200PF (Package Freighter). Poslednà vyrobený kus pÅevzala také UPS dne 12. srpna 1999, celkem bylo vyrobeno 80 kusů 757-200F/PF.
757-200SF bývajà oznaÄována původnÄ civilnà letadla, která jsou pÅestavÄna na nákladnÃ. Od 757-200F/PF se odliÅ¡ujà zachovánÃm dvojice nástupnÃch dveÅà za pilotnà kabinou. Významnými provozovateli této verze jsou DHL a FedEx.
757-200M pÅedstavuje jediný vyrobený stroj (v.Ä. 23863/182) pro smÃÅ¡enou dopravu osob a nákladu, odvozený od B757-200F. Byl zalétán 15. Äervence 1988 a 15. záÅà dodán spoleÄnosti Royal Nepal. Je pohánÄn motory Rolls-Royce RB.211-535 a jeho maximálnà vzletová hmotnost je o 11 000 kg vyÅ¡Å¡Ã než u standardnÃch -200F.
757-300 je odvozena od verze -200, oproti které má trup prodloužený o 7,1 m (4,06 pÅed kÅÃdlem a 3,05 m pÅed kÅÃdlem), což umožÅuje pÅepravit až o 21 % cestujÃcÃch vÃce (289 oproti 239). Kapacita palivových nádržà zůstala zachována, proto byl maximálnà dolet zredukován na 6287 km. Maximálnà vzletová hmotnost vzrostla na 123 600 kg. Byla zesÃlena Äást trupu nad kÅÃdlem (sekce 44), horizontálnà stabilizátor a podvozek. Podvozek je osazen vÄtÅ¡Ãmi pneumatikami a výkonnÄjÅ¡Ãmi brzdami. KÅÃdlo je identické jako u 757-200. Boeing pÅi se výrobÄ interiéru "tÅÃstovky" inspiroval již existujÃcÃm interiérem, použitým u B737NG. Nový interiér byl konstruován s cÃlem zlepÅ¡it pocitové působenà na cestujÃcÃ. Proto napÅÃklad police pro odkládánà pÅiruÄnÃch zavazadel majà vÄtÅ¡Ã zakÅivenà a spoleÄnÄ s nepÅÃmým osvÄtlenÃm tak působà vzduÅ¡nÄji a opticky zvÄtÅ¡ujà interiér. Verze -300 má ÄtyÅi nástupnà a dvoje nouzové dveÅe na každé stranÄ trupu.
ZmiÅovaná maximálnà kapacita 289 je dosažitelná pÅi rozteÄi 740 mm, v praxi vÅ¡ak nejvyÅ¡Å¡Ã kapacitu využÃvá spoleÄnost Thomas Cook Airlines, a to 279 cestujÃcÃch. DalÅ¡Ã typická uspoÅádánà jsou jednotÅÃdnà pro 258 cestujÃcÃch a dvoutÅÃdnà pro 243 cestujÃcÃch (12 v obchodnà tÅÃdÄ). V nabÃdce byly ÄtyÅi motorové varianty - Rolls-Royce RB.211-535E4 (191,7 kN), Pratt & Whitney PW-2043 (195,1 kN) nebo i starÅ¡Ã verze PW-2037 Äi PW-2040. Pouze Northwest Airlines objednala Å¡estnáct B757-300 s motory PW-2043, ostatnà dopravci zvolili motory Rolls-Royce.
PodnÄt ke vzniku prodloužené verze B757 dala nÄmecká charterová spoleÄnost Condor Flugdienst, která požadovala zvýšenà pÅepravnà kapacity stávajà verze -200. Vývoj byl oficiálnÄ zahájen po objednávce od Condoru na dvanáct letadel s motory Rolls-Royce RB.211-535E4 na veletrhu ve Farnborough dne 2. záÅà 1996. Výroba prvnÃho kusu zaÄala 12. záÅà 1997, roll-out probÄhl 31. kvÄtna 1998 a prototyp poprvé vzlétl 2. srpna 1998. BÄhem následujÃcÃch Å¡esti mÄsÃců nalétaly tÅi zkouÅ¡ené stroje celkem 912 letových hodin a byly podrobeny 1286 hodinám pozemnÃch zkouÅ¡ek. V lednu 1999 zÃskal B757-300 spoleÄné typové osvÄdÄenà od FAA a JAA. VÅ¡echna tÅi testovaná letadla byla poté dodána spoleÄnosti Condor, prvnà z nich 19. bÅezna 1999. Celkem bylo vyrobeno 55 kusů B757-300, poslednà vyrobený kus (v.Ä. 32818/1043) byl dodán dne 30. dubna 2004 Continental Airlines.
Boeing 757 naÅ¡el uplatnÄnà i ve vojenské, resp. vládnà oblasti. NejznámÄjÅ¡Ã jsou jistÄ ÄtyÅi letadla C-32, která jsou v modro-bÃlém zbarvenà (shodném jako B747 "Air force one") provozována pro pÅepravu viceprezidenta USA, vládnÃch Äinitelů a dalÅ¡Ãch důležitých osob. Pro dalÅ¡Ã informace doporuÄuji Älánek od Ing. Milana Cvrkala z L+K 23/2001 "Boeing C-32 USAF" nebo Älánek na wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-32.
ZajÃmavostà může být prvnà prototyp B757, který s pÅezdÃvkou Catfish sloužil jako létajÃcà laboratoÅ pro zkouÅ¡ky avioniky F/A-22 Raptor. DalÅ¡Ã Boeingy 757 sloužà pro vojenské a vládnà úÄely v následujÃcÃch zemÃch: Nový Zéland, Argentina, Mexiko nebo Saudská Arábie.
V dobÄ uvedenà B757 do provozu neexistovalo žádné srovnatelné letadlo. Až v roce 1994 byl do provozu uveden Airbus A321, který vznikl prodlouženÃm trupu Airbusu A320 a ze vÅ¡ech konkurenÄnÃch letadel je Boeingu 757 nejblÞe. A321 má dolet kolem 4300 km pÅi 186 cestujÃcÃch, maximálnà kapacita je 200 cestujÃcÃch. B757-200 má tedy vyÅ¡Å¡Ã kapacitu a nabÃzà vÄtÅ¡Ã dolet. PoÄtem vyrobených kusů zatÃm sice vede B757-200 (914 letadel) oproti A321 (659 letadel), avÅ¡ak výroba A321 stále pokraÄuje a již dnes (Äervenec 2011) má Airbus dalÅ¡Ãch 403 objednávek.
Pomyslným konkurentem B757-200 byl i Tupolev Tu-204. Poprvé vzlétl v roce 1989 s cÃlem nahradit letadla typu Tupolev Tu-154. Rozpad SovÄtského svazu a RVHP vÅ¡ak způsobil, že se pÅÃliÅ¡ neuplatnil a dodnes bylo vyrobeno pouze 69 kusů. Jistou nadÄji do budoucna může být verze Tu-204SM, což je modernizovaná verze s motory PS-90A2, snÞenou hmotnostà s vyÅ¡Å¡Ãm podÃlem kompozitů, dvojÄlennou posádkou, prodlouženým doletem 5 300 km, splÅujÃcà ETOPS-120. PoÄet sedadel je 210 v jednotÅÃdnÃm, resp. 175 ve dvoutÅÃdnÃm uspoÅádánÃ. Velkou výhodou Tu-204 je výraznÄ nižšà cena, než u západnÃch letadel. ZatÃmco průmÄrná cena nového A321 je témÄÅ 100 mil. USD, odhadovaná cena Tu-204SM se pohybuje kolem 45 mil. USD. DÃky tomu může zcela nový Tu-204 cenovÄ konkurovat "olétaným" Boeingům 757.
Prodloužená verze -300 zaplnila mezeru na trhu mezi nejvÄtÅ¡Ãmi letadly s jednou uliÄkou (B757-200 a A321) a nejmenÅ¡Ãmi Å¡irokotrupými letadly (B767-200, A310, A330-200). Nástupcem varianty -300 mÄl být B787-3, ale s jeho výrobou se již dnes nepoÄÃtá.
OrientaÄnà ceny 757:
Působenà Boeingu 757 na Slovensku a v Äesku je spjato se spoleÄnostà Air Slovakia. VlastnÃkem Air Slovakia byl indický podnikatel žijÃcà ve Velké Británii, Harjinder Singh Sidhu, a proto se spoleÄnost zamÄÅovala i na spojenà mezi Británià a IndiÃ. ZabezpeÄovaly ho Boeingy 757, nasazované na linky Birmingham - Bratislava - Amritsar a Bergámo - Bratislava â Amritsar.
Prvnà Boeing 757 se ve flotile spoleÄnosti objevil pÅed letnà sezónou v roce 2003. Jednalo se o letoun OM-DGK. V dalÅ¡Ãm roce pÅibyl stroj OM-SNA. V listopadu 2005 byl OM-DGK vyÅazen a v následujÃcÃm roce jej zastoupily dalÅ¡Ã dva letouny 757 (OM-ASA, OM-ASB), OM-SNA byl vyÅazen. Na konci roku 2008 následoval jeÅ¡tÄ poslednà stroj, OM-ASG. Letadla OM-ASA a OM-ASB byla vyÅazena na pÅelomu let 2008/2009, poslednà dodaný OM-ASG zůstal u spoleÄnosti až do jejÃho krachu v bÅeznu 2010. Na zimu 09/10 mÄl být letoun OM-ASG (spolu s dvojicà Boeingů 737) pronajat Albanian airlines, ale po dvou mÄsÃcÃch byl navrácen, údajnÄ kvůli neplnÄnà smluvnÃch závazků.
Celkem se tedy u Air Slovakia vystÅÃdalo pÄt letadel B757. VÅ¡echna, kromÄ OM-ASG, mÄla bÃlé zbarvenà s modrými pruhy a nápisy Air Slovakia na bocÃch trupu a modrou smÄrovku. Stroj OM-ASG byl celý bÃlý bez jakéhokoliv oznaÄenà pÅÃsluÅ¡nosti ke spoleÄnosti. Letoun OM-DGK mÄl na pÅÃdi navÃc Äerný nápis City of the Golden Temple.
V roce 2007 mÄl Äeský Travel Service v pronájmu slovenský letoun OM-ASB. Mimo jiné byl pravidelnÄ nasazován na linku QS 920 z Prahy do Alma-Aty, kterou Travel Service létal každé pondÄlà na základÄ objednávky svého zákaznÃka. Letoun vÅ¡ak nebyl plnÄ vytÞen a letenky na tyto lety byly k dispozici i pro individuálnà zájemce. Letoun mÄl původnà zbarvenà Air Slovakia, pouze logo Air Slovakia bylo pÅelepeno logem Travel Service.
Air Slovakia | ||||
---|---|---|---|---|
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | ZaÅazeno | VyÅazeno |
OM-ASA | 757-236 | 24370 (LN 218) | 23.3.2006 | 28.1.2009 |
Prvnà let 13.3.1989, od 31.3. British Airways (G-BPEA), následnÄ u North American Airlines, El Al, Nationair, Caledonian Airways, LAPA (vÅ¡e pod registracà G-BPEA). Od 3.4.2001 PegA (N903PG), od 14.2.2002. Cebu Pacific Airlines (RP-C2714). Poté Air Slovakia, od 7.1.2011 Santa Barbara Airlines SBA (YV450T). |
||||
OM-ASB | 757-236 | 24371 (LN 225) | 12.7.2006 | 2.12.2008 |
Prvnà let 14.4.1989, od 27.4.1989 Caledonian Airways (G-BPEB), následnÄ u Nationair, British Airways (G-BPEB). Od 29.3.2001 PALS (N905PG a poté N955PG), poté Cebu Pacific Airlines (od 10.12.2001, RP-C2715), Air Slovakia, pronájem Travel Service. V prosinci 2011 se pÅedpokládá zaÅazenà do flotily Federal Express (N958FD). | ||||
OM-ASG | 757-28A | 24544 (LN 280) | 13.12.2008 | 2.3.2010 |
Prvnà let 17.4.1990, od 30.4.1990 do 15.1.2002 u Canada 3000 (C-FXOF). NáslednÄ WFBN (N544LF), National Airlines (N549NA), North American Airlines (N753NA), Rubloff Jet Express (N753NA), Aerosur (N753NA), Zoom Airlines (C-FTDX), Air Slovakia (OM-ASG), Albanian Airlines (OM-ASG), Mint Airways (EC-LHL, pronajmuto PAL Principal Airlines, Thomas Cook UK). | ||||
OM-DGK | 757-236 | 24772 (LN 271) | 24.6.2003 | ??.11.2005 |
Prvnà let 13.2.1990, od 26.3.1990 Air Europa (EC-432, EC-EVD, G-BRJF, I-BRJF), od 5.10.1992 Nationair (C-GNXB), od 2.4.1993 Air Transat (C-GTSJ). NáslednÄ Air Slovakia. Poté Hola Airlines (EC-JRT), Gadair European Airlines (EC-JRT), Sky Service (C-GTSJ), Federal Express (N940FD). Nynà odstaven na letiÅ¡ti Victorville. | ||||
OM-SNA | 757-27B | 24135 (LN 165) | 4.8.2004 | ??.7.2006 |
Prvnà let 19.2:1988, od 9.3.1988 Air Holland (PH-AHE), pronajmuto Sterling Airways (OY-SHE), Icelandair (PH-AHE), Dinar Linear Aereas (PH-AHE), Spanair (PH-AHE). Poté Air Slovakia. Od 25.9.2006 Jet2 (G-LSAE) | ||||
Travel Service | ||||
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | ZaÅazeno | VyÅazeno |
OM-ASB | 757-236 | 24371 (LN 225) | kvÄten(?) 2007 | Äervenec(?) 2007 |
Pronajato od Air Slovakia |
Boeing 757 je dolnokÅÃdlý samonosný jednoploÅ¡nÃk s klasickým uspoÅádánÃm ocasnÃch ploch. Má tÅÃbodý podvozek a je pohánÄn dvÄma turbodmychadlovými motory umÃstÄnými pod kÅÃdly.
Trup poloskoÅepinové konstrukce kruhového průÅezu má maximálnà průmÄr 3,76 m, v konstrukci jsou z Äásti použity kompozity z uhlÃkových, skelných a aramidových vláken. Trup se dÄlà na nÄkolik celků - pÅÃÄ vÄetnÄ pilotnà kabiny, kabinu pro cestujÃcà (pÅednÃ, stÅednà a zadnà Äást) a záÄ.
PÅÃÄ s pilotnà kabinou vyrábà Boeing Wichita, dominuje jà šest CRT obrazovek od Rockwell Collins, které jsou využÃvány systémy EFIS (konkrétnÄ Honeywell EFIS-7000) a EICAS, bližšà popis výše.
Kabina pro cestujÃcà u verze -200 má rozmÄry 36,09 x 3,54 (2,7 u podlahy) x 3 m (d x Å¡ x v). Délka kabiny u verze -300 je 43,21 m. Sedadla jsou umÃstÄna v Åadách po Å¡esti. Verze -200 nabÃzà 195 až 231 mÃst, typicky 12 sedadel v obchodnà tÅÃdÄ (ÄtyÅi v ÅadÄ) a 188 v ekonomické tÅÃdÄ, pokud má letoun únikové východy nad kÅÃdly a tÅi normálnà vstupy. PÅi uspoÅádánà se ÄtyÅmi vstupy a žádným nouzovým je kapacita 195 cestujÃcÃch (12 v obchodnà tÅÃdÄ, 183 v turistické). PÅi jednotÅÃdnÃm uspoÅádánà 757-200 pojme 221, resp. 228 pasažérů. RozteÄ mezi sedadly v obchodnà tÅÃdÄ je 91 cm, v turistické 81 nebo 76 cm.
Verze -300 může pojmout až 289 cestujÃcÃch v jednotÅÃdnÃm uspoÅádánÃ, typicky vÅ¡ak 243 ve dvou tÅÃdách (12 v obchodnà tÅÃdÄ, 231 ekonomické). RozteÄ mezi sedadly v obchodnà tÅÃdÄ je 91 cm, v turistické 81 cm. Pro maximálnà kapacitu lze snÞit rozteÄ až na 71 cm.
Systémy pro ÅÃzenà letu jsou klasické - primárnà jsou kÅidélka, smÄrové kormidlo, výšková kormidla, sekundárnà jsou spoilery, horizontálnà stabilizátor, sloty na nábÄžné hranÄ a pÅistávacà klapky. NejdůležitÄjÅ¡Ã systémy jsou z důvodu bezpeÄnosti zálohovány, pohyb smÄrovky a výškovek zajiÅ¡Å¥ujà tÅi nezávislé hydraulické okruhy, každé kÅidélko pak má dva hydraulické okruhy. Spoilery nemajà hydraulický okruh zálohován. Horizontálnà stabilizátor je ÅÃzen elektricky ovládáným a hydraulicky pohánÄným kuliÄkovým Å¡roubem (pÅevádà rotaÄnà pohyb na pÅÃmoÄarý). Ovládánà slotů na nábÄžné hranÄ a pÅistávacÃch klapek je mechanické, hydraulika zajiÅ¡tuje pohyb torznà tyÄe spolu s rotaÄnÃm aktuátorem. Jako záloha hydrauliky jsou instalovány elektromotory.
Podvozek je zatažitelný tÅÃbodý se ÄtveÅicà pneumatik na hlavnÃch podvozkových nohách a dvojicà pneumatik na pÅÃdi. PÅÃÄový podvozek vyrábÄný firmou Menasco je nebrzdÄný, Åiditelný. Hlavnà podvozková kola jsou opatÅena brzdami (od roku 1987 uhlÃkovými). Pneumatiky jsou znaÄky Goodrich nebo Dunlop. Pneumatiky na pÅÃÄovém podvozku jsou typu H31x13.0-12, na hlavnÃch podvozkových nohách H42x14.5-19 nebo pro vyÅ¡Å¡Ã zatÞenà H42x16.0-19.
KÅÃdla svÃrajà úhel 25°, jejich vzepÄtà je 5°, úhel nábÄhu 3°12´. Konstrukce je pÅevážnÄ hlinÃková a má dva podélnÃky. VnitÅnà prostory kÅÃdla jsou využity pro palivové nádrže. K mechanizaci kÅÃdla náležà hydraulicky ovládané sloty v pÄtà sekcÃch na nábÄžné hranÄ každé poloviny kÅÃdla, na hornà stranÄ vnÄjÅ¡Ãch Äástà kÅÃdla je umÃstÄno Å¡est párů spoilerů, z nichž jeden pár nelze použÃt pÅi letu, ale pouze k brzdÄnà pÅi dobÄhu na zemi. Na vnÄjÅ¡Ãch ÄástÃch kÅÃdel je jeden pár kÅidélek. Na spodnà stranÄ u odtokové hrany jsou tÅÃÅ¡tÄrbinové vztlakové klapky. Na koncÃch kÅÃdel jsou navigaÄnà svÄtla.
Hydraulické systémy: Boeing 757 má tÅi nezávislé hydraulické okruhy - levý, stÅednà a pravý. Nádrže s kapalinou jsou tlakovány vzduchem, který je odebÃrán od motorů. Levý okruh sloužà k ovládánà smÄrovky, výškovky, spoilerů, pravého kÅidélka, slotů na nábÄžné hranÄ, kÅidélek, podvozku, obraceÄe tahu levého motoru a jako záložnà pro brzdy. Pravý okruh využÃvajÃ: smÄrovka, výškovky, spoilery, levé kÅidélko, obraceÄ tahu pravého motoru a brzdy. StÅednà okruh využÃvajà pouze systémy nezbytné k ovládánà letadla - smÄrovka, výškovka, kÅidélka a nÄkteré spoilery. VyužÃvá dvÄ elektrická Äerpadla, v pÅÃpadÄ jejich nefunkÄnosti je může zastoupit RAT (Ram air turbine).
Ocasnà plochy jsou klasického uspoÅádánÃ, smÄrové i výškové kormidlo a stabilizaÄnà plocha jsou ovládány hydraulicky.
Pohonné jednotky mohou být buÄ Rolls-Royce (RB211-535) nebo Pratt & Whitney (PW2000) o tahu 164,7-191,3 kN.
Rolls-Royce RB211-535 je dvouproudový motor, má jednostupÅové Äelnà dmychadlo, Å¡estistupÅový stÅedotlaký a a Å¡estistupÅový vysokotlaký kompresor, jednostupÅovou vysokotlakou, jednostupÅovou stÅedotlakou a tÅÃstupÅovou nÃzkotlakou turbÃnu. PrůmÄr motoru je 189,2 cm, délka 299 cm. Hmotnost 3261 kg (verze E4). Obtokový pomÄr 4,3 - 4,4. Tah dosahuje až 191,7 kN (43 100 lb). U B757 jsou se použÃvajà verze 535C a 535E4.
PW2000 je dvouproudový motor, průmÄr motoru je 215,4 cm, délka 372,9 cm. Hmotnost 3311 kg. Obtokový pomÄr 6. Tah se liÅ¡Ã dle verze, pohybuje se v rozmezà 164,7 - 191,3 kN (37 000 - 43 000 kN). Existujà verze 2037, 2040 a 2043 (poslednà dvouÄÃslà je dáno tahem motoru, tedy 37 000, 40 000 a 43 000 kN).
U jednotlivých verzà byly použity následujÃcà motory:
757-200:
757-300:
Boeing 757 má tÅi palivové nádrže, plnÃcà otvor je umÃstÄn na pravém kÅÃdle. Standardnà objem palivových nádržà je 42 684 litrů, volitelnÄ až 43 489 litrů.
Verze | -200 | -200F | -300 |
---|---|---|---|
RozpÄtà | 38,05 m | ||
Délka | 47,32 m | 54,47 m | |
Výška | 13,6 m | ||
Plocha kÅÃdla | 181,25 m2 | ||
Prázdná hmotnost | 57 840 kg | 51 136 kg | 64 100 kg |
Maximálnà vzletová hmotnost | 115 680 kg | 115 668 kg | 123 600 kg |
Dolet pÅi max. vzletové hmotnosti | 7 222 km | 5 834 km | 6 287 km |
Cestovnà rychlost | 0,8 M | ||
Maximálnà rychlost | 0,86 M | ||
Maximálnà poÄet cestujÃcÃch | 234 | -- | 289 |
Nákladové prostory [m3] | 50,7 m3 | 187 + 51,8 m3 | 67,6 m3 |