Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASW-22

Alexander Schleicher ASW-22

Alexander Schleicher ASW-22

Nádherný letoun ASW-22 se zrodil, jak už napovídá typové označení, na rýsovacím prkně Gerharda Waibela. Měl se stát novým typem pro soutěžní volnou třídu a nahradit předchozí typ ASW-17. První prototyp byl zalétán 4.7.1981.

Přehled verzí

ASW-22 Základní varianta s rozpětím 22 m nebo 24 m a profilem FX 60-126K2 na koncích křídla.

ASW-22 M Zalétán v roce 1983, motorizovaná verze ASW-22, motor Rotax.

ASW-22 B Zalétán v roce 1986, rozpětí 25 m, na koncích byl použit nový profil DU84-132V3.

ASW-22 BL ASW-22 B s možností zvětšení rozpětí na 26,4 m nebo 26,58 m.

ASW-22 BE Motorizovaná verze ASW-22 B, motor Rotax.

ASW-22 BLE Motorizovaná verze ASW-20 BL, motor Rotax.

ASW-22 BLE 50R Motorizovaná verze ASW-20 BL, motor MidWest.  

ASW-22 BLE 50R

Motorizovaná verze ASW-22 BL byla od roku 1986 vyráběna s pohonem klasickým motorem Rotax 505A. Ten byl v roce 1997 nahrazen jednotkou MidWest a dal tak vzniknout zatím poslední verzi ASW-22 BLE 50R.

Čtyřdílné křídlo má nosníky vyrobeny z uhlíkových kompozitů, potah je tvořen sendvičem z uhlíkového kompozitu a tvrdé pěny. Od kořene po křidélka je použit profil Horstman HQ-17, který dále přechází do DU 84-132/V3 na koncích. Koncové oblouky lze nahradit nástavci s winglety a volit tak variabilně rozpětí mezi 25 nebo 26,58 m. Winglety mají výšku 0,445 m a profil DU 94-086M4. Celou délku odtokové hrany zabírají křidélka vzájemně propojené se vztlakovými klapkami. Celek je ovládán táhly a systém propojení je podobný jako u ASW-20 s tím rozdílem, že zde je klapka navíc dvojitá a každá část má svou výchylku. Například v přistávací konfiguraci se vnitřní klapky vyklápí na 40° dolů, vnější klapka 14° dolů a křidélka 8° nahoru. Klapky i křidélka jsou vyrobeny ze sendviče aramid-tvrdá pěna.

Na spodní ploše křídla se táhne před závěsem klapek řada 860 otvorů pneumatického turbulátoru pro ovládání mezní vrstvy. Otvory mají průměr 1,2 mm (dle jiných pramenů 0,8 mm). Před křidélky je pak nalepená turbulentní „zig-zag“ páska. Mezery mezi ovládacími plochami jsou utěsněny pružnou páskou. Kovové brzdicí klapky typu Schemp-Hirth se vysunují pouze nad horní plochu křídla a jsou ovládány táhly.

Do křídel lze snadno umístit vakové nádrže na vodní přítěž o objemu 2 x 55 l ve vnitřních částech křídla a 2 x 60 l ve vnějších. ASW-22 ve verzi BLE lze však naplnit maximálně 180 l. Elektricky ovládané plnicí a výpustné ventily jsou umístěny na spodní ploše křídla.

U nás provozovaný stroj je vybaven přídavným zařízením pro čištění náběžné hrany křídla za letu - tzv. bugwipery. Zařízení se skládá na každé straně křídla ze dvou plátků nasazených volně na náběžnou hranu a vzájemně v půdorysu pružně spojených do tvaru V. V klidu je zařízení drženo sklopené u trupu. Po odjištění ovládacích lanek se bugwipery rozevřou a náporem vzduchu se pohybují ke koncům křídel. Zpětný pohyb zajišťují výše uvedená lanka, která se navíjejí ručně nebo elektricky do trupu. Vlastní čištění zajišťují nylonové nitě obepínající náběžnou hranu mezi plátky.

Ocasní plochy jsou v konfiguraci T. Rozpětí VOP činí 3,125 m. Stabilizátor má sendvičovou uhlíkovou konstrukci. Kýlová plocha se zabudovanou VHF anténou je tvořena sendvičem sklolaminátovým. Pohyblivé plochy jsou vyrobeny z tvrzené pěny vyztužené aramidovými vlákny. VOP je ovládána táhly, SOP částečně táhly a částečně ocelovými lany. Do kýlové plochy jsou vetknuty trubice se snímači tlaku.

Přední část trupu je vyrobena jako sklolaminátová, zadní pak jako uhlíková skořepina. Ve špičce je umístěn vstup vzduchu pro ventilaci kabiny. Výška kabiny je 0,78 m, šířka 0,64 m. Jednodílný překryt pilotního prostoru se odklápí směrem dopředu. Spolu s krytem se odklápí také celá přístrojová deska. Na levé straně překrytu je malé odsuvné větrací okénko. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu. Taktéž nastavitelné opěradlo je uzpůsobené pro zádový padák a je vybaveno čtyřdílnými poutacími pásy. Vlečný závěs je za letu kryt dvířky podvozku. V přídi je místo pro montáž dvou baterií a případného závaží pro dovážení letadla.

Zatažitelný hlavní podvozek je odpružen gumou. Podvozková noha je osazena dvěma koly 5.00-5, z nichž levé je opatřeno kotoučovou hydraulickou brzdou ovládanou spolu s brzdícími klapkami. Na zádi je umístěno polozapuštěné ostruhové kolo.

K pohonu slouží wankelův motor MidWest/Diamond AE 50R1 o výkonu 37 kW (50 k). Motor s mohutným výfukovým tlumičem je pevně zabudován v trupu za křídlem a ven se vyklápí pouze pylon s vrtulí a chladič. Vrtule Technoflug KS-1C-154-R-110 o průměru 1,54 m je poháněna řemenem. Celou motorovou jednotku lze snadno demontovat. Palivová nádrž má objem 12,5 l. Na přání lze do křídla namontovat další dvě palivové nádrže po 15 l. Baterie o celkové kapacitě 34 Ah jsou umístěny v přídi.

ASW-22 u nás

Imatrikulace Typ Výrobní číslo Poznámka
OK-2227 ASW-22 BLE50R 22082 Vyroben v roce 2000, ex D-KSVB, od roku 2010 LSC AeČR
OK-2277 ASW-22 BLE50R 22087 vyroben a dodán do ČR v roce 2005

Výkresy

Technický výkres ASW-22 BLE 50R Technický výkres ASW-22 BLE 50R

Zdroje

  • http://www.alexander-schleicher.de/
  • http://www.oxaero.com/_ASW22B_ASH25/Wing.asp
  • http://www.bugwiper.com
  • http://www.sailplanedirectory.com/PlaneDetails.cfm?planeID=28
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Schleicher_ASW_22
  • Aero Hobby 2008/6/14-19

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ ASW-22
Rozpětí25/26,58 m
Délka8,1 m
Výška1,66 m
Nosná plocha16,31 / 16,688 m2
Hmotnost prázdného letadla550/560 kg
Vzletová hmotnost810 kg
Maximální rychlost275 km/h
Klouzavost62

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 13.12.2008
Poslední úprava: 13.12.2008

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]