V prvnà polovinÄ osmdesátých let bylo v Polsku u SZD rozhodnuto a vývoji nového vÄtronÄ standardnà tÅÃdy, který se mÄl stát nástupcem Jantarů Standard. KonstrukÄnà tým vedl ing. Tadeusz ÅabuÄ a jejich cÃlem bylo vytvoÅit konstrukci, která by v niÄem nezaostávala za tehdejÅ¡Ã konkurencÃ. To se nakonec povedlo, ale cesta ke koneÄnému výsledku nebyla pÅÃmoÄará. KlÃÄem k úspÄchu jsou samozÅejmÄ vlastnosti kÅÃdla. Půdorys novÄ navrženého kÅÃdla byl kompromisem mezi aerodynamicky ideálnÃm eliptickým kÅÃdlem a technologickými možnostmi sériové výroby. Vzniklo tak srpovité kÅÃdlo s rovnou odtokovou hranou a nábÄžnou hranou, která byla zhruba do dvou tÅetin rozpÄtà rovná s mÃrným Å¡Ãpem a ke koncům pak plynule pÅecházela do tvaru eliptického. RovnÄž profil kÅÃdla byl podle dodaných požadavků specielnÄ navržen pro SZD-55 na VarÅ¡avské polytechnice. Formulace vstupnÃch požadavků na vlastnosti nového profilu NN-17 vÅ¡ak mezi nÄkterými Äleny konstrukÄnÃho týmu vzbuzovaly urÄité pochybnosti, a proto bylo rozhodnuto o stavbÄ pokusného kÅÃdla s novým profilem, které bylo testováno na vÄtroni Jantar Standard. Pokusný Jantar Standard pak proÅ¡el v reálu porovnávacÃmi zkouÅ¡kami s klasickým Jantarem Standard s kÅÃdlem s profilem NN-8. Nový profil zklamal po vÅ¡ech stránkách a musel projÃt dalÅ¡Ãm vývojem než z nÄj byl modifikován NN-27.
Prototyp nového vÄtronÄ byl zalétán 15.8.1988 již s oznaÄenÃm SZD-55-1, které vyjadÅovalo úpravy oproti původnÄ projektovanému návrhu. Nový sklolaminátový vÄtroÅ vynikal elegancà a nÃzkou hmotnostÃ, srovnatelnou s konkurenÄnÃmi konstrukcemi provedenými z uhlÃkových nebo aramidových vláken.
Typu SZD-55 nebylo nikdy pÅidÄleno oficiálnà obchodnà jméno, i když na nÄkterých firemnÃch materiálech lze obÄas narazit na jméno Nexus. ÃdajnÄ to bylo proto, že nÄkteré názvy pÅedchozÃch vÄtroÅů SZD byly pro použÃvánà v zahraniÄà problematické. NapÅÃklad pro použÃvánà obchodnÃho názvu âCobraâ bylo nutné v USA dokonce zaplatit, jelikož se zde jedná o chránÄnou znaÄku. Jiné názvy mohly zase pro cizince znÃt dvojsmyslnÄ. Mezi polskými plachtaÅi se nicménÄ vžilo pro SZD-55 neoficiálnà pojmenovánà Promyk.
Celkem bylo do zániku SZD vyrobeno 107 kusů, pÅiÄemž naprostá vÄtÅ¡ina byla exportována do zahraniÄÃ. V roce 2003 byla v Bielsku výroba vÄtronÄ obnovena u novÄ založené firmy PZL Allstar, která odkoupila výrobnà práva od původnà SZD.
Verze | Popis |
---|---|
SZD-55 | Projektovaný návrh |
SZD-55-1 | Realizovaná verze zalétaná již v prototypu |
SZD-55-1 XM | Poslednà série s odpruženým podvozkem, hlavnÃm nosnÃkem zesÃleným uhlÃkem, nezávisle ovládanými ventily vodnÃho balastu, utÄsnÄnými mezerami mezi ovládacÃmi plochami a upraveným systémem ÅÃzenà |
JednomÃstný celokompozitový stÅedoploÅ¡ný vÄtroÅ standardnà tÅÃdy dle propozic FAI s ocasnÃmi plochami v konfiguraci T.
V konstrukci vÄtronÄ byl použit sklolaminátový kompozit založený na tkaninách firmy Interglass a epoxydových pryskyÅicÃch Epikote 162 a Epidian 52 a 53.
DvoudÃlné kÅÃdlo má do dvou tÅetin rozpÄtà lichobÄžnÃkový půdorys, který pÅecházà ke koncům plynule do půdorysu s eliptickou nábÄžnou hranou. Použit je profil NN-27 tlouÅ¡Å¥ky 16,5 %. Hloubka kÅÃdla u koÅene je 0,84 m, vzepÄtà kÅÃdla Äinà 3°.
Hlavnà nosnÃk průÅezu I i pomocný nosnÃk nesoucà závÄsy kÅidélek jsou vyrobeny ze skelného kompozitu. Hlavnà nosnÃk je, vzhledem k půdorysnému tvaru kÅÃdla, v poslednà tÅetinÄ rozpÄtà zalomen dozadu. Nosný potah tvoÅà sendviÄ skelného kompozitu s pÄnovým jádrem. SkoÅepina kÅÃdla je uzavÅena kovovým koÅenovým žebrem a na exponovaných mÃstech je rozmÃstÄno nÄkolik položeber. KÅidélka o rozpÄtà 2,5 m jsou vyrobena jako sklolaminátová skoÅepina s pÄnovou výplnÃ. ZavÄÅ¡ena jsou ve dvou bodech a pÅipojený mechanismus náhonu ÅÃzenà je zcela ukryt v profilu kÅÃdla. KÅidélka majà diferencované výchylky maximálnÄ 31,5° nahoru a 14,5° dolů. Mezera mezi kÅÃdlem a kÅidélkem je utÄsnÄna elastickou páskou a u vnitÅnÃch konců kÅidélek je navÃc tÄsnÃcà ploÅ¡ka. DvoudÃlné kovové aerodynamické brzdy typu Schempp-Hirth se vysunujà jen z hornà strany kÅÃdla. V kÅÃdlech jsou integrálnà nádrže na vodnà balast o objemu 2 x 95 litrů. PozdÄjÅ¡Ã provedenà se dodávalo se dvÄma nádržemi v každém kÅÃdle, pÅiÄemž celkový objem nesené pÅÃtÄže zůstal zachován.
PÅi sestavovánà vÄtronÄ se konce hlavnÃch nosnÃků kÅÃdla zasunou do trupu a na dva trny v koÅenovém žebru trupu. Krakorec nosnÃku levého kÅÃdla je konstruován jako rozvidlený, pravý pak jako jednoduchý. V trupu se konce nosnÃků vzájemnÄ do sebe zasunou a spojà dvÄma podélnými vodorovnými Äepy. VÅ¡echny prvky ÅÃzenà se pÅi sestavovánà propojujà automaticky.
Demontovatelná VOP o rozpÄtà 2,5 m se skládá ze stabilizátoru a výškového kormidla. JednonosnÃkový stabilizátor je vyroben ze sendviÄe sklolaminát/pÄna, výškovku pak tvoÅà sklolaminátový potah a pÄnová výplÅ. Ze spodnà strany stabilizátoru vyÄnÃvajà dvÄ kovánÃ, která se pÅi montáži zasunou shora do kýlové plochy a zajistà pomocà šroubovaného Äepu vkládaného do otvoru v nábÄžné hranÄ vrcholu kýlové plochy. Náhon ÅÃzenà VOP se pÅi montáži propojuje automaticky. Ãhel nastavenà VOP vzhledem k tÄtivÄ kÅÃdla je -3,5°. Kýlová plocha je integrálnà souÄástà skoÅepiny trupu a má sendviÄovou konstrukci. SmÄrové kormidlo je vyrobeno ze sendviÄe sklolaminát/pÄna. V kýlové ploÅ¡e je zabudována anténa radiostanice a je zde také prostor pro palubnà baterii a ve spodnà Äásti pak vodnà nádrž o objemu 9,6 litru pro dováženà polohy tÄžiÅ¡tÄ. Maximálnà výchylky výškového kormidla jsou 30° nahoru a 20° dolů, smÄrového kormidla pak ±35°.
Trup je vyroben jako laminátová skoÅepina v zadnà Äásti zesÃlená pÅepážkami a polopÅepážkami. Jeho nejvÄtÅ¡Ã Å¡ÃÅka je 605 mm. V mÃstÄ kabiny je potah dvojnásobnÄ silný. JednodÃlný pÅekryt pilotnÃho prostoru se odklápà pomocà plynové vzpÄry dopÅedu nahoru a v nouzi je celý odhoditelný. PÅÃstrojová deska je hÅibového typu. Na levé stranÄ kabiny se nacházà modrá páka ovládánà aerodynamických brzd, která je spÅažena také s podvozkovou brzdou a pÅed nà zelený ovladaÄ nastavenà podélného vyváženÃ. PáÄka odjiÅ¡Å¥Änà podélného pružinového vyváženà se nacházà na ÅÃdÃcà páce. Na pravé stranÄ kabiny je umÃstÄna páka zasouvánà podvozku a ovládánà výpustà vodnÃho balastu. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou stavitelné za letu pomocà táhla na pÅÃstrojové desce. Polohu zádové opÄrky lze nastavit na zemi. Za opÄrkou hlavy je malý zavazadlový prostor.
KÅidélka, aerodynamické brzdy, výškovka a výpustné ventily vodnÃch nádržà v kÅÃdle jsou ovládány soustavou táhel a pák. SmÄrovka, zámek tažného zaÅÃzenÃ, podvozková brzda a ventily zadnà vodnà nádrže jsou ovládány lany. Na pÅÃdi je vstup vzduchu pro vÄtránà kabiny a snÃmaÄ celkového tlaku. O kousek nÞe je pak snÃmaÄ elektroakustického varovánà pÅed pádovou rychlostÃ. SnÃmaÄe statického tlaku jsou umÃstÄny po stranách pÅÃdÄ pÅed kabinou. ZávÄs vleÄného lana se nacházà standardnÄ na podvozkové noze, na pÅánà lze doplnit druhý závÄs pod pÅÃÄ.
Podvozek tvoÅà hlavnà zatahovatelné kolo a ostruha. Hlavnà podvozkové kole o rozmÄru 350 x 135 mm je neodpružené a opatÅené mechanickou kotouÄovou brzdou, která je spÅažena s ovládánÃm aerodynamických brzd. PozdÄjÅ¡Ã stroje majà podvozkové kolo odpružené tlumiÄem. Ostruhové koleÄko má rozmÄr 200 x 50 mm a je možno je nahradit pevnou gumovou patkou.
RozpÄtà | 15 | m |
---|---|---|
Délka | 6,85 | m |
Výška | 1,47 | m |
Nosná plocha | 9,6 | m2 |
Prázdná hmotnost | 220 | kg |
Vzletová hmotnost | 500 | kg |
Max. rychlost | 255 | km/h |
Klouzavost | 43 |
Imatrikulace | Verze | Výrobnà ÄÃslo | Popis |
---|---|---|---|
OK-3617 | SZD-55-1 | 551196084 |
Vyroben 1996, ex SP-3617, BC na SOP, zápis v ÄR 28.2.2011, private - Å umperk |