Avia BH-23 byla ozbrojená modifikace typu BH-22, upravená pro výcvik v noÄnÃm létánÃ. PÅed pilotnÃm prostorem byly namontovány dva synchronizované kulomety Vickers ráže 7,7 mm, letoun byl dále vybaven poziÄnÃmi svÄtly, osvÄtlenÃm palubnà desky, závÄsnÃky pro dvojici osvÄtlovacÃch pum Michelin a upravené tlumiÄe výfukových plynů.
Objednávku na dvojici letounů BH-23 (nebo také BH-22N) zÃskala Avia 16. Äervence 1926 (tedy o ÄtyÅi dny dÅÃve, než objednávku na BH-22!). VLPS oba stroje pÅevzala 3. srpna 1926 a poté mÄly být odeslány k 3. LP, kde v té dobÄ probÃhaly kurzy noÄnÃho létánÃ. Letouny B-23 se k Leteckému pluku 3 dostaly pÅÃliÅ¡ pozdÄ a nebyly použÃvány, protože ve výkazech letů nejsou zaznamenány.1) Letoun B-23.2 je navÃc koncem roku 1926 ve stavu VLÃS v LetÅanech.
V roce 1927 byly oba letouny B-23 použÃvány u 81. letky LP 1, kde v průbÄhu roku vykonaly celkem 103 dennà a 93 noÄnà lety. Ukázalo se vÅ¡ak, že tato letadla se pro noÄnà výcvik pÅÃliÅ¡ nehodÃ. Äasto se vyskytovaly problémy s elektrickým vybavenÃm letounu, které vyústily 13. Äervna 1928 ve shoÅenà stroje B-23.2, když v okamžiku zapnutà polohových svÄtel z neznámých důvodů vyÅ¡lehl z palivové nádrže plamen a celý letoun shoÅel.
Z druhého stroje byla spolu s výzbrojà odstranÄna zaÅÃzenà pro noÄnà létánà a letoun sloužil k bÄžnému výcviku u LP 1. MÄl celostÅÃbrný nátÄr a trupové oznaÄenà M 23. V této podobÄ je také B-23 na jediné známé fotografii. V roce 1936 byl letoun odprodán pražské župÄ MLL dr. Zd. Lhoty, kde létal s civilnà poznávacà znaÄku OK-LEW.
1) Letectvà + Kosmonautika 9/84 (Malé letectvo â ing. Ivan Hrozinka)
Typ | BH-23 |
---|---|
RozpÄtà hornÃho kÅÃdla | 8,50 m |
RozpÄtà dolnÃho kÅÃdla | 8,90 m |
Hloubka kÅÃdel | 1,35 m |
StupnÄnà kÅÃdel | 0,05 m |
Délka | 6,66 m (6,87 m) |
Nosná plocha | 31,9 m2 (21,96 m2) |
Prázdná hmotnost | 640 kg (686 kg) |
Vzletová hmotnost | 830 kg (860 kg) |
PloÅ¡né zatÞenà | 37,7 kg/m2 |
Max. rychlost | 205 km/h (216 km/h) |
Cest. rychlost | 190 km/h (195 km/h) |
PÅistávacà rychlost | 75 km/h |
Stoupánà na 5000 m | 22 min |
Praktický dostup | 6500 m (5000 m) |
Dolet | 500 km (460 km) |