Dvoumístný středoplošný kluzák zalétaný v roce 1979 byl primárně určen pro výcvik, ale zvládá i akrobacii. Jednalo se o první celokompozitovou konstrukci Rudolfa Kaisera. Vyrobeno bylo přes 800 kusů ASK-21 (včetně motorizovaných verzí ASK-21 Mi). K výcviku je používán i v RAF (pod označením Vanguard Mk.1) a USAF. V České republice létá jeden ASK-21 od roku 2003.
OK-2121 | ASK-21 | v.č.21442 | Vyroben v roce 1989, ex D-2516, od 12.6.2003 Aeroklub ČR. |
---|
Dvoudílné dvounosníkové křídlo má celokompozitovou konstrukci. Potah je vytvořen ze sklolaminátového sendviče s pěnovou výplní. Profil je FX-S02–196 přecházející do FX 60–126. Výsuvné brzdicí klapky jsou jen na horní ploše křídla. Křidélka a brzdící klapky jsou ovládány pomocí táhel. Ocasní plochy ve tvaru T jsou vyrobeny ze sendviče sklolaminát-pěna. V kýlové ploše je zabudovaná anténa VHF. Pohyblivé plochy jsou částečně hmotově vyváženy. VOP je ovládána táhly, SOP ocelovými lany.
Trup tvoří skořepina ze sklolaminátového sendviče s celkovou tloušťkou 8 mm. Překryt předního pilotního prostoru se odklápí dopředu nahoru společně s přední palubní deskou, zadní nahoru dozadu. Kabina má výšku 0,9 m a šířku 0,68 m. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu. Sedadla jsou vybavena pětibodovými pásy. Větrání kabiny má regulovatelný výstup na pravé stěně kokpitu, na levé straně jsou v odklopných překrytech posuvná okénka. Veškerá táhla a páky řízení jsou uloženy v kuličkových ložiscích. Samotné páky a kování jsou svařovány z oceli nebo frézovány z duralu. Pitotova trubice je umístěna v přídi, snímače statického tlaku by měly být po stranách trupu. Kluzák je vybaven tažným zařízením pro aerovlek i pro naviják.
Pevný podvozek má gumové odpružení. Hlavní kolo s pneumatikou 5.00–5 je vybaveno hydraulickou kotoučovou brzdou ovládanou pákou brzdících klapek. Příďové kolo má rozměr 4.00–4. Gumou odpružená ostruha může být osazena kolem o velikosti 210×65.
Typ | ASK-21 |
---|---|
Rozpětí | 17,00 m |
Délka | 8,35 m |
Výška | 1,55 m |
Nosná plocha | 17,95 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 360 kg |
Vzletová hmotnost | 600 kg |
Maximální rychlost | 280 km/h |
Klouzavost | 34 |