Nástupce ASW-15 zalétaný 23.11.1975. Hlavním konstruktérem byl opět Ing. Gerhard Waibel. Do roku 1986 bylo vyrobeno 425 ASW-19 a ASW-19 B.
Konstrukce křídel je tvořena sendvičem sklolaminát/pěna. Hlavní nosník je sklolaminátový. Profil křídla u kořene je FX 61–163, v oblasti křidélek FX-60–126. Kovové brzdící klapky typu Schempp-Hirth se vysunují nad horní plochu křídla. Křidélka mají výchylku +22° a –14°. Kapacita vodních nádrží je 80 l.
Ocasní plochy mají podobnou konstrukci jako křídla. Výchylky SOP jsou v rozmezí 30°, VOP +22° a –18°.
Trup je vyroben jako laminátová skořepina se zesíleným kýlem. Překryt kabiny je z jednoho kusu a odklápí se i s krytem přístrojové desky dopředu nahoru. Přístrojová deska je osazena rychloměrem, výškoměrem, kompasem, variometrem, sklonoměrem v podobě trubičky s bublinou a počítačem Filser LX4000. Dále se zde nachází táhlo větrání kabiny a nouzového odhozu překrytu. Pod palubní deskou jsou táhla vypínače a přestavování pedálů. Po levé straně kabiny se nacházejí páky ovládání brzdících klapek, vyvážení a podvozku. Opěradlo sedadla a opěrka hlavy jsou posuvné (nedá se měnit sklon). Úchyt pro naviják je za letu kryt dvířky podvozku, pro aerovlek je umístěn přibližně 30 cm od přídě.
Neodpružené podvozkové kolo je opatřené bubnovou brzdou ovládanou páčkou na řídící páce. Ostruhu tvoří kluzná patka.
Mnoho ASW-19 bylo později modifikováno na standard ASW-19 B.
Varianta se zesíleným křídlem a vodní přítěží zvětšenou na 100 l. U pozdějších sérií se odklápí s kabinovým překrytem nejen kryt přístrojové desky, ale přístrojová deska celá.
Jediný zjevný rozpoznávací znak, který se mi podařilo najít je rám kabiny. U verze ASW-19 B má v zadních rozích viditelné rozšíření, které ukrývá patrně jiný mechanismus zajištění překrytu. I zde však existují vyjímky (např. OK-7573), takže rozpoznání verzí ASW-19 pouhým okem je velmi problematické. Na internetové adrese http://www.rcawsey.fsnet.co.uk/asw19.htm lze sice nalézt údaj o plovoucí VOP a brzdicích klapkách na obou stranách křídel u ASW-19, nic z toho ale jiné materiály nepotvrzují.
Jak již bylo uvedeno, starší ASW-19 byly modifikovaly na verzi B. Navíc se jednotlivé stroje liší v některých detailech, jako jsou opěrky pod konci křídel různých tvarů, osazením ostruhy malým kolečkem nebo různými anténami dle použité radiostanice. Zajímavé je i použití trubic (snímačů tlaku?) různých tvarů pod vrcholem kýlové plochy, kde by snad měl být montážní čep zajišťující VOP.
Imatrikulace | Typ | Výrobní číslo | Poznámka | Fotografie |
---|---|---|---|---|
OK-0019 | ASW-19 B | 19398 | vyroben 1984, ex HB-1724, v českém rejstříku od roku 2004 | [1] |
OK-0310 | ASW-19 | 19054 | vyroben 1976, ex OO-ZWT, v českém rejstříku od roku 2005, od roku 2007 AK Ústí nad Orlicí | [1] |
OK-1600 | ASW-19 B | 19332 | vyroben a dodán do ČSSR v roce 1981, AK Křižanov | [1] |
OK-1602 | ASW-19 B | 19333 | vyroben a dodán do ČSSR v roce 1981, to OM-1602 zničen při přistání 30.10.1999 | |
OK-1900 | ASW-19/19 B | 19239 | vyroben 1978, ex OO-ZVH, v českém rejstříku od roku 2002 | [1] |
OK-2494 | ASW-19 B | 19338 | Ex D-2494, Od roku 2010 AK Hodkovice | |
OK-4474 | ASW-19/19 B | 19073 | vyroben 1976, ex D-4474, v českém rejstříku od roku 2005, AK Hořice | [1] |
OK-4489 | ASW-19 | 19088 | vyroben 1977, ex D-4489, v českém rejstříku od roku 1999 | [1] |
OK-5117 | ASW-19 | 19104 | vyroben 1977, ex OE-5117, v českém rejstříku od roku 2004 | [1] |
OK-5283 | ASW-19 B | 19343 | vyroben 1981, ex OE-5283, v českém rejstříku od roku 1999, NXX s.r.o. | [1] |
OK-5712 | ASW-19 B | 19393 | vyroben 1983, ex D-5712, v českém rejstříku od roku 1998, AK Zbraslavice | [1] |
OK-6601 | ASW-19/19 B | 19051 | vyroben 1976, ex D-6724, v českém rejstříku od roku 2002, AK Mladá Boleslav, zničen při katastrofě u Moravské Třebové 16.8.2006 (Aleš Hájek) | [1] |
OK-7557 | ASW-19 | 19221 | vyroben 1978, ex OO-ZNS, v českém rejstříku od roku 2008 | [1] |
OK-7573 | ASW-19/19 B | 19145 | vyroben 1977, ex D-7573, v českém rejstříku od roku 2005, AK Hodkovice, zničen 8.5.2008 při havárii po srážce s Cirrusem OK-2287 u obce Frýdštejn | [1] |
OK-9988 | ASW-19 B | 19390 | ex D-8710, PH-998, v českém rejstříku od roku 2008 | [1] |
Typ | ASW-19 | ASW-19B |
---|---|---|
Rozpětí | 15,00 m | 15,00 m |
Délka | 6,8 m | 6,8 m |
Výška | 1,55 m | 1,55 m |
Nosná plocha | 11,00 m2 | 11,00 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 240 kg | 250 kg |
Vzletpová hmotnost | 408 kg | 454 kg |
Maximální rychlost | 255 km/h | 255 km/h |
Klouzavost | 1:38 | 1:38 |