Kluzák P-3 vznikl v roce 1922 a byl pÅÃmým pokraÄovatelem typu P-2. P-2 se vyznaÄoval trupem kruhového průÅezu a pružným kÅÃdlem bez kÅidélek. Novému kluzáku dal jeho tvůrce Ãmil Dewoitine trup hranatý, kÅÃdlo bylo pÅekonstruováno na tuhé s kÅidélky a v této podobÄ ho vyrábÄl sériovÄ ve své továrnÄ v Toulouse ve Francii pod oznaÄenÃm P-3. PozdÄji byl z jednomÃstného kluzáku P-3 jeÅ¡tÄ vyvinut dvoumÃstný typ P-4.
V roce 1923 zakoupilo Äeskoslovensko ve Francii prostÅednictvÃm MNO dva kusy kluzáků P-3. U nás se v dobovém tisku znaÄily pouze jako kluzák Dewoitine, pÅÃpadnÄ Dewoitine 5 nebo Dewoitine II, podle pÅidÄlených startovnÃch ÄÃsel na plachtaÅských soutÄžÃch.
Kluzáky byly 22.11.1923 pÅidÄleny k LP1 a LP3. Oba se úÄastnily I. národnà soutÄže plachtových letadel v BrnÄ v roce 1924. Zde mjr. Skála na P-3 zároveÅ vytvoÅil prvnà Äeskoslovenské rekordy ve své kategorii a to v trvánà letu výkonem 2 hodiny 21 minut 51 sekund a letem na vzdálenost s hodnotou 1650 metrů.
V únoru 1925 se kluzák Dewoitine LP3 nacházà po havárii v plukovnÃch dÃlnách. V dubnu téhož roku jsou vÅ¡ak již oba kluzáky v Medlánkách na II. národnà soutÄži plachtových letadel pilotovány pplk. Skálou a ppor. Å apoÅ¡nikovem. Od 28.10.1925 se konaly III. národnà plachtaÅské závody na vrchu ZviÄina u Dvora Králové a oba kluzáky zde byly opÄt zapsány. LP1 reprezentoval pplk. Skála, za LP3 startoval rtm. KaÅ¡par. Na pÅelomu let 1925/26 jsou oba kluzáky hlášené jako urÄené k opravÄ. Mohlo se jednat o opravy poÅ¡kozenà způsobené pÅi snÄhové bouÅi, která pÅedÄasnÄ ukonÄila 12.11. závody na ZviÄinÄ.
Koncem roku 1926 je kluzák LP1 vykazován jako uskladnÄný, LP3 jej uvádà ve stavu 5. letky.
DalÅ¡Ã zprávy o vÄtronÃch Dewoitine jsou až z roku 1928, kdy pplk. Skála (LP1?) na kluzáku Dewoitine zkouÅ¡Ã nový plachtaÅský terén v Železných Horách a objevuje se opÄt ve stavu LP3 u 5. letky. Tou dobou vÅ¡ak již možná byla pÅestavÄna také motoavieta Dewoitine D-7 na bezmotorový kluzák, a proto nenà jisté, který typ se vlastnÄ pod pojmem âkluzák Dewoitineâ v hlášenÃch objevuje.
Jisté je, že jedna Dewoitina skonÄila svou kariéru po havárii dne 17.10.1931 u Pasek v okrese Å umperk. Po startu byl kluzák stržen poryvem vÄtru do lesa a utpÄl 75% poÅ¡kozenÃ, plk. Skála byl pÅi havárii lehce zranÄn. Výnos o zruÅ¡enà kluzáku vydalo MNO až 28.3.1934.
Dewoitine P-3 byl jednomÃstný samonosný hornoploÅ¡ný kluzák.
DvoudÃlné jednonosnÃkové kÅÃdlo mÄlo tlustý klenutý profil podobný profilu Göttingen Gö430. NábÄžná Äást až k nosnÃku byla potažena pÅekližkou a tvoÅila spolu s nosnÃkem tuhou torznà skÅÃÅ. Odtokovou hranu tvoÅil ocelový drát a celé kÅÃdlo bylo potaženo plátnem. KÅidélka byla ovládána lany.
Plovoucà výškovka mÄla podobnou konstrukci jako kÅÃdlo a byla uchycena na vodorovném zakonÄenà trupu. Kýlová plocha mÄla trojúhelnÃkový tvar. Tvar smÄrového kormidla se na Äeskoslovenském P-3 No.3 podle fotografià nÄkolikrát zmÄnil (tÃm doÅ¡lo zÅejmÄ i k mÃrnému zvÄtÅ¡enà celkové délky kluzáku). Výškovka byla ovládána lany. Z fotografià nenà zÅetelný způsob ovládánà smÄrového kormidla, lze vÅ¡ak pÅedpokládat, že byl podobný jako na typu D-7.
Trup Ätvercového průÅezu mÄl dÅevÄnou kostru a pÅekližkový potah. PÅÃÄ tvoÅila tvarovaná odnÃmatelná hlinÃková kapota, která pÅecházela ze Ätvercového průÅezu trupu plynule do kruhové Å¡piÄky. Pilotnà prostor byl zakryt krytem s malým otvorem, ze kterého pilotovi za letu vyÄnÃvala pouze hlava. Pro vstup do kabiny se kryt odklápÄl smÄrem dozadu. ÅÃzenà bylo klasické. Na pÅÃdi byla nejménÄ u jedné naÅ¡Ã P-3 instalována venturiho trubice. PÅÃstroj (pravdÄpodobnÄ rychlomÄr) pak byl umÃstÄn vnÄ trupu pÅed pilotem na hornà stranÄ trupu. Hák pro start gumovým lanem byl umÃstÄn pod trupem v úrovni podvozku.
Hlavnà dvoukolý podvozek z ocelových trubek mÄl odpruženà ukryté v trupu. Na naÅ¡ich P-3 se objevovala jak klasická kola s pneumatikou a plátnem potaženým výpletem, tak i malá koleÄka bez pneumatiky. Pod zadnà Äástà trupu byla ostruha.
Oba naÅ¡e kluzáky byly provozovány v barvÄ materiálu. Jediné oznaÄenà bylo na smÄrovém kormidle, kde byl nápis: DEWOITINE P-3 No3 vyvedený zÅejmÄ v Äerné barvÄ. Výrobnà ÄÃslo druhého kluzáku nenà ze zábÄrů zcela zÅetelné â lze jej pÅeÄÃst jako No1. PÅi úpravÄ smÄrovky bÄhem závodů v Medlánkách v roce 1924 byl nápis ÄásteÄnÄ pÅekryt plátnem novÄ potažených ÄástÃ. Existuje vÅ¡ak také nÄkolik fotografiÃ, na kterých nejsou na smÄrovce nápisy žádné, což se dá vysvÄtlit pozdÄjÅ¡Ãm novým potahem pÅi opravách.
RozpÄtà | 11,25 m |
---|---|
Délka | 4,9 m |
Výška | 1,25 m |
Nosná plocha | 15,5 m2 |
Prázdná hmotnost | 110 kg |
Vzletová hmotnost | 180 kg |
Max. rychlost | ??? |
Klouzavost | ??? |
Za pomoc a poskytnutà informacà ze svého archivu patÅà mé podÄkovánà Viliamu KlabnÃkovi.