SpoleÄnost Espe Air byla zapsána do obchodnÃho rejstÅÃku 29. ÅÃjna 1991. JejÃmi zakladateli byli Pavel Solanský a jeho dcera Renata Solanská. PrvnÃm letadlem provozovaným Espe Airem byl Zlin Z-43 s imatrikulacà OK-XOH, zapsaný do leteckého rejstÅÃku 15. ÅÃjna 1992. PozdÄji následovala dvojice Z-242L (OK-YNB a OK-YNC).
Dvanáctého bÅezna 1993 do svého letadlového parku spoleÄnost zaÅadila IljuÅ¡in Il-62 OK-FBF, odkoupený od ÄSA. Slavnostnà zahajovacà let se konal 11. kvÄtna, stroj letÄl z pražské RuzynÄ do Åecké SolunÄ (Thessaloniki International Airport "Macedonia"). V kvÄtnu byl poÅÃzen druhý IljuÅ¡in, OK-GBH. Letadla byla využÃvána zejména spoleÄnostà Humanita (jejà logo nesl na trupu OK-FBF) a cestovnà kanceláÅà Patenidis Tours. Espe Air létal na povolenà ÄSA, využÃval i jejich údržbu a posádky byly z velké Äásti také najÃmány od ÄSA. V roce 1994 již Espe Air IljuÅ¡iny neprovozoval a pÅevzala je Georgie Air Prague.
Po ukonÄenà provozu velkých proudových letadel se spoleÄnost vÄnovala zejména leteckému výcviku. Na letiÅ¡ti v KolÃnÄ vzniklo výcvikové centrum a létala odsud vÅ¡echna letadla Espe Airu. KromÄ již zmÃnÄné trojice ZlÃnů se jednalo o vrtulnÃky R-22 (OK-ZIN, OK-XIB a OK-YIJ) a R-44 (OK-YIK).
V listopadu 2000 byl prakticky ukonÄen provoz s vrtulnÃky, v únoru 2003 byl vyhlášen konkurs na majetek spoleÄnosti Espe Air s.r.o. a v dubnu 2010 byla vymazána z obchodnÃho rejstÅÃku.
Imatrikulace | Výrobnà ÄÃslo | Rok výroby | ZaÅazeno | VyÅazeno | Poznámky | |
---|---|---|---|---|---|---|
R-22 | ||||||
OK-XIB | 2120 | 1992 | 6.5.1992 | VlastnÃkem HELI SERVICES, DEKONTA Kladno, a.s., provozovatelem ESPE Air. ZniÄen 19.12.1999. |
||
OK-YIJ | 2366 | 1993 | 30.11.1993 | 29.9.2009 (výmaz z rejstÅÃku) | Ex N8029Q, ESPE Air provozovatelem, po vymazánà z Äeského rejstÅÃku OM-NZM. |
|
OK-ZIN | 2415 | 1994 | 20.10.1994 |
|
||
R-44 | ||||||
OK-YIK | 0021 | 1993 | 23.3.1994 | 7.2.2005 (výmaz z rejstÅÃku) | Ex N2363S, pozdÄji majitel a provozovatel firma WELSTAM s. r. o., po vymazánà z Äeského rejstÅÃku D-HFCF. | |
Z-242 | ||||||
OK-YNB | 0655 | 1993 | 11.2.1993 | 8.7.2008 (výmaz z rejstÅÃku) | PozdÄjÅ¡Ã provozovatel Letecká Å¡kola BEMOAIR s.r.o. | |
OK-YNC | 0657 | 1993 | 1993 | Prodán do Slovinska jako S5-DMD. |
||
Z-43 | ||||||
OK-XOH | 0113 | 1992 |
15.10.1992 |
14.7.2010 (výmaz z rejstÅÃku) | ||
Il-62 | ||||||
OK-FBF | 41805 | 1974 | 12.3.1993 | 28.11.1993 | PůvodnÄ u vládnà letky jako OK-BYV (1974-1981), do roku 1991 u ÄSA jako OK-FBF, poté Espe Air. Po ukonÄenà provozu u Espe Air od 28.11.1993 u Georgia Air, nynà na hraniÄnÃm pÅechodu HatÄ. | |
OK-GBH | 62404 | 1976 | 18.5.1993 | 21.3.1994 | PůvodnÄ u ÄSA (OK-GBH, 1976-1991), od roku 1993 u Espe Air, od 21.3.1994 u Georgia Air Prague. Od roku 2000 restaurace v Heidenreichsteinu (Rakousko). | |
Poznámka: VÅ¡echna letadla uvedená v tabulce byla u Espe Air prokazatelnÄ provozována, v literatuÅe lze nalézt i jiné typy a poÄty, avÅ¡ak bez konkrétnÄjÅ¡Ãch údajů. V L+K jsem naÅ¡el zmÃnku o tom, že Espe Air provozoval ÄtyÅi R-22, bohužel bez konkrétnÃch registracÃ. V L+K 4/1992 v pÅehledu tehdejÅ¡Ãch leteckých provozovatelů v ÄSFR jsou u Espe uvedeny typy Z-142 a Bk-117, což jsem nikde jinde nedohledal a zdá se mi to dosti nepravdÄpodobné. |