aa Další konstrukce Gerharda Waibela vycházela přímo z typu ASW-19, ze které byl převzat trup a pozměněné ocasní plochy. Nově bylo konstruováno křídlo se vztlakovou klapkou. Prototyp byl zalétán v roce 1977. Celkem bylo vyrobeno 511 ASW-20/20 L, 255 ASW-20 ve verzích B/BL a C/CL a 140 ASW-20 ve francouzské licenci.
ASW-20 Základní varianta.
ASW-20 L Verze bez vodní přítěže a s možností zvětšení rozpětí pomocí nástavců.
ASW-20 B Verze s pneumatickým turbulátorem na spodní straně křídla, upraveným profilem, výchylka klapky dolů zmenšena na 40°, konstrukce byla zesílena pro nesení větší vodní přítěže, vzletová hmotnost až 525 kg.
ASW-20 C Modifikace s pneumatickým turbulátorem a upraveným profilem, vodní přítěž jako základní ASW-20, výchylka klapky dolů 40°.
ASW-20 BL ASW-20 B vybavená winglety, vodní přítěž pouze 100 l.
ASW-20 CL ASW-20 C s winglety, vodní přítěž jen 50 kg.
ASW-20 F ASW-20 vyráběné v licenci u francouzské firmy Centrair.
ASW-20 FL Francouzský licenční ekvivalent ASW-20 L.
ASW-20 FP/FLP Písmenem P jsou někdy označovány francouzské verze s winglety.
ASW-20 TOP ASW-20 s pomocným motorem.
Křídlo je vyrobeno ze sendviče sklolaminát/pěna. Profil křídla u kořene a uprostřed je FX-62K-131, na koncích FX-60–126. Celou délku odtokové hrany zaujímají vzájemně mechanicky propojená vztlaková klapka a křidélka. Výchylka klapky se ovládá pákou na levé straně kabiny a pohybuje se v rozmezí maximálně 17° nahoru a 60° dolů. Současně se však správná poloha klapky „mixuje“ na každém křídle rozdílně podle polohy příčného řízení (při řídící páce v neutrální poloze jsou krajní polohy klapky 11° nahoru a 55° dolů). Výchylky křidélek pak v závislosti na poloze klapek mohou dosahovat krajních poloh 21° nahoru a 40° dolů. Kovové brzdicí klapky typu Schempp-Hirth se vysunují nad horní plochu křídla a jsou ovládány táhlem. Vakové nádrže na vodní přítěž o celkovém objemu 120 l se vsunují před nosník. Vzepětí křídla činí 2,33°.
Ocasní plochy tvaru T mají konstrukci podobnou jako křídlo. Oproti ASW-19 má VOP menší rozpětí, které je nyní 2,2 m. Profil svislé i vodorovné plochy je FX 71-L-150/30. SOP je ovládána lany, ostatní řídící plochy soustavou táhel.
Trup je převzat téměř beze změn z typu ASW-19 a je vyroben jako laminátová skořepina. Šířka kabiny je 0,64 m. Překryt pilotní kabiny se odklápí dopředu nahoru a v nouzi je celý odhoditelný. Posuvné větrací okénko je umístěno jen na levé straně. Zpočátku se spolu s překrytem zvedal pouze kryt přístrojové desky, u pozdějších strojů již přístrojová deska celá. K základnímu přístrojovému vybavení patří rychloměr, výškoměr, variometr, příčný sklonoměr a kompas. Polstrování sedadla je vyrobeno z pěnové gumy potažené manšestrem. Opěrka hlavy se montuje na přání zákazníka. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu. Před pedály je umístěn čep pro umístění až 7 kusů jednokilogramových olověných závaží pro dovážení letadla.
Hlavní podvozkové kolo o rozměru 5.00–5 je odpružené, zatažitelné do trupu a je opatřeno hydraulickou kotoučovou brzdou. Ostruha z rozpínavé plastové pěny má vyměnitelnou ocelovou patku. Na přání se montuje pevné ostruhové kolo velikosti 210×65.
Křídlo má nosníky z uhlíkatého kompozitu s možností montáže nástavců, které zvětšují rozpětí na 16,6 m. Součástí těchto nástavců je i prodloužení křidélek. Místo nástavců lze křídlo vybavit také winglety několika provedení.
Při použití nástavců křídel je zakázáno létat s vodní přítěží. V patnáctimetrové konfiguraci je pak možno nádrže na vodu naplnit až do vzletové hmotnosti 454 kg.
ASW-20 L vyráběné ve francouzské licenci u firmy SN Centrair SA. Hlavním rozpoznávacím znakem ve Francii vyrobených ASW-20 je přístrojová deska s krytem hranatého tvaru, narozdíl od oblých německých originálů. U všech francouzských strojů se také odklápí s pilotním překrytem celá přístrojová deska. U nás provozované ASW-20 FL a ASW-20 L se také liší rámem kabiny a jinak tvarovanými rychloměrnými trubicemi.
V některých pramenech lze narazit na označení ASW-20 FLP pro letadla s winglety. Nevím, zda toto označení je oficiální, vzhledem k faktu, že winglety lze u verze FL kdykoliv nahradit klasickým koncovým obloukem nebo nástavcem.
Imatrikulace | Typ | Výrobní číslo | Poznámka | Fotografie |
---|---|---|---|---|
OK-1100 | ASW-20 | 20566 | vyroben 1982, ex SE-TXS, od roku 2002 AK Kralupy nad Vltavou | [1] [2] |
OK-2828 | ASW-20 L | 20149 | vyroben 1979, odklopná celá přístrojová deska, ex BGA 2492, D-6860, PH-828, v ČR od roku 2003 | [1] [2] |
OK-6226 | ASW-20 FL | 20519 | vyroben 1982, ex F-CFSB, v ČR od roku 2005 | [1] |
OK-6722 | ASW-20 | 20568 | vyroben 1982, odklopný jen kryt přístrojové desky, ex OH-672, od roku 2002 AK Kladno | [1] |
Typ | ASW-20 | ASW-20 L | ASW-20 FL |
---|---|---|---|
Rozpětí | 15,00 m | 16,60 m | 16,60 m |
Délka | 6,82 m | 6,82 m | 6,82 m |
Výška | 1,42 m | 1,42 m | 1,42 m |
Nosná plocha | 10,50 m2 | 11,05 m2 | 11,05 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 260 kg | 267 kg | 260 kg |
Vzletová hmotnost | 454 kg | 380 kg | 380 kg |
Maximální rychlost | 265 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Klouzavost | 42 | 45 | 45 |