V roce 1948 v Československu vznikl nadějný sportovní letoun M-2 Skaut. Jeho letové vlastnosti byly vynikající a našli se i zahraniční zájemci. Komunistický převrat však tomuto letadlu zabránil v „rozletu“ a zůstalo u jediného prototypu. Dnes to však vypadá, že Skaut (byť v omlazené podobě) se přeci jen dočká lepší budoucnosti.
Se zajímavou myšlenkou oživení projektu letounu M-2 přišli v roce 2005 studenti z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně – Ivan Března, Petr Kubíček, Jiří Mička a Radek Palička. Všichni čtyři se rozhodli napsat diplomové práce na téma rekonstrukce tohoto letounu. Pustili se také do stavby RC makety Skauta o rozpětí křídel 2,5 m, na které si chtěli ověřit letové vlastnosti typu M-2. Velkou výzvou byla pro studenty soutěž Aircraft Design and Handling Competition ve Velké Británii, které se účastní britské univerzity věnující se výuce letectví a projektování letadel. Díky tomu, že Petr Kubíček studuje v rámci výměnného programu na univerzitě v Bristolu, se mohl soutěže zúčastnit i český tým se svým Skautem. Společně vytvořili simulaci letounu M-2 a poté zkušení piloti (bývalý testovací pilot letounu Harrier John Farley a letecký instruktor školy ETPS David Southwood) na simulátoru uskutečnili testy jeho ovladatelnosti při startu, testy letových vlastností a také chování stroje při přistání. Díky výborným vlastnostem letounu a také skvěle připravené prezentaci projektu se čeští studenti umístili na prvním místě. Získali tak putovní Harrier Trophy a roční členství v prestižní Královské letecké společnosti. V roce 2006 byl projekt oceněn prestižní cenou Česká hlava.
Za účelem vývoje a výroby letounu byla založena společnost Kubíček Aircraft. Jméno Kubíček je v letectví dnes známé zejména díky firmě Kubíček Ballons, která patří mezi nejvýznamnější výrobce horkovzdušných balónů. Označení letounu, M-2 Scout, také navazuje na původního Skauta. Při konstrukci bylo dbáno na zachování původních letových vlastností při použití moderních technologií. Namísto celodřevěné konstrukce je použita celokovová, pohon zajišťuje motor Rotax 912. Na první pohled nejvýraznější změnou je jiný tvar pilotní kabiny, motorové krytu a také třílistá vrtule. Typická velká ocasní plocha a velké vzepětí křídel zůstalo zachováno.
Zálet prototypu proběhl 7.5. 2009 na letišti v Miroslavi. Nejprve byla ověřena ovladatelnost letounu na zemi, pak zkušební pilot odstartoval k prvnímu letu. Po padesátiminutovém letu bez problémů přistál. V roce 2010 došlo v ČR k legislativní změně, která která umožňuje legálně postavit a provozovat letoun o maximální vzletové hmotnosti 600 kg za podobných podmínek jako současné UL (maximální vzletová hmotnost 450 kg). Společnost Kubíček Aircraft proto nabízí dvě varianty - (E)LSA a UL. V kategorii ELSA je letoun dodáván jako stavebnice.
Ceny letounu jsou dle webu výrobce následující:
Hotový letoun, varianta UL: 1 625 000 Kč (zaváděcí cena 1 300 000 Kč)
Hotový letoun, s padákovým záchranným systémem, varianta UL: 1 700 000 Kč (zaváděcí cena 1 360 000 Kč)
ELSA rychlostavebnice: 700 000 Kč (875 000 Kč)
V současné době jsou u nás v provozu dvě letadla M-2 Scout - prototyp se značkou OK-OUR 51 a první sériový letoun OK-QUR 52, který byl dodán na konci července 2011 na letiště ve Slušovicích a létá v červeno-modro-bílém zbarvení.
M-2 Scout je celokovový jednomotorový doplnoplošný dvoumístný LSA a UL letoun. Nosná konstrukce draku je řešena jako celokovová, pro spoje je použita kombinace lepení a nýtování. K centroplánu s rovnou náběžnou hranu a nulovým vzepětím jsou připojeny vnější části křídla lichoběžníkového tvaru s výrazným vzepětím. Příďový podvozek je pevný, tříkolý. Podvozkové nohy jsou uchyceny v trupu, přední podvozková noha je odpružena šroubovitou pružinou. Všechna podvozková kola jsou opatřena aerodynamickými kryty. Řízení letounu při pohybu po zemi zajišťuje řiditelné přední kolo a hydraulické brzdy na hlavním podvozku. K pohonu slouží motor Rotax 912 o výkon 74 kW (100 k), který pohání třílistou na zemi stavitelnou vrtuli VZLÚ V331-3NS. Kryt motoru je kompozitový. Ocasní plochy jsou klasické, na výškovce je umístěna vyvažovací ploška. Pilotní kabina je široká 120 cm a je vybavena dvojicí sedadel se čtyřbodovými popruhy. Kabina je osazena plnohodnotným dvojím řízením s podélně seřiditelnými pedály. Páky plynu, brzdy podvozku a vyvážení, stejně jako vypínače, jsou umístěny na středovém panelu. První prototyp byl vybaven dopředu odklopným překrytem kabiny, letoun OK-QUR 52 má dopředu odsuvný překryt. Elektricky ovládané jednoduché klapky mají tři polohy 18°, 30° a 45°, přičemž jejich ovladač je umístěn na středovém panelu. Palivové nádrže v křídle mají objem 90 litrů.
Typ | Scout LSA | Scout UL |
---|---|---|
Rozpětí | 9,60 m | |
Délka | 6,87 m | |
Výška | 2,35 m | |
Nosná plocha | 12,9 m3 | |
Provozní násobky | +4 / -2 g | |
Nepřekročitelná rychlost | 260 km/h | |
Maximální rychlost | 215 km/h | |
Cestovní rychlost | 140 - 220 km/h | |
Stoupavost | 5 m/s | 6 m/s |
Pádová rychlost bez klapek | 81 km/h | 70 km/h |
Pádová rychlost s klapkami | 72 km/h | 65 km/h |
Dolet | 950 km | |
Praktický dostup | 4 200 m | |
Prázdná hmotnost | 320 kg | 295 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 600 kg | 450 kg |
Max. hmotnost zavazadel | 30 kg | 20 kg |
Plošné zatížení | 46,5 kg/m2 | 36,6 kg/m2 |