3Raven 257 (pozdÄji pÅeznaÄen na Corvus 1F) je malý vÃceúÄelový letoun, který vznikl u nás na konci 90. let za spolupráce leteckých firem Evektor â Aerotechnik a Wolfsberg letecká továrna (nástupce spoleÄnosti Letov). I pÅes původnà optimistické plány na zahájenà sériové výroby po roce 2001 dodnes vznikly pouze dva letové prototypy a budoucnost je nejistá. PÅesto je tento letoun zajÃmavý a zasloužà si zde zmÃnku v podobÄ Älánku.
DuchovnÃm otcem letounu Raven 257 je Alex Norman Clark, který svého Äasu spolupracoval na projektu letadla BN-2 Islander. A právÄ inspirován Islanderem se A. N. Clark rozhodl navrhnout vlastnà letoun obdobné koncepce â tedy jednoduchý, provoznÄ a konstrukÄnÄ nenároÄný, zároveÅ odolný a pokud možno levný letoun urÄený pro pÅepravu osob i nákladu v rozvojových zemÃch, ostrovnÃch státech, v drsných klimatických podmÃnkách a na mÃstech s infrastrukturou nevhodnou pro jiná letadla. ¨ Alex N. Clark již v roce 1992 kontaktoval pražský Letov s nabÃdkou spolupráce, avÅ¡ak nebyl úspÄÅ¡ný a proto o rok pozdÄji založil ve Velké Británii firmu Wolfsberg Aircraft Corp., která mÄla vývoj a výrobu letadla zajistit. AvÅ¡ak Äas ubÃhal a práce postupovala pomalu, proto se poÄátkem roku 1997 Clark rozhodl znovu kontaktovat Letov, tentokrát již s konkrétnÃmi požadavky. Jednánà se vedla s firmou Letov Air, a. s., což byla jedna z dceÅinných spoleÄnostà továrny Letov a. s. Tentokrát již Äeská strana projevila zájem a Raven tak dostal zelenou. Protože Letov Air sám nebyl schopen zabezpeÄit vÅ¡echny potÅebné vývojové práce, byla navázána spolupráce s kunovickým Evektorem.
V Letov Airu bylo navrženo a vyrobeno kÅÃdlo a ocasnà plochy, Evektor zajistil výrobu vÅ¡ech ostatnÃch souÄástà a finálnà montáž. V roce 1998 pÅiÅ¡la rána v podobÄ vyhlášenà konkurzu na Letov a. s., což způsobilo velké problémy i jejà dceÅinné spoleÄnosti Letov Air. PÅesto byl prvnà prototyp dokonÄen a 28. Äervence 2000 pod imatrikulacà OK-RAV zalétán na kunovickém letiÅ¡ti. Posádku tvoÅili piloti Miroslav Srnec a Stanislav SklenáÅ. PÅi letových zkouÅ¡kách se projevily závažné nedostatky â letoun byl totiž schopný dopravovat jen dva piloty a polovinu paliva v nádržÃch.[1] Kvůli tÄmto problémům i konkursu továrny Letov a.s. byl projekt pozastaven.
MateÅská továrna Wolfsberg Aircraft Corp. se situaci rozhodla vyÅeÅ¡it založenÃm Äeské firmy Letecká továrna s.r.o, která od Letovu a. s. v likvidaci odkoupila divizi Letov Air s.r.o. ZároveÅ pÅeruÅ¡ila spolupráci s Evektorem a vÅ¡echny práce si zajiÅ¡Å¥ovala sama. Vývojový tým pod vedenÃm ing. JiÅÃho Dostála nejprve provedl úpravy kÅÃdla, jehož rozpÄtà bylo zvÄtÅ¡eno na 15,45 m, dÃky Äemuž klesl indukovaný odpor a Å¡tÃhlost kÅÃdla, zároveÅ se zvýšila jeho úÄinnost. K nÞšÃmu indukovanému odporu pÅispÃvajà i mÃrnÄ zvednuté koncové oblouky. S rekonstrukcà kÅÃdla souvisà i zmÄna umÃstÄnà palivových nádržÃ, které byly z centroplánu pÅemÃstÄny do vnÄjÅ¡Ãch Äástà kÅÃdel. Dále byla zmÄnÄna konstrukce odklopné zádÄ. Původnà jednodÃlná celolaminátová byla nahrazena novou dvoudÃlnou, složenou z duralového rámu a laminátového potahu. DÃky tomu se snÞila hmotnost zádÄ na polovinu. ZmÄnÄno bylo uchycenà pÅednà podvozkové nohy a hlavnà podvozkové nohy dostaly aerodynamickou kapotáž. Trup v pÅednà Äásti byl zkrácen o 340 mm a dveÅe byly posunuty dopÅedu, takže již vedou pÅÃmo k pilotnÃm sedadlům. ZároveÅ bylo zmÄnÄno prosklenà kabiny, což umožÅuje lepÅ¡Ã výhled pilotům. VýraznÄ byly upraveny i ocasnà plochy. Původnà Raven byl zámÄrnÄ pÅestabilizován, protože zadánà požadovalo pÅednà centráž 12 %, ukázalo se vÅ¡ak, že této centráže se nedosahuje a pÅestabilizovánà takového rozsahu je zbyteÄné. Proto byly SOP zdola zkráceny a VOP má menÅ¡Ã rozpÄtÃ. Také byla odstranÄna pohyblivá odlehÄujÃcà ploÅ¡ka na výškovce. ÃÄinnost ocasnÃch ploch byla po úpravách dostateÄná natolik, že nosnÃky ocasnÃch ploch mohly být zkráceny o 550 mm. Dále byla provedena Åada menÅ¡Ãch zmÄn za úÄelem zlepÅ¡enà aerodynamiky. KonstrukÄnà tým sice navrhoval Åadu dalÅ¡Ãch zmÄn (jmenujme napÅ. návrh nového lichobÄžnÃkového kÅÃdla), majitel firmy tyto úpravy nepovolil.
Zálet upraveného prototypu byl proveden 5. února 2002 na letiÅ¡ti ve KbelÃch (posádku tvoÅili PhDr. Josef Tóth a Ing. JiÅà VyÄÃtal) a bÄhem následujÃcÃch zkouÅ¡ek se potvrdila správnost provedených úprav. Hlavnà Äást teoretických pracà pro jeho certifikaci byla v roce 2002 hotova (vÄetnÄ vÄtÅ¡inou zcela nové konstrukÄnà dokumentace), ale majitel továrny nebyl schopen vytvoÅit podmÃnky pro dokonÄenà a certifikaci letounu a vývojový tým se následnÄ rozpadl. [1]
Registrace | Výrobnà ÄÃslo | Zápis do rejstÅÃku | Výmaz z rejstÅÃku |
OK-RAV | 001 | 26. Äervence 2000 | 4.záÅà 2006 |
OK-WLT | 003 | 25. dubna 2006 |
V roce 2003 byla spoleÄnost pÅejmenována na Wolfsberg letecká továrna s.r.o. a letoun pozdÄji pÅeznaÄen na Corvus 1F. TÅetà prototyp (OK-WLT) byl zalétán 6. Äervna 2006. Druhý prototyp byl neletový, sloužil k pevnostnÃm zkouÅ¡kám. Podle zpráv z L+K 7/2006 mÄla být certifikace dokonÄena do konce roku 2007. Dle poslednÃch údajů z Jane´s All the Worlds Aircraft 2011-2012 v roce 2010 pokraÄovaly práce na pÅedsériovém prototypu a zároveÅ byla navržena i verze 1P pro pÅepravu devÃti cestujÃcÃch.
Raven 257 je celokovový dvoumotorový hornoploÅ¡nÃk s gondolovitým trupem a dvÄma trupovými nosnÃky ocasnÃch ploch. Celokovové samonosné kÅÃdlo obdélnÃkového půdorysu procházà nad trupem. Je dvounosnÃkové, složené ze tÅà Äásti â pravé, levé a centroplánu. Je vybaveno jednoÅ¡tÄrbinovými vztlakovými klapkami. Použitý profil je NACA 23018. Bednovitý trup témÄÅ Ätvercového průÅezu má odklápÄcà záÄ. Nákladový prostor je opatÅen kolejnicà pro ukotvenà nákladu Äi sedadel pro cestujÃcÃ. Je dostupný boÄnÃmi dveÅmi a také již zmiÅovanou odklápÄcà zádÃ. Ocasnà plochy jsou tvoÅeny stabilizaÄnà plochou, spojujÃcà dvojici trupových nosnÃků, dvojicà kýlových ploch, výškovým kormidlem a dvojicà smÄrových kormidel. U ocasnÃch ploch byl použit profil NACA 0012. Letoun je pohánÄn dvojicà plochých pÃstových Å¡estiválců Continental IO-550-N8 o výkonu 224 kW (300 k). U prvnÃho prototypu byly použity stavitelné dvoulisté vrtule Hartzell HC-C2YF-2C o průmÄru 1,981 m, u tÅetÃho prototypu vrtule tÅÃlisté. Motory jsou uchyceny v pÅednà Äásti nosnÃků ocasnÃch ploch na trubkovém loži. Robustnà podvozek je pÅÃÄového typu, pevný. Hlavnà podvozkové nohy jsou uchyceny v trupových nosnÃcÃch a nesou vždy dvojici odpružených, hydraulicky brždÄných kol. PÅÃÄová noha je odpružená, Åiditelná a nese jedno kolo stejného typu jako na hlavnÃm podvozku.
[1] http://www.gryfair.cz/…ne/index.php?…
Typ | Raven 257 |
---|---|
RozpÄtà | 15,40 m |
Délka | 11,28 m |
Výška | 3,90 m |
Nosná plocha | 28,45 m2 |
Hmotnost prázdného letounu | 1 950 kg |
Maximálnà vzletová hmotnost | 3 100 kg |
Maximálnà rychlost | 259 km/h |
Cestovnà rychlost | 222 km/h |
Minimálnà rychlost | 111 km/h |
Dolet | 800 km |