DvoumÃstný motorizovaný kluzák se sedadly vedle sebe byl vyvinut v Szybowcowych Zakladach Doswiadczalnych v polském mÄstÄ Bielsko-Biala pod vedenÃm ing. Tadeusze Åabucia. Projektové práce byly zahájeny na základÄ zakázky výrobce motorů Ernesta Khüna z tehdejÅ¡Ã NSR, který si v Polsku objednal projekt motorového kluzáku pro svůj motor Stark.
Prototyp byl oficiálnÄ zalétán 13.5.1973 s motorem Stamo Stark o výkonu 33,5 kW. Ve skuteÄnosti se vÅ¡ak dostal do vzduchu již o dva dny dÅÃve âomylemâ bÄhem pojÞdÄcÃch zkouÅ¡ek.
Motor Stark se vÅ¡ak nepodaÅilo výrobci certifikovat, a proto byl druhý prototyp upraven pro pohon motorem Limbach. Jelikož mÄl Limbach o 15 kg vÄtÅ¡Ã hmotnost, byl témÄÅ hotový druhý prototyp dovážen z důvodu zachovánà tÄžiÅ¡tÄ pÅÃdavným balastem a takto zalétán 23.4.1974. Teprve na dalÅ¡Ãch strojÃch byla správná poloha tÄžiÅ¡tÄ upravena zmÄnou Å¡Ãpovitosti kÅÃdel. Prvnà sériový stroj byl pak pod oznaÄenÃm SZD-45 A zalétán 19.5.1975. Do roku 1979 bylo vyrobeno celkem 63 sériových SZD-45 A a jeden SZD-45-2 Ogar F. Celkem tedy bylo i s prototypy vyrobeno 66 Ogarů.
BÄhem provozu procházely jednotlivé stroje různými pÅestavbami, dÃky kterým vznikaly dalÅ¡Ã verze.
SZD-45: Dva prototypy s motorem Stamo Stark-45 SG.
SZD-45 A Ogar: Sériové letouny pohánÄné motorem Limbach. Postaveno 63 kusů.
SZD-45-2 Ogar F: Pohon dvouválcovým motorem Franklin 2A-120, zálet 13.3.1979. Vyroben byl jen v jednom exempláÅi.
SZD-45 AR Ogar AR: SZD-45 A upravené v USA pro pohon motorem Revmaster s kovovou tÅÃlistou vrtulÃ. Prvnà upravený stroj byl zalétán v Äervnu 1978.
SZD-45 AM: Prototyp SZD-45-2 pÅestavÄný v roce 1979 pro pohon motorem Limbach a vybavený dvoukolým podvozkem.
SZD-45 W: Prvnà prototyp SZD-45 zalétaný 10.9.1979 s winglety a upravenými pomocnými koleÄky pod konci kÅÃdel.
Základ kostry kÅÃdla tvoÅà torznà skÅÃÅ vytvoÅená hlavnÃm dÅevÄným nosnÃkem a pÅekližkovým potahem nábÄžné Äásti kÅÃdla. PÅekližkový potah je navÃc pÅelaminován skelnou tkaninou. Žebra jsou dÅevÄná a laminátová. U koÅene kÅÃdla je použit profil Wortmann FX-61-168, na koncÃch pak FX-61-126 (nÄkteré prameny uvádÄjà koncový profil FX-60-126). Zadnà konce okrajových oblouků jsou prohnuty nahoru. Hloubka kÅÃdla u koÅene je 1582 mm, na koncÃch 530 mm. VzepÄtà kÅÃdla Äinà 1,5°. KÅÃdlo je vybaveno brzdÃcÃmi Å¡tÃty, které se vysunujà nad i pod kÅÃdlo. KÅidélka jsou vyrobena ze skelného laminátu a vyplnÄna pÄnou. Uchycena jsou na pomocném dÅevÄném nosnÃku kÅÃdla a ovládajà se pomocà táhla.
Ocasnà plochy v T konfiguraci jsou opatÅeny symetrickým profilem. VOP má rozpÄtà 3600 mm a hloubku 750 mm. Potah kýlové plochy je vytvarován z duralového plechu a jejà pevnost zajiÅ¡Å¥ujà vlepovaná laminátová žebra. Demontovatelný pÅekližkový stabilizátor je na kýlové ploÅ¡e zajiÅ¡tÄn pomocà montážnÃho táhla vyÄnÃvajÃcÃho pod vrcholem kýlové plochy. Kormidla majà laminátová žebra a plátÄný potah. Výškovka je opatÅena na okrajových obloucÃch statickým vyváženÃm. PÅenos ÅÃdÃcÃch sil na smÄrovku je zajiÅ¡Å¥ován lany, na výškovku táhly.
Trup má smÃÅ¡enou konstrukci. PÅednà gondola s pilotnà kabinou je vyrobena jako sklolaminátová skoÅepina, která je v mÃstÄ napojenà kÅÃdel zesÃlena dÅevÄnými pÅepážkami. Ke trupové gondole je pÅiÅ¡roubován nosnÃk ocasnÃch ploch, jenž je svinutý z duralového plechu a v pÅednà Äásti navÃc zespod zpevnÄn vnÄ montovanou výztuhou.
Pilotnà pÅekryt tvoÅà pevný Å¡tÃtek a nahoru odklopná zadnà Äást, která je v otevÅené poloze držena pevnou vzpÄrou pohybujÃcà se v kolejniÄce po levé stranÄ pilotnÃho prostoru. PonÄkud nÃzký pilotnà prostor byl na nÄkolika strojÃch upraven montážà vÄtÅ¡Ãho pÅekrytu, který je vÃce vypoulený nad obrys trupu. Pilotnà sedadla jsou umÃstÄna vedle sebe, pÅiÄemž pravé je mÃrnÄ posunuto dozadu. OpÄrky zad jsou nastavitelné na zemi. Klasické ÅÃzenà je zdvojené, pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou stavitelné za letu. Pravé nožnà ÅÃzenà je opÄt posunuto mÃrnÄ vzad a pravá ÅÃdÃcà páka je rovnÄž tvarována podle posunutého sedadla. PÅÃstrojová deska je osazena výškomÄrem W-10S, variometrem WRS-5, rychlomÄrem PR-250S, zatáÄkomÄrem EZS-2, otáÄkomÄrem motoru, teplomÄrem oleje, tlakomÄrem oleje, teplomÄrem hlavy Ätvrtého válce TCT-13, voltampérmetrem ME-60 a palubnÃmi hodinami. Zcela vpravo je v palubnà desce mÃsto pro radiostanici. UprostÅed rámu ÄelnÃho Å¡tÃtku je madlo usnadÅujÃcà vstup do letounu a pÅed nÃm je na skle pÅichycen kompas. Ovládánà motoru je umÃstÄno na sloupku pod stÅedem palubnà desky. Mezi sedadly je umÃstÄna páka zatahovánà podvozku a ovladaÄ pružinového podélného vyváženÃ. Páky ovládánà brzdÃcÃch klapek byly umÃstÄny po stranách pilotnÃho prostoru. VÄtránà kabiny je umožnÄno posuvnými okénky nesymetricky umÃstÄnými po stranách pÅekrytu kabiny a uzavÃratelným vstupem vzduchu pÅed ÄelnÃm Å¡tÃtkem ovládaným pomocà táhla ze stÅedového sloupku pod palubnà deskou. PÅed pedály nožnÃho ÅÃzenà je v pÅÃdi umÃstÄna palubnà baterie.
Pohon verze SZD-45 A zajiÅ¡Å¥uje plochý, vzduchem chlazený, ÄtyÅválcový motor Limbach SL 1700 EC o výkonu 50 kW s tlaÄnou dÅevÄnou dvoulistou vrtulà Hoffmann o průmÄru 150 cm nebo 145 cm. Na Ogarech se použÃvá nÄkolik typů výfukových tlumiÄů. DÃky uspoÅádánà válců motoru Limbach je pravý tlumiÄ posunut o 40 mm dozadu. DÄlený motorový kryt je vyroben z laminátu. Jeho provedenà se na jednotlivých strojÃch může v detailech liÅ¡it. Laminátová palivová nádrž o objemu 30 l je umÃstÄna za sedadly pilotů.
PÅistávacà zaÅÃzenà tvoÅà jednokolový podvozek, ostruha a pomocná koleÄka pod konci kÅÃdel. Hlavnà podvozkové kolo je ÄásteÄnÄ zatažitelné a má rozmÄr 400 x 150 mm. Uchyceno je v kompaktnà kompozitové vidlici, která je souÄasnÄ tvarována jako blatnÃk. Vybaveno je diskovou brzdou ovládanou mechanicky spoleÄnÄ s pákou ovládánà aerodynamických brzd. Vidlice je odpružena pomocà ÄtyÅ gumových bloků vložených mezi souosé ÄtyÅhranné profily, které tvoÅà souÄasnÄ osu sklápÄnà bÄhem zatahovánÃ. UspoÅádánà podvozku dovoluje pÅistánà bez poÅ¡kozenà i v zataženém stavu. Åiditelná ostruha s koleÄkem 200 x 50 mm je uchycena na pružném kompozitovém rameni vybÃhajÃcÃm z otevÅeného konce trupového nosnÃku. PÅed ostruhovým koleÄkem bývá ukotveno zemnÃcà lanko. Pomocná koleÄka o rozmÄrech 200 x 50 mm jsou umÃstÄna na laminátových vzpÄrách na koncÃch kÅÃdel.
Imatrikulace | Typ | Výr. Ä. | Zápis | Výmaz | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
OK-6902 | SZD-45 A | B-658 | 9.6.1994 | Vyroben 1976, ex SP-0019 | |
OK-8903 | SZD-45 A | B-773 | 11.8.1994 | Vyroben 1978, zálet 9.6.1978, ex SP-0022 |
RozpÄtÃ: | 17,6 m |
Délka: | 7,95 m |
Výška: | 1,72 m |
Nosná plocha: | 19,1 m2 |
Prázdná hmotnost: | 470 kg |
Vzletová hmotnost: | 700 kg |
Max. rychlost: | 225 km/h |
Cestovnà rychlost: | 140-150 km/h |
Dostup: | 3100 m |
Dolet: | 550 km |
Klouzavost: | 21 |