OznaÄenà ASW-24 se poprvé objevilo u firmy Alexander Schleicher GmbH v roce 1985. I když vÄtroÅ s tÃmto oznaÄenÃm nesl výrobnà ÄÃslo 24000, jednalo se ve skuteÄnosti o upravený ASW-20, který byl opatÅen kÅÃdlem bez vztlakové klapky. Na novém vÄtroni standardnà tÅÃdy ale Gerhard Waibel dále pracoval, takže koneÄná podoba se od onoho upraveného ASW-20 znaÄnÄ liÅ¡ila. Za prvnà prototyp ASW-24 tak lze považovat až vÄtroÅ, který byl zalétán 14.12.1987.
V dobÄ vzniku se jednalo patrnÄ o nejvýkonnÄjÅ¡Ã vÄtroÅ standardnà tÅÃdy. Na celkovém aerodynamickém ÅeÅ¡enà se významnou mÄrou podÃlel Loek Boermans z Delftské univerzity. Za pevnostnà ÅeÅ¡enà trupu a jeho bezpeÄnost pÅi havárii obdržel v roce 1992 konstruktér Gerhard Waibel od organizace OSTIV dokonce zvláštnà cenu.
Sériová výroba probÃhala u Schleicherů od roku 1988. Do roku 2000, kdy byla výroba ukonÄena, bylo celkem postaveno 249 bezmotorových a 62 motorizovaných kusů.
ASW-24 Základnà sériové provedenÃ.
ASW-24 B Upraven byl trup, profil vnÄjÅ¡Ãch Äástà kÅÃdla a systém vodnà zátÄže. Od roku 1994 bylo vyrobeno 28 kusů.
ASW-24 E Motorizovaná verze s motorem Rotax 275. V letech 1988 â 1993 postaveno 54 kusů.
ASW-24 TOP Motorizovaná verze s motorem Fisher König SC430. V letech 1991-1993 postaveno 8 kusů.
ASW-24 WL StarÅ¡Ã bezmotorové ASW-24 s kÅÃdly upravenými pro montáž wingletů
Celokompozitový jednomÃstný stÅedoploÅ¡nÃk.
DvoudÃlné kÅÃdlo má v půdorysu tvar dvojitého lichobÄžnÃku. NosnÃky jsou uhlÃkové a po celém rozpÄtà kÅÃdla je použit profil Boermans DU 84-158, pÅiÄemž geometrické zkroucenà kÅÃdla Äinà -0,85°. Mezera mezi kÅÃdlem a kÅidélky je utÄsnÄna pružnou páskou. V základnà poloze zůstávajà obÄ kÅidélka vychýlena o 2° dolů. Aerodynamické brzdy typu Schemp-Hirth se vysunujà z hornà plochy kÅÃdla. Na spodnà ploÅ¡e kÅÃdla jsou po celém rozpÄtà v 77 % hloubky nalepeny zig-zag turbulátory. VÅ¡echny ASW-24 jsou údajnÄ rovnÄž opatÅeny vstupy vzduchu pro pneumatický turbulátor, který vÅ¡ak na kÅÃdle nebyl nikdy realizován. Konce kÅÃdel lze opatÅit wiglety s výškou 350 mm, které se instalujà pomocà rychlospojek. Winglety jsou rovnÄž oboustrannÄ polepeny Zig-zag páskou Å¡irokou 12 mm a silnou 0,5 mm. VzepÄtà kÅÃdla Äinà 3,25°. Ãhel nastavenà kÅÃdla vůÄi ose VOP je 4,5°, vůÄi ose trupového nosnÃku ocasnÃch ploch pak 1,4°. StandardnÄ jsou instalovány nádrže na vodu o objemu 130 litrů, na pÅánà pak nádrže pro 155 litrů. Vodnà balast se vypouÅ¡tà pomocà elektricky ovládaných ventilů umÃstÄných na spodnà ploÅ¡e kÅÃdla poblÞ trupu. VytékajÃcà voda je usmÄrÅována pomocà plochých aerodynamických krytek. NosnÃky obou kÅÃdel jsou v trupu vsunuty do sebe (pravý konec je rozvidlený) a vzájemnÄ jsou spojeny jednÃm Äepem. Táhla ÅÃzenà v kÅÃdle se automaticky propojà pomocà rychlospojek s táhly v trupu.
Vodorovná ocasnà plocha s profilem Boerman DU 86-137/25 má rozpÄtà 2,55 m. Na smÄrovce je použit profil Boerman DU 86-131/30. PÅed smÄrovým i výškovým kormidlem jsou nalepeny Zig-zag turbulátory. VÅ¡echny spáry mezi kormidly jsou zakryty pružnými páskami. Do kýlové plochy je vetknuta trubice se snÃmaÄi tlaků. V kýlové ploÅ¡e je navÃc prostor pro pÅÃdavnou zátÄž (napÅ. dalÅ¡Ã baterie). PÅÃtomnost zátÄže lze kontrolovat otvory na vrcholu kýlové plochy.
Trup tvoÅà kompozitová skoÅepina ze sklolaminátu a uhlÃkových vláken. Kabinová Äást je navÃc zpevnÄna aramidovými vlákny. Boky kabiny jsou vyvýšeny a pÅispÃvajà tak k vÄtÅ¡Ã pevnosti skoÅepiny. Pro lepÅ¡Ã výhled je toto vyvýšenà odsazeno dovnitÅ kabiny. Pilotnà kabina má rozmÄr 0,64 x 0,81 m a je zakryta jednodÃlným pÅekrytem, který se odklápà kolem pÅednÃho závÄsu nahoru i s pÅÃstrojovou deskou. BÃlé páky otevÃránà jsou umÃstÄny po obou stranách rámu pÅekrytu. PÅed nimi jsou umÃstÄny Äervené páky nouzového odhozu. PÅÃstrojová deska je standardnÄ vybavena rychlomÄrem a výškomÄrem, pro lety v mracÃch je dále pÅedepsán variometr, kompas a zatáÄkomÄr se sklonomÄrem. Majitelé si vÄtÅ¡inou své kluzáky dovybavujà jeÅ¡tÄ dalÅ¡Ãmi pÅÃstroji dle své potÅeby. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné za letu pomocà šedého ovladaÄe pod palubnà deskou. Na ÅÃdÃcà páce je umÃstÄno tlaÄÃtko pojistky pružinového podélného vyváženÃ. Vlastnà páÄka vyváženà je pak na levé stranÄ kabiny pod modrou pákou brzdicÃch klapek. Vlevo od pÅÃstrojové desky je umÃstÄn žlutý vypÃnaÄ vleÄného lana. Na pravé stranÄ kabiny je Äerná páka zasouvánà podvozku. Panel ovládánà ventilů vodnà pÅÃtÄže bývá umÃstÄn po pravé stranÄ pilotnÃho prostoru nebo pÅÃmo na pÅÃstrojové desce. Sedadlo je vybaveno ÄtyÅdÃlnými upÃnacÃmi pásy. PÅed sedadlem je mÃsto pro upevnÄnà pÅÃdavné zátÄže pro dováženà lehkého pilota. VÄtránà kabiny je zajiÅ¡tÄno regulovatelnými výduchy v pÅednà Äásti kabinového rámu a v pravé stÄnÄ pilotnÃho prostoru. Na levé stranÄ průhledného pÅekrytu je navÃc umÃstÄno standardnà posuvné okénko. V trupu jsou dva zavazadlové prostory. Jeden je umÃstÄn klasicky za hlavou pilota a může zde být palubnà baterie a druhý je po levé stranÄ podvozkové Å¡achty. Vpravo od podvozkové Å¡achty je mÃsto pro instalaci kyslÃkové láhve. Na zadnà Äásti trupu jsou po bocÃch otvory snÃmaÄe statického tlaku. ZávÄs pro aerovlek je v pÅÃdi, pro naviják pÅed podvozkovým kolem.
Zatahovatelné hlavnà podvozkové kolo o rozmÄru 5.00-5 je odpružené a vybavené hydraulicky ovládanou kotouÄovou brzdou, která je umÃstÄna po pravé stranÄ kola. Brzda se aktivuje pákou ovládánà aerodynamických brzd v jejà koncové poloze. NÄkteré stroje jsou vybaveny mÃsto kluzné ostruhy ostruhovým koleÄkem velikosti 210 x 65 mm. Konce kÅÃdel jsou proti poÅ¡kozenà na zemi chránÄny buÄ kluznými patkami, nebo malými ochrannými koleÄky.
Verze ASW-24 vybavená pomocným motorem Rotax, který umožÅuje samostatný start vÄtronÄ.
Motor Rotax 275 o výkonu 17,6 kW (24 k) je jednoválcový dvoutakt chlazený vzduchem. UmÃstÄn je na pylonu, který se sklápà i s vrtulà do trupu za kabinu. Dvoulistá vrtule MT Propeller má průmÄr 1,4 m a pro zasunutà motorové jednotky se automaticky nastavuje do svislé polohy. Vrtule je typu MT 140-L-86-1B nebo MT 140-L-97-1B s užšÃmi listy. Motor nahazuje pilot ruÄnÄ trhnutÃm pomocà lanka vyvedeného vpravo pod pÅÃstrojovou deskou.
ASW-24 E jsou standardnÄ vybaveny ostruhovým koleÄkem.
ASW-24 WL | ASW-24 E | |
---|---|---|
RozpÄtà | 15 m | 15 m |
Délka | 6,55 m | 6,55 m |
Výška | 1,3 m | 1,3 m |
Nosná plocha | 10 m2 | 10 m2 |
Prázdná hmotnost | 230 kg | 275 kg |
Vzletová hmotnost | 500 kg | 500 kg |
Maximálnà rychlost | 280 km/h | 280 km/h |
Klouzavost | 44 | 44 |
Imatrikulace | Typ | Výr. ÄÃslo | Popis |
---|---|---|---|
OK-0024 | ASW-24 E | 24810 | Vyroben v prosinci 1989, ex D-KEMY, SE-UPB, D-KIIB. Zápis do Äeského rejstÅÃku 25.6.2010, pÃsmena CR na SOP. Vybaven radiostanicà Dittel FSG71M, elektronickým variometrem Zander ZS1. |
OK-2607 | ASW-24 WL | 24153 | Vyroben v roce 1992, ex I-TREK (výmaz z italského rejstÅÃku 7.12.2011). Zápis do Äeského rejstÅÃku 9.1.2012. ÄÃslo 76 na SOP. Pod konci kÅÃdel kluzné opÄrky bez koleÄek, vybaven navigacà LX 7000. |
OK-7724 | ASW-24 WL | 24117 | Vyroben v roce 1991, ex F-CHAC (výmaz z francouzského rejstÅÃku 27.12.2010). Zápis do Äeského rejstÅÃku 15.2.2011, oznaÄenà SM na SOP. |