DvoumÃstný vÄtroÅ navrhl Rudolf Kaiser jako pokraÄovatele svých pÅedchozÃch typů Ka-2 a K-7. Prototyp byl zalétán v Äervenci 1966 a v následujÃcÃch letech 1966 až 1980 bylo pak vyrobeno u firmy Alexander Schleicher 617 kusů. DalÅ¡Ãch asi 80 licenÄnÃch ASK-13 bylo vyrobeno do roku 1992 v nÄmeckém Oerlinghausenu firmou Jubi GmbH. V prodeji byla také stavebnice ASK-13 pro amatérské stavitele. V souÄasné dobÄ je tento vÄtroÅ stále použÃván k základnÃmu plachtaÅskému výcviku.
ASK-13 je dvoumÃstný stÅedoploÅ¡ný vÄtroÅ smÃÅ¡ené konstrukce.
DvoudÃlné kÅÃdlo s dopÅedným Å¡Ãpem 6° ve ÄtvrtinÄ tÄtivy a vzepÄtÃm 5° má jednonosnÃkovou dÅevÄnou konstrukci. NábÄžnou hranu kÅÃdla tvoÅà torznà skÅÃÅ sestavená z nosnÃku, položeber kolmých k nosnÃku rozmÃstÄných s rozteÄà 30 cm a pÅekližkového potahu. V zadnà Äásti kÅÃdla jsou žebra rozmÃstÄna podélnÄ s osou trupu a s rozteÄà zhruba 60 cm. Jako celek je kÅÃdlo potaženo plátnem. U koÅene a stÅedu kÅÃdla je použit modifikovaný profil vzniklý z profilů Gö 535 a 549, na koncÃch kÅÃdla je udáván profil Gö 541 (tento profil se mi nepodaÅilo dohledat, nicménÄ jej uvádà na svých stránkách pÅÃmo Alexander-Schleicher). KÅidélka majà dÅevÄnou kostru a pÅekližkový potah. NÄkolik ASK-13 vÅ¡ak létá s plátÄným potahem kÅidélek (mimo jiné OK-0419). Výchylky kÅÃdélek jsou diferencované 15° dolů a 30° nahoru a ovládána jsou táhly. Kovové brzdicà štÃty typu Schempp-Hirth ovládané rovnÄž táhly se vysunujà nad i pod kÅÃdlo. Hlavnà nosnÃky obou polovin kÅÃdla jsou v trupu spojeny pomocà dvou kónických Äepů, v zadnà Äásti koÅenového žebra je pak kovánÃ, které je drženo Äepy trupu.
Pevné Äásti samonosných ocasnÃch ploch majà jednonosnÃkovou konstrukci a jsou potaženy pÅekližkou. Základ kostry pohyblivých ploch tvoÅà pÅekližková torznà skÅÃÅ, potah kormidel je plátÄný. Pravá Äást výškového kormidla je opatÅena velkou vyvažovacà ploÅ¡kou. Výškovka s výchylkymi ±20° je ovládána táhly, smÄrovka s výchylkami ±30° lany. VOP o rozpÄtà 3000 mm je demontovatelná.
Kostra trupu je svaÅena z ocelových trubek a doplnÄna o smrkové podélnÃky. PÅÃÄ trupu kryje laminátová kapota, hÅbet zadnà Äásti trupu za kabinou je potažen pÅekližkou, zbytek potahu tvoÅà plátno. PozdÄji byly nÄkteré stroje upraveny prodlouženÃm laminátového potahu až za kabinu. Oba pilotnà prostory jsou zakryty jednodÃlným pÅekrytem, který se odklápà doprava a v nouzi je odhoditelný. ZajÃmavostà jsou vÄtronÄ provozované v Holandsku, které majà v pÅekrytu kabiny vestavÄn ochranný rám, pÅedepsaný zdejÅ¡Ãmi pÅedpisy. Na OK-0419 (původnÄ létal v Holandsku) byl tento rám záhy demontován, ale prvnà lety v ÄR absolvoval jeÅ¡tÄ s nÃm. Klasická posuvná vÄtracà okénka jsou jen na levé stranÄ pÅekrytu. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou stavitelné za letu. Pod pedály jsou instalovány malé podlážky. Jinak kabina postrádá podlahu, takže jsou dobÅe kontrolovatelné uzly ÅÃzenà vedoucà spodkem trupu. OvladaÄ vyváženà výškovky je na pravém boku kabiny. Laminátová sedadla jsou vybavena ÄtyÅbodovými upÃnacÃmi pásy. V sólo obsazenà se pilotuje z pÅednÃho mÃsta. PÅÃstrojové vybavenà se vÄtÅ¡inou ÅÃdà potÅebami svých uživatelů. Na obou pÅÃstrojových deskách vÅ¡ak lze standardnÄ najÃt rychlomÄr, výškomÄr a variometr. DalÅ¡Ãmi možnými pÅÃstroji mohou být dalÅ¡Ã variometr, kompas, sklonomÄr, hodiny atd. ZávÄs pro aerovlek je v pÅÃdi, závÄs pro naviják v tÄžiÅ¡ti pod trupem.
Hlavnà podvozkové nezatažitelné kolo o rozmÄru 5.00 x 5 je odpruženo gumovými bloky. Kolo je vybaveno bubnovou brzdou spÅaženou s aerodynamickými brzdami. PÅed kolem je umÃstÄna kluzná lyže. Prostor mezi lyžà a trupem je vÄtÅ¡inou potažen tkaninou. Pod kýlovou plochou je klasická ocelová ostruha, která je rovnÄž odpružena gumovým blokem. PÅistávacà zaÅÃzenà doplÅujà pod konci kÅÃdel malá ochranná koleÄka. Od roku 1985 je možná pÅestavba ASK-13, kdy je mÃsto lyže montováno pÅÃÄové kolo. Ostruha je nahrazována rovnÄž koleÄkem.
DÃky letitému provozu se jednotlivé stroje kus od kusu liÅ¡Ã. Svůj podÃl na tom majà hlavnÄ schválené pÅestavby vydané bÄhem provozu mateÅskou firmou Alexander Schleicher, které byly pak volitelnÄ realizovány svými majiteli bÄhem generálnÃch oprav. Mezi nÄ patÅà hlavnÄ zmiÅované pÅestavby podvozku a pÅÃdÄ. RozdÃly lze také najÃt mezi tvary a umÃstÄnÃm snÃmaÄů tlaků v kýlové ploÅ¡e, různými tvary a umÃstÄnÃm pomocných koleÄek pod konci kÅÃdel, různými typy pák ovládánà kÅidélek a jiných detailech. Jako pÅÃklad lze uvést drobné odliÅ¡nosti OK-6066. Ten je vybaven aerodynamickými krytkami pák ovládánà kÅidélek a tvarovanými výstupy lan ovládánà smÄrovky z potahu trupu, na pravé stranÄ zadnà Äásti trupu pak chybà držadlo pro manipulaci s vÄtronÄm na zemi. Levé držadlo je navÃc nestandardnÄ vychýleno nahoru. U nás je OK-6066 provozován bez krytu podvozkového kola, i když byl od původnÃho majitele z NÄmecka dovezen s krytem.
RozpÄtÃ: | 15,95 m |
Délka: | 8,18 m |
Výška: | 1,6 m |
Nosná plocha: | 17,5 m2 |
Prázdná hmotnost: | 296 kg |
Vzletová hmotnost: | 480 kg |
Max. rychlost: | 200 km/h |
Klouzavost: | 27 |
Imatrikulace | Typ | Výr. ÄÃslo | Historie |
OK-0419 | ASK-13 | 13283 | Vyroben 1970, v Holandsku provozován v aeroklubu Deelen u Arnhemu jako PH-419, zápis v ÄR 5.4.2012, AK Hodkovice |
OK-2302 | ASK-13 | 13457 | Vyroben 1973, ex D-2302, zápis v ÄR 25.2.2011, AK Raná |
OK-6066 | ASK-13 | 13506AB | Vyroben 1979, ex D-6060, zápis v ÄR 17.6.2011, AK LetÅany |