Avia BH-23 byla ozbrojená modifikace typu BH-22, upravená pro výcvik v nočním létání. Před pilotním prostorem byly namontovány dva synchronizované kulomety Vickers ráže 7,7 mm, letoun byl dále vybaven pozičními světly, osvětlením palubní desky, závěsníky pro dvojici osvětlovacích pum Michelin a upravené tlumiče výfukových plynů.
Objednávku na dvojici letounů BH-23 (nebo také BH-22N) získala Avia 16. července 1926 (tedy o čtyři dny dříve, než objednávku na BH-22!). VLPS oba stroje převzala 3. srpna 1926 a poté měly být odeslány k 3. LP, kde v té době probíhaly kurzy nočního létání. Letouny B-23 se k Leteckému pluku 3 dostaly příliš pozdě a nebyly používány, protože ve výkazech letů nejsou zaznamenány.1) Letoun B-23.2 je navíc koncem roku 1926 ve stavu VLÚS v Letňanech.
V roce 1927 byly oba letouny B-23 používány u 81. letky LP 1, kde v průběhu roku vykonaly celkem 103 denní a 93 noční lety. Ukázalo se však, že tato letadla se pro noční výcvik příliš nehodí. Často se vyskytovaly problémy s elektrickým vybavením letounu, které vyústily 13. června 1928 ve shoření stroje B-23.2, když v okamžiku zapnutí polohových světel z neznámých důvodů vyšlehl z palivové nádrže plamen a celý letoun shořel.
Z druhého stroje byla spolu s výzbrojí odstraněna zařízení pro noční létání a letoun sloužil k běžnému výcviku u LP 1. Měl celostříbrný nátěr a trupové označení M 23. V této podobě je také B-23 na jediné známé fotografii. V roce 1936 byl letoun odprodán pražské župě MLL dr. Zd. Lhoty, kde létal s civilní poznávací značku OK-LEW.
1) Letectví + Kosmonautika 9/84 (Malé letectvo – ing. Ivan Hrozinka)
Typ | BH-23 |
---|---|
Rozpětí horního křídla | 8,50 m |
Rozpětí dolního křídla | 8,90 m |
Hloubka křídel | 1,35 m |
Stupnění křídel | 0,05 m |
Délka | 6,66 m (6,87 m) |
Nosná plocha | 31,9 m2 (21,96 m2) |
Prázdná hmotnost | 640 kg (686 kg) |
Vzletová hmotnost | 830 kg (860 kg) |
Plošné zatížení | 37,7 kg/m2 |
Max. rychlost | 205 km/h (216 km/h) |
Cest. rychlost | 190 km/h (195 km/h) |
Přistávací rychlost | 75 km/h |
Stoupání na 5000 m | 22 min |
Praktický dostup | 6500 m (5000 m) |
Dolet | 500 km (460 km) |