Nádherný letoun ASW-22 se zrodil, jak už napovÃdá typové oznaÄenÃ, na rýsovacÃm prknÄ Gerharda Waibela. MÄl se stát novým typem pro soutÄžnà volnou tÅÃdu a nahradit pÅedchozà typ ASW-17. Prvnà prototyp byl zalétán 4.7.1981.
ASW-22 Základnà varianta s rozpÄtÃm 22 m nebo 24 m a profilem FX 60-126K2 na koncÃch kÅÃdla.
ASW-22 M Zalétán v roce 1983, motorizovaná verze ASW-22, motor Rotax.
ASW-22 B Zalétán v roce 1986, rozpÄtà 25 m, na koncÃch byl použit nový profil DU84-132V3.
ASW-22 BL ASW-22 B s možnostà zvÄtÅ¡enà rozpÄtà na 26,4 m nebo 26,58 m.
ASW-22 BE Motorizovaná verze ASW-22 B, motor Rotax.
ASW-22 BLE Motorizovaná verze ASW-20 BL, motor Rotax.
ASW-22 BLE 50R Motorizovaná verze ASW-20 BL, motor MidWest. Â
Motorizovaná verze ASW-22 BL byla od roku 1986 vyrábÄna s pohonem klasickým motorem Rotax 505A. Ten byl v roce 1997 nahrazen jednotkou MidWest a dal tak vzniknout zatÃm poslednà verzi ASW-22 BLE 50R.
ÄtyÅdÃlné kÅÃdlo má nosnÃky vyrobeny z uhlÃkových kompozitů, potah je tvoÅen sendviÄem z uhlÃkového kompozitu a tvrdé pÄny. Od koÅene po kÅidélka je použit profil Horstman HQ-17, který dále pÅecházà do DU 84-132/V3 na koncÃch. Koncové oblouky lze nahradit nástavci s winglety a volit tak variabilnÄ rozpÄtà mezi 25 nebo 26,58 m. Winglety majà výšku 0,445 m a profil DU 94-086M4. Celou délku odtokové hrany zabÃrajà kÅidélka vzájemnÄ propojené se vztlakovými klapkami. Celek je ovládán táhly a systém propojenà je podobný jako u ASW-20 s tÃm rozdÃlem, že zde je klapka navÃc dvojitá a každá Äást má svou výchylku. NapÅÃklad v pÅistávacà konfiguraci se vnitÅnà klapky vyklápà na 40° dolů, vnÄjÅ¡Ã klapka 14° dolů a kÅidélka 8° nahoru. Klapky i kÅidélka jsou vyrobeny ze sendviÄe aramid-tvrdá pÄna.
Na spodnà ploÅ¡e kÅÃdla se táhne pÅed závÄsem klapek Åada 860 otvorů pneumatického turbulátoru pro ovládánà meznà vrstvy. Otvory majà průmÄr 1,2 mm (dle jiných pramenů 0,8 mm). PÅed kÅidélky je pak nalepená turbulentnà âzig-zagâ páska. Mezery mezi ovládacÃmi plochami jsou utÄsnÄny pružnou páskou. Kovové brzdicà klapky typu Schemp-Hirth se vysunujà pouze nad hornà plochu kÅÃdla a jsou ovládány táhly.
Do kÅÃdel lze snadno umÃstit vakové nádrže na vodnà pÅÃtÄž o objemu 2 x 55 l ve vnitÅnÃch Äástech kÅÃdla a 2 x 60 l ve vnÄjÅ¡Ãch. ASW-22 ve verzi BLE lze vÅ¡ak naplnit maximálnÄ 180 l. Elektricky ovládané plnicà a výpustné ventily jsou umÃstÄny na spodnà ploÅ¡e kÅÃdla.
U nás provozovaný stroj je vybaven pÅÃdavným zaÅÃzenÃm pro ÄiÅ¡tÄnà nábÄžné hrany kÅÃdla za letu - tzv. bugwipery. ZaÅÃzenà se skládá na každé stranÄ kÅÃdla ze dvou plátků nasazených volnÄ na nábÄžnou hranu a vzájemnÄ v půdorysu pružnÄ spojených do tvaru V. V klidu je zaÅÃzenà drženo sklopené u trupu. Po odjiÅ¡tÄnà ovládacÃch lanek se bugwipery rozevÅou a náporem vzduchu se pohybujà ke koncům kÅÃdel. ZpÄtný pohyb zajiÅ¡Å¥ujà výše uvedená lanka, která se navÃjejà ruÄnÄ nebo elektricky do trupu. Vlastnà ÄiÅ¡tÄnà zajiÅ¡Å¥ujà nylonové nitÄ obepÃnajÃcà nábÄžnou hranu mezi plátky.
Ocasnà plochy jsou v konfiguraci T. RozpÄtà VOP Äinà 3,125 m. Stabilizátor má sendviÄovou uhlÃkovou konstrukci. Kýlová plocha se zabudovanou VHF anténou je tvoÅena sendviÄem sklolaminátovým. Pohyblivé plochy jsou vyrobeny z tvrzené pÄny vyztužené aramidovými vlákny. VOP je ovládána táhly, SOP ÄásteÄnÄ táhly a ÄásteÄnÄ ocelovými lany. Do kýlové plochy jsou vetknuty trubice se snÃmaÄi tlaku.
PÅednà Äást trupu je vyrobena jako sklolaminátová, zadnà pak jako uhlÃková skoÅepina. Ve Å¡piÄce je umÃstÄn vstup vzduchu pro ventilaci kabiny. Výška kabiny je 0,78 m, Å¡ÃÅka 0,64 m. JednodÃlný pÅekryt pilotnÃho prostoru se odklápà smÄrem dopÅedu. Spolu s krytem se odklápà také celá pÅÃstrojová deska. Na levé stranÄ pÅekrytu je malé odsuvné vÄtracà okénko. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné za letu. Taktéž nastavitelné opÄradlo je uzpůsobené pro zádový padák a je vybaveno ÄtyÅdÃlnými poutacÃmi pásy. VleÄný závÄs je za letu kryt dvÃÅky podvozku. V pÅÃdi je mÃsto pro montáž dvou baterià a pÅÃpadného závažà pro dováženà letadla.
Zatažitelný hlavnà podvozek je odpružen gumou. Podvozková noha je osazena dvÄma koly 5.00-5, z nichž levé je opatÅeno kotouÄovou hydraulickou brzdou ovládanou spolu s brzdÃcÃmi klapkami. Na zádi je umÃstÄno polozapuÅ¡tÄné ostruhové kolo.
K pohonu sloužà wankelův motor MidWest/Diamond AE 50R1 o výkonu 37 kW (50 k). Motor s mohutným výfukovým tlumiÄem je pevnÄ zabudován v trupu za kÅÃdlem a ven se vyklápà pouze pylon s vrtulà a chladiÄ. Vrtule Technoflug KS-1C-154-R-110 o průmÄru 1,54 m je pohánÄna Åemenem. Celou motorovou jednotku lze snadno demontovat. Palivová nádrž má objem 12,5 l. Na pÅánà lze do kÅÃdla namontovat dalÅ¡Ã dvÄ palivové nádrže po 15 l. Baterie o celkové kapacitÄ 34 Ah jsou umÃstÄny v pÅÃdi.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Poznámka |
---|---|---|---|
OK-2227 | ASW-22 BLE50R | 22082 | Vyroben v roce 2000, ex D-KSVB, od roku 2010 LSC AeÄR |
OK-2277 | ASW-22 BLE50R | 22087 | vyroben a dodán do ÄR v roce 2005 |
Typ | ASW-22 |
---|---|
RozpÄtà | 25/26,58 m |
Délka | 8,1 m |
Výška | 1,66 m |
Nosná plocha | 16,31 / 16,688 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 550/560 kg |
Vzletová hmotnost | 810 kg |
Maximálnà rychlost | 275 km/h |
Klouzavost | 62 |