Äeskoslovensko bylo právem považováno za vyspÄlý letecký stát dÃky stÃhacÃm i civilnÃm letadlům. O hodnÄ horÅ¡Ã vÅ¡ak situace byla v bombardovacÃm letectvu. Poté co zklamaly domácà typy Aero A-42 a Letov Å -33 a licenÄnÄ vyrábÄné Fokkery F-IX byly znaÄnÄ zastaralé, bylo se tÅeba poohlédnout po modernÄjÅ¡Ãch strojÃch. NaÅ¡Ãm hlavnÃm spojencem té doby byla Francie, proto v úvahu pÅipadaly stroje Marcel Bloch MB-200 a Potez 540. Oba stroje si naÅ¡i letci vyzkouÅ¡eli, Potez pÅÃmo ve Francii, Bloch u nás ve dnech 21.2. až 11.3.1935. MNO nakonec vybralo typ Marcel Bloch MB-200, pÅestože Potez 540 mÄl vyÅ¡Å¡Ã výkony a levnÄjÅ¡Ã výrobu, hlavnà výhodou MB-200 byla celokovová konstrukce.
Licence byla zakoupena v roce 1935 a v kvÄtnu téhož roku pÅiletÄl do Äeskoslovenska vzorový kus. LicenÄnà výroba mÄla probÃhat v Aeru a Avii. KoneÄnÄ to vypadalo, že naÅ¡e letectvo dostane na svou dobu modernà bombardovacà stroje, ale v důsledku zdrženà sériové výroby dostalo naÅ¡e letectvo prvnà stroje až v roce 1937. V dubnu zaÄaly pÅicházet stroje k jednotkám. V Avii vzniklo celkem 12 MB-200 a v Aeru 61 strojů, celkem tedy 73 kusů, z nichž poslednà tÅi pÅebÃrali okupanti.
Prvnà stroje ze sériové výroby zaÄaly pÅebÃrat letky 81 až 86 Leteckých pluků 5 a 6. CelkovÄ je význam MB-200 pro naÅ¡e letectvo rozpaÄitý. Jeho nÃzká rychlost umožÅovala pouze noÄnà nálety, letoun mÄl také problémy s letem pouze na jeden motor a navÃc byl neúmÄrnÄ drahý â jeden stroj stál cca. 2,3 mil. korun a za stejnou cenu Å¡lo poÅÃdit tÅi stÃhaÄky Avia B-534. Na druhou stranu je tÅeba uznat že vÅ¡echny MB-200 sloužily spolehlivÄ, ve své dobÄ pÅedstavovaly to nejlepÅ¡Ã ve své kategorii a dÃky nim si naÅ¡i letci mohli osvojit pilotáž letounů s vÄtÅ¡Ãm jednotkovým zatÞenÃm kÅÃdla, vzájemnou spolupráci uvnitÅ letounu, práci ve stÅeleckých vÄžÃch, dlouhé navigaÄnà lety za noci bez vidu, lety v rojÃch tak, aby celý roj mohl být chránÄn vzájemnou spolupracà stÅelců vÅ¡ech letounů apod.
V dobÄ vrcholÃcà mnichovské krize bylo na letiÅ¡tÃch rozmÃstÄno 54 ks tÄchto letounů. SpoleÄnÄ s dalÅ¡Ãmi stroji tvoÅily bombardovacà skupinu pod velenÃm plk. Viléma Stanovského SV od NÄmeckého Brodu (dneÅ¡nà HavlÃÄkův Brod). Jejich bojová hodnota nebyla vysoká, proto se s nimi poÄÃtalo pouze pro noÄnà nálety. I pÅesto byly v osudném záÅà 1938 jejich osádky pÅipraveny a odhodlány bránit svou vlast.
Letka Ä. | PÃsmeno | PeruÅ¥ | Výzbroj | Velitel | Základnà letiÅ¡tÄ |
---|---|---|---|---|---|
81 | B | I/5 | MB-200 F-IX |
Å¡kpt. Václav Vondrák | KÅižanov |
82 | R | I/5 | MB-200 | KÅižanov | |
83 | N | II/5 | MB-200 | Å¡kpt. FrantiÅ¡ek NožÃn | Brno |
84 | O | II/5 | MB-200 | Brno | |
85 | N (??) | III/6 | MB-200 Ab-101 F-IX B-71 |
Å¡kpt. Mikuláš Petrov | NÄmecký brod |
86 | M | III/6 | MB-200 F-IX B-71 |
Å¡kpt. Václav Fuksa | NÄmecký Brod |
82., 83., 84., 85., a 86. letka tvoÅila tzv. bombardovacà skupinu pod velenÃm plk. Viléma Stanovského, SV NÄmecký Brod.
Po Mnichovu se pokouÅ¡elo letectvo zbavit vÅ¡ech zastaralých letounů a byl nabÃdnut i odprodej MB-200; celkem 36 kusů. ProbÃhala jednánà se Å panÄlskem a ÄÃnou, žádný obchod se vÅ¡ak neuskuteÄnil. V bÅeznu 1939 tak padly do rukou nacistů vÅ¡echny naÅ¡e MB-200, které pak prodali svým spojencům. Celkem 25 jich sloužilo v Rumunsku, 12 v Bulharsku a nÄkolik dalÅ¡Ãch v Chorvatsku. Jeden zůstal po 14. bÅeznu 1939 na Slovensku.
Aero MB-200 byl celokovový dvoumotorový tÄžký bombardovacà letoun, hornoploÅ¡nÃk s pevným podvozkem a z posádkou 4â6 mužů (prvnà a druhý pilot, bombometÄÃk-pÅednà stÅelec, zadnà stÅelec-radiotelegrafista, dolnà stÅelec a pÅÃpadnÄ navigátor).
Trup obdélnÃkového prúÅezu mÄl nosný potak a skládal se ze tÅà Äástà â pÅednà s prostorem pro bombometÄÃka a stÅeleckou vÄžÃ, stÅednà tvoÅÃcà s centroplánem jeden celek a zahrnujÃcà pilotnà kabinu, prostor pro radiotelegrafistu a pumovnici a zadnà Äást se zadnÃmi stÅeleckými prostory, ocasnÃmi plochami a ostruhovým kolem.
KÅÃdlo se skládalo ze tÅà ÄástÃ, stÅednà Äást vytváÅela s trupem centroplán, a byla obdélnÃkového průÅezu, vnÄjÅ¡Ã Äásti mÄly tvar lichobÄžnÃku. Ve stÅednà Äásti kÅÃdla byl prostor pro montáž trojhranných nádržà LPH. S centroplánem byly pevnÄ spojeny i motorové gondoly. Ke stavbÄ byl použÃván dural a kvalitnà oceli.
Ocasnà plochy byly celoduralové konstrukce s nosnÃky. SmÄrovka a výškovka mÄly výkiv 20° na každou stranu.
PÅistávácà zaÅÃzenà tvoÅil pevný podvozek o rozchodu kol 4,87 m s elektronovými koly 1350Ã300 mm. Kola mohla být opatÅena kapkovitými zákryty. Ostruhu tvoÅilo koleÄko o rozmÄru 420Ã185 mm.
Pohon zajiÅ¡Å¥ovaly dva motory Walter K-14-I o nominálnÃm výkonu 588 kW (800 k) ve výšce 3850 m pÅi 2400 ot/min. Na pravé stranÄ byl motor pravotoÄivý, na levé levotoÄivý. SpouÅ¡tÄnà motorů se dÄlo stlaÄeným vzduchem.
Výzbroj tvoÅilo bÄžnÄ pÄt kulometů vz.30 ráže 7,92 mm. PÅednà hornà vÄž obsahovala jeden kulomet s cca 500 náboji v nábojové pásu. Zadnà hornà vÄž obsahovala dvojkulomet se zásobou cca 500 nábojů v nábojovém pásu na zbraÅ, dále pak dva zásobnÃky po 60 nábojÃch na nasazenà pÅÃmo na kulomet. Zadnà spodnà vÄž obsahovala rovnÄž dvojkulomet s 500 náboji v nábojových pásech na zbraÅ, i zde byly dva 60 nábojové zásobnÃky, které bylo možné nasadit pÅÃmo na kulomety. VÅ¡echny vÄže mÄly regulovatelnou kompenzaci odpovÃdajÃcà rychlosti od 160 až 360 km/h. Na letoun bylo možné povÄsit až cca 1400 kg pum. Pod trup dva horizontálnà závÄsnÃky pro pumu 500 kg nebo 2Ã100 kg, 4 horizontálnà závÄsnÃky pro pumy 200 kg nebo 2Ã500 kg. Do trupu 8 normálnÃch pumovnic pro pumy do 100 kg. Pod kÅÃdlo 10 závÄsnÃku pro pumy do 20 kg. Tyto zásobnÃky se použÃvaly pro tzv. osvÄtlovacà pumy.
Letouny mÄly standardnà nátÄr khaki na vÅ¡ech plochách. Barva byla matná. Na kÅÃdlech a SOP kokardy s modrým lemem. Na trupu do kvÄtnové mobilizace znak 5. Äi 6. LP a pÃsmeno bojové nebo cviÄné letky. Typové a továrnà oznaÄeni letounu MB-200 bylo pod tÅetÃm okénkem na boku pÅÃdÄ. U sériových letounů bylo typové a kusové ÄÃslo oddÄleno Äárkou (napÅÃklad MB.200â27). Prototyp mÄl pÃsmena MB vyÅ¡Å¡Ã než ÄÃsla typová a kusová, a ta byla oddÄlena teÄkou
â Velek, Martin & Pajer, Miloslav & Krumbach, Jan: Ilustrovaná historie letectvà (IljuÅ¡in Il-28, Vickers Wellington, Marcel Bloch MB-200), NaÅ¡e vojsko 1987
- NÄmeÄek, Václav: Äeskoslovenská letadla I, NaÅ¡e Vojsko 1984.
- Rajlich, JiÅà & Sehnal, JiÅÃ: Vzduch je naÅ¡e moÅe, NaÅ¡e vojsko 1993
- John, Miloslav: Äeskoslovenské letectvo v roce 1938, Baroko&Fox, 1996
- Model Hobby magazÃn leden 2000
- L+K 3â7/86
Typ | MB-200 |
---|---|
RozpÄtà | 22,45 m |
Délka | 15,88 m |
Výška | 3,92 m |
Plocha kÅÃdel | 67 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 4 195 kg |
Vzletová hmotnost | 7 200 kg |
Max. rychlost | 280 km/h |
Pohon | 2 à Walter K-14 o výkonu 551 kW |
Dostup | 6 500 km |
Dolet | 1 000 km |
Stoupavost | 4,4 m/s |
Výzbroj | 1 440 kg pum, pÄt kulometů ráže 7,92 mm |