NÄmecká firma Rolladen Schneider sÃdlila ve mÄstÄ Egelsbach poblÞ Frankfurtu nad Mohanem. Firma plachtaÅského nadÅ¡ence Waltera Schneidera původnÄ vyrábÄla okna a okenice. Po spojenà W. Schneidera s konstruktérem Wolfem Lemke byla v roce 1967 firma pÅejmenována nejprve na Segelflugzeugbau Schneider OHG a pozdÄji na definitivnà Rolladen-Schneider Flugzeugbau GmbH. Stala se úspÄÅ¡ným výrobcem kompozitových vÄtroÅů a po sériovÄ vyrábÄných typech LS-1 a LS-3 pÅiÅ¡la koncem sedmdesátých let Åada na novou konstrukci LS-4.
LS-4 byl navržen jako nástupce LS-1f a byl tedy koncipován pro standardnà tÅÃdu. Trup vycházel z typu LS-3a, ale kÅÃdlo bylo navrženo zcela nové. Prototyp si zalétal osobnÄ jeho konstruktér Wolf Lemke 28.3.1980.
V mateÅské továrnÄ probÃhala sériová výroba do roku 2003, pÅiÄemž bylo dokonÄeno 837 kusů LS-4 a LS-4a a 211 kusů LS-4 b. V roce 2003 byla firma Rolladen-Schneider pohlcena firmou DG-Flugzeugbau, která pÅevzala veÅ¡keré výrobnà pÅÃpravky a nadále zajiÅ¡Å¥uje technickou podporu pro vÄtronÄ LS. Výroba typu LS-4 vÅ¡ak pod znaÄkou DG nebyla obnovena a výrobnà práva byla pÅedána slovinské firmÄ AMS Flight, která nakonec ale vyrobila jen dva kusy a výrobu v roce 2007 definitivnÄ ukonÄila.
Celkem tedy bylo postaveno 1050 kusů LS-4 ve vÅ¡ech verzÃch, ÄÃmž se LS-4 zaÅadil mezi sportovnÃmi vÄtroni na Ätvrté mÃsto v poÄtu vyrobených kusů jednoho typu (po typech Grunau Baby, L-13 BlanÃk a Schleicher K-8).
Základnà provedenÃ.
Verze z roku 1983 se zvÄtÅ¡enými nádržemi na vodu (dvÄ propojené nádrže na celkem 180 litrů) a zesÃleným podvozkem.
Modernizovaná verze z roku 1992. Nádrže na vodu mÄly objem 2 x 80 nebo na pÅánà 2 x 50 litrů a pomocná pÄtilitrová vodnà nádrž byla v kýlové ploÅ¡e. V konstrukci trupu byly novÄ použity uhlÃkové kompozity. Upraven byl interiér kabiny s odklápÄnou celou palubnà deskou i s pÅekrytem. Náhony ÅÃzenà v kÅÃdle se novÄ propojovaly automaticky. Postaveno 211 kusů. VÅ¡eobecnÄ se tvrdÃ, že trup této verze je zkrácený o 0,13 m a SOP vyÅ¡Å¡Ã o 0,11 m. Podle továrnÃho výkresu verze LS-4b je vÅ¡ak délka trupu 6787 mm a na můj dotaz mi také servisnà oddÄlenà firmy DG Flugzeugbau potvrdilo, že trupy vÅ¡ech verzà LS-4 jsou shodné.
OznaÄenà pro LS-4 s instalovanými winglety.
Konstrukce vÄtronÄ je celokompozitová.
KÅÃdlo má stÅedoploÅ¡né uspoÅádánà a s lomenou nábÄžnou i odtokovou hranou tvoÅà tvar dvojitého lichobÄžnÃku. Na kÅÃdle jsou použity modifikované profily Wortmann. U koÅene je to FX 79-162 tlouÅ¡Å¥ky 16,2 % s hloubkou 900 mm a nastavenÃm vůÄi trupu 0°, na koncÃch kÅÃdla pak FX 79-133 tlouÅ¡Å¥ky 13,3 % s hloubkou 360 mm pÅekroucený na -2°. VnitÅnà lichobÄžnÃk má délku od osy trupu 4500 mm a konÄà hloubkou kÅÃdla 720 mm. NosnÃk kÅÃdla má pásnice ze skelného kompozitu a stojiny ze sendviÄe skelný kompozit/pÄna. Nosný potah kÅÃdla tvoÅà sendviÄ sklolaminát/tvrdá pÄna. ÄásteÄnÄ hmotovÄ vyvážená kÅidélka jsou vyrobena jako sendviÄ ze skelného laminátu vyplnÄného vlnitou papÃrovou lepenkou. Výchylky kÅidélek Äinà 23° nahoru a 14° dolů. DvoudÃlné kovové brzdicà štÃty typu Schempp-Hirth se vysumujà nad hornà plochu kÅÃdla. Konec nosnÃku jedné poloviny kÅÃdla je rozvidlený a v trupu do nÄj zapadá protikus nosnÃku druhého kÅÃdla. V trupu jsou pak oba nosnÃky vzájemnÄ spojeny dvÄma podélnými vodorovnými Äepy. Táhla kÅidélek a brzdicÃch klapek se pÅi sestavovánà musà propojit ruÄnÄ. V každé polovinÄ kÅÃdla je uložena vaková nádrž na 70 litrů vodnÃho balastu. Konce kÅÃdla lze opatÅit zakonÄenÃm s winglety pÅi zachovánà rozpÄtÃ. Å tÄrbina mezi kÅÃdlem a kÅidélkem je kryta pružnou páskou. Na spodnà stranÄ kÅÃdla jsou témÄÅ po celém rozpÄtà zhruba ve dvou tÅetinách hloubky kÅÃlda nalepeny zig-zag turbulátory.
Ocasnà plochy jsou v uspoÅádánà do T. Demontovatelná VOP s nesymetrickým profilem a rozpÄtÃm 2500 mm je dÄlená na stabilizátor a výškové kormidlo. Stabilizátor má jednonosnÃkovou konstrukci se sklolaminátovým nosnÃkem a potahem ze sendviÄe sklolaminát/tvrdá pÄna. Kýlová plocha byla stavebnà souÄástà trupu a mÄla stejnou konstrukci jako stabilizátor. Výškové a smÄrové kormidlo majà sendviÄovou konstrukci se sklolaminátovým potahem a jádrem z papÃrové vlnité lepenky. ObÄ kormidla jsou hmotovÄ vyvážená. V kýlové ploÅ¡e je úložné mÃsto pro baterii, jejÞ instalacà je možno korigovat polohu tÄžiÅ¡tÄ. SmÄrovka je ovládána lany, výškovka táhly. PÅi montáži se táhlo ÅÃzenà VOP propojuje automaticky. Do podélného ÅÃzenà je zapojeno pružinové vyváženà ovládané páÄkou na ÅÃdÃcà páce. Výchylka smÄrového kormidla je na obÄ strany 28°, výškového pak 27° nahoru a 21° dolů. Mezery mezi pevnými a pohyblivými Äástmi jsou zakryty pružnou páskou a na nÄkterých strojÃch mohou být navÃc nalepeny pÅed kormidly turbulátory (OK-4175 je má po obou stranách SOP a na spodnà stranÄ VOP.
Trup s nejvÄtÅ¡Ã Å¡ÃÅkou 630 mm je vyroben jako sklolaminátová skoÅepina vyztužená pÅepážkami. V mÃstÄ kabiny je skoÅepina dvojnásobnÄ zesÃlená. PÅekryt kabiny se odklápà dopÅedu nahoru spolu s hornÃm krytem pÅÃstrojové desky. Na spodnÃm okraji pÅÃstrojové desky se nalevo nacházejà táhla nastavenà nožnÃch pedálů (Äerné) a vypÃnánà vleÄného lana (žluté), na pravo pak Äervené táhlo nouzového odhozu pÅekrytu. Po levé stranÄ pilotnà kabiny jsou páky ovládánà aerdynamických brzd (modrá), zatahovánà podvozku (Äerná) a ovládánà podélného vyváženà (zelená). Podélné vyváženà lze nastavit po odjiÅ¡tÄnà zelenou páÄkou umÃstÄnou na ÅÃdÃcà páce. Na pravé stranÄ je pak Äerný aretovatelný ovladaÄ nastavenà zádové opÄrky a ovládánà vypouÅ¡tÄnà vodnÃho balastu. Pedály nožÃho ÅÃzenà jsou stavitelné za letu. UpÃnacà pásy jsou ÄtyÅdÃlné. Sklon zádové opÄrky je nastavitelný za letu, podélnÄ lze opÄrku nastavit jen na zemi. Za hlavou pilota se nacházà malý zavazadlový prostor. ZávÄs vleÄného lana je umÃstÄn na hlavnÃm podvozku, na pÅánà se instaloval dalÅ¡Ã závÄs do pÅÃdÄ. V tom pÅÃpadÄ se pÅemÃstila pitotova trubice z pÅÃdÄ do kýlové plochy. ÄtyÅi dÃrky snÃmánà statického tlaku jsou rozmÃstÄny na zádi trupu po obvodu trupového nosnÃku. V trupu je pÅipraveno lůžko pro montáž kyslÃkové lahve. V mÃstÄ kabiny má trup Å¡ÃÅku 630 mm.
Hlavnà podvozek je zatahovatelný a odpružený pryžovými bloky. Kolo o rozmÄru 4,00-4 je opatÅeno mechanickou bubnovou brzdou ovládanou patami. Ostruha je buÄ klasická kluzná, nebo na pÅánà osazená pevným koleÄkem o rozmÄru 210 x 65. Pod konci kÅÃdel jsou ochranné kluzné opÄrky.
RozpÄtà | 15 m |
---|---|
Délka | 6,79 m |
Výška | 1,32 m |
Nosná plocha | 10,5 m2 |
Prázdná hmotnost | 235 kg |
Vzletová hmotnost | 472 kg |
Max. rychlost | 270 km/h |
Klouzavost | 40 |
Imatrikulace | Verze | Výr.ÄÃslo | Poznámka |
OK-4175 | LS-4 | 4175 | Vyroben 1982, ex rakouský AK jako OE-5314, zápis v ÄR 22.3.2010, private, FP na SOP |
OK-5751 | LS-4 | 4629 | Vyroben 1987, ex Akaflieg Frankfurt jako D-5751, zápis v ÄR 25.4.2012, private, PF na SOP |