Druhá svÄtová válka pÅinesla spoustu novinek v oblasti letectvÃ. Tou nejvÄtÅ¡Ã bylo praktické využità proudového motoru pro pohon bojových letounů. Je dobÅe známo, že továrna Avia po válce zkompletovala deset proudových letounů S-92 (resp. CS-92), které odpovÃdaly původnÃm nÄmeckým Messerschmittům Me 262A a Me 262B. MénÄ známo už je, že v továrnÄ Letov se ve druhé polovinÄ ÄtyÅicátých let pracovalo i na proudovém stÃhacÃm letadle vlastnà konstrukce.
Výrobnà kapacity Äeskoslovenského leteckého průmyslu sice v obdobà druhé svÄtové války výraznÄ vzrostly, avÅ¡ak domácà vývoj ztratil kontakt se soudobou technikou. Po válce proto bylo nutno zaÄÃt od pÃky. Velice vhod pÅiÅ¡ly již zmiÅované koÅistnà Messerschmitty Me 262, ze kterých mÄl ÄásteÄnÄ vycházet domácà projekt L-52. Práce na nÄm probÃhaly od roku 1947 pod vedenÃm ing. Záhory a ing. PrachaÅe, v plánu byla jedno- i dvoumÃstná varianta.
Zásadnà rozdÃlem oproti Me 262 byla jednomotorová koncepce. Motor mÄl být umÃstÄn v trupu témÄÅ kruhového půrůÅezu s oválným vstupnÃm otvorem vzduchu v pÅÃdi a výstupnÃm na konci za ocasnÃmi plochami. Pro jednomÃstnou verzi se poÄÃtalo s upraveným kÅÃdlem z Me 262 s rovnou odtokovou hranou a průbÄžnou vztlakovou klapkou, zatÃmco u dvoumÃstné verze mÄlo být použito kÅÃdlo identické jako u Me 262, pouze s demontovanými gondolami motorů. Ocasnà plochy byly s malými úpravami pÅevzaty také z Me 262, stejnÄ jako podvozek, ten vÅ¡ak byl osazen koly menÅ¡Ãch rozmÄrů a vysokotlakými pneumatikami. PÅetlaková kabina mÄla být vybavena vystÅelovacà sedaÄkou, vycházejÃcà z té, která byla použita v He 219. Pohonnou jednotkou mÄl být britský motor Rolls-Royce Nene I o tahu 22,3 kN. Uvažovalo se i o použità slabÅ¡Ãho motoru Rolls-Royce Derwent V s tahem 16,3 kN pro cviÄnou verzi. Výzbroj mÄla být tvoÅena dvojicà nÄmeckých kanonů MK 108 (30 mm) nebo MG 151 (20 mm), poÄÃtalo se i s použitÃm neÅÃzených i ÅÃzených raket a pum podle nÄmeckých vzorů.
Celý projekt se vÅ¡ak bohužel daleko nedostal. U nás neexistoval vysokorychlostnà tunel, bylo tedy nutno model L-52 testovat ve Velké Británii nebo SSSR. Po âVÃtÄzném únoruâ v roce 1948 bylo testovánà ve Velké Británii prakticky nemožné a SovÄtský svaz nemÄl zájem na tom, aby Äeskoslovensko vyvÃjelo vlastnà proudové letouny. NeuskuteÄnil se tak ani plánovaný dovoz motorů RR Nene. Vojenské správa o Letov L-52 ztratila zájem, práce na prototypu byly v roce 1949 definitivnÄ zastaveny a Äeskoslovenská armáda byla v následujÃcÃch letech vyzbrojena sovÄtskými MiGy-15.
Typ | L-52 |
---|---|
RozpÄtà | 12,50 m |
Délka | 12,00 m |
Prázdná hmotnost | 2 214 kg |
Vzletová hmotnost | 5 760 kg |
Max. rychlost u zemÄ | 920 km/h |
PÅistávacà rychlost | 162 km/h |
Dolet | 1 000 km |