Jméno inženýra FrantiÅ¡ka Novotného je nerozluÄnÄ spjato s naÅ¡Ãm meziváleÄným letectvÃm. PatÅil mezi nejvýznamnÄjÅ¡Ã Äeskoslovenské letecké konstruktéry a zaÅadil se po bok osobnostà jako Alois Å molÃk, Miroslav Hajn Äi Pavel Hajn. Jeho konstrukcà sice nebylo mnoho, ale o vÅ¡ech lze ÅÃci, že byly úspÄÅ¡né. StaÄà jmenovat naÅ¡i nejslavnÄjÅ¡Ã pÅedváleÄnou stÃhaÄku Avii B-534, B-35 nebo Åadu cviÄných a akrobatických strojů B-122.
FrantiÅ¡ek Novotný se narodil se 26. listopadu 1896 ve StaÅ¡ovÄ u HoÅovic nedaleko Berouna. Již jako mladý se zajÃmal o rodÃcà se letectvà a bÄhem stÅedoÅ¡kolských studià se stýkal s lidmi podobných zájmů. Ne každý vÅ¡ak dovedl promÄnit svůj prvnà zápal v tak nádherné úspÄchy jako právÄ Novotný. Kvůli zuÅÃcà válce musel 15. dubna 1915 narukovat k cÃsaÅské armádÄ. Byl pÅevelen na východnà frontu, kde ale za necelé tÅi mÄsÃce pÅebÄhl do ruského zajetÃ. DÃky svým schopnostem byl v roce 1917 zamÄstnán v Izvarinských závodech v DonÄcké pánvi. V roce 1919 se vrátil domů a po krátkém odpoÄinku nastoupil jako konstruktér Vojenské továrnÄ na letadla (Letov). Zde zÃskal své prvnà zkuÅ¡enosti, které pozdÄji uplatnil bÄhem krátké praxe u britské spoleÄnosti Hawker. Ta v té dobÄ použÃvala u svých letadel celokovovou kostru z ocelových a duralových dÃlů, výhradnÄ nýtovanou nebo Å¡roubovanou a témÄÅ bez tepelnÄ zpracovávaných dÃlů. Záhy pak na pražské technice dokonÄil studia a zÃskal titul inženýra.
V roce 1930 z Avie odeÅ¡li jejà zakladatelé a hlavnà konstruktéÅi, inženýÅi Pavel BeneÅ¡ a Miroslav Hajn. Avia tak ztratila své hlavnà konstruktéry, proto nabÃdla FrantiÅ¡ku Novotnému mÃsto šéfkonstruktéra. Ten neváhal, opustil Letov a v roce 1930 nastoupil u Avie. Své působenà zahájil zavádÄnÃm sériové výroby stÃhacÃch dvouploÅ¡nÃků Ba-33. PozdÄji pracoval na úpravách licenÄnÃch Fokkerů F-IX, u nás vyrábÄných u Avie. Svou samostatnou Äinnost zahájil projektem celokovové stÃhaÄky Avia B-34. PÅi konstrukci navázal na práci dvojice BeneÅ¡-Hajn, ale využil také zkuÅ¡enostÃ, které zÃskal bÄhem působenà v britské firmÄ Hawker. Avia B-34 tak byla jedno z prvnÃch Äs. letadel, které využÃvalo celokovové kostry bez tepelnÄ zpracovaných dÃlů a důslednÄ Å¡roubované a nýtované konstrukce draku. B-34 byla sice postavena jenom v malé sérii 12 kusů, ale byla jen prvnÃm schůdkem k dalÅ¡Ãm úspÄchům. Do jejÃho draku byly pozdÄji montovány různé motory až vznikla celá Åada letadel â B-34, B-134, B-234, B-334 a B-434. JejÃm vyvrcholenÃm byla naÅ¡e nejslavnÄjÅ¡Ã pÅedváleÄná stÃhaÄka â Avia B-534. Výborné letové vlastnosti a jejà výkony (max. rychlost 405 km/h; stoupánà do 5000 m za 5 min) vybojovaly Avii suverénnà pÅevahu nad ostatnÃmi naÅ¡imi leteckými továrnami a Avie se stala monopolnÃm dodavatelem stÃhacÃch letadel.
Avia B-534 se stala symbolem sÃly naÅ¡eho letectva a popularita a oblÃbenost tohoto stroje u naÅ¡ich letců to v každém pádu dokazovala. Na leteckém mÃtinku v Curychu 1937 byla prakticky jediným letadlem, které mohlo konkurovat nÄmeckým Bf 109. V Curychu slavila úspÄch i dalÅ¡Ã Novotného konstrukce â Avia B-122. B-122 byla na svoji dobu vynikajÃcÃm akrobatickým letounem a úspÄchy Nováka, Å irokého a HubáÄka i dalÅ¡Ãch naÅ¡ich pilotů to jen potvrzujÃ. Avia B-122 procestovala celou Evropu, jako BÅ¡-122 se stavÄla v sériÃch pro naÅ¡e letectvo. PoslednÃm typem stÃhacÃho letadle ing. Novotného byla elegantnà Avie B-35. Výkony tÅetÃho prototypu se zatahovacÃm podvozkem ukázaly, že naÅ¡e letectvo mohlo mÃt stÃhaÄku svÄtové tÅÃdy. Bohužel pÅiÅ¡la okupace a vývoj probÃhal jen krátce pod dohledem NÄmců, pozdÄji bylo dvanáct kusů prodáno do Bulharska. Je tak jen ironià osudu, že oba významné typy naÅ¡ich stÃhaÄek (B-534, B-135) se osvÄdÄily v letectvech cizÃch států.
JeÅ¡tÄ než vznikla Avie B-135, zkonstruoval FrantiÅ¡ek Novotný nÄkolik typů, které se neprosadili. Navrhovaný dvoumÃstný hornoploÅ¡nÃk B-42 z roku 1933 byl v soutÄži poražen Aerem A-100. PodobnÄ dopadl projekt bombardovacÃho letounu Avia B-36 z roku 1936, pÅestože byl pojat velice modernÄ a dÃky svým výkonům (rychlost 450 km/h, náklad pum 1200 kg) mohl úÄinnÄ zmodernizovat naÅ¡e bombardovacà letectvo. Návrh dopravnÃho letounu Avia 40, pohánÄného tÅemi motory DR-14, pro dva piloty a deset cestujÃcÃch byl také zapomenut kvůli nezájmu aeroliniÃ. NeúspÄch nÄkterých konstrukcà byl možná způsoben tÃm, že Avia mÄla monopol na dodávky stÃhaÄek a vyÅ¡Å¡Ã mÃsta tak nemÄla zájem o letouny jiných kategorià a upÅednostÅovala jiné výrobce. FrantiÅ¡ek Novotný mÄl také konkurenci v druhé konstrukÄnà kanceláÅi pod vedenÃm ing. Roberta NebestáÅe. Ta v Avii působila od roku 1931 a výsledkem jejà Äinnosti byly vesmÄs smÄlé, ale neúspÄÅ¡né projekty. Ale i to odebÃralo prostÅedky Novotného skupinÄ.
Na zaÄátku okupace v roce 1939 FrantiÅ¡ek Novotný jeÅ¡tÄ chvÃli pracoval na projektu Avie B-135, ale ten byl zanedlouho zruÅ¡en. Novotný odeÅ¡el z Avie a mohl jen sledovat, kam se vyvÃjà letectvÃ. Vůbec snášel okupaci tÄžce a znamenala pro nÄj podlomenà jeho fyzických sil. Å koda, že ani pováleÄná doba nedala ing. Novotnému možnost pracovat v letectvà tak, jak by si pÅál, tedy tak, aby jeho schopnosti a tehdy už bohaté zkuÅ¡enosti nebyly svazovány různými naÅÃzenÃmi, zákazy a pÅÃkazy. V roce 1946 sice jeÅ¡tÄ navrhl civilnà hornoploÅ¡nÃk Avia Av 36, pojmenovaný Bojar, ale na jeho konstrukci už prakticky nepracoval, neboÅ¥ poÄátkem roku 1946 cestou do práce náhle umÅel na srdeÄnà infarkt. Äeskoslovenský letecký průmysl tÃm ztratil pÅedÄasnÄ jednoho ze svých nejlepÅ¡Ãch konstruktérů, Äeskoslovenské letectvà pak muže, který svou houževnatostÃ, pÃlÃ, talentem pomohl vybudovat silné stÃhacà letectvo a stál u jeho zrodu jeho tradic.
Letectvà + Kosmonautika Ä. 1/1946, 24/1966
NÄmeÄek, Václav: Äeskoslovenská letadla I, NaÅ¡e Vojsko 1984