V roce 1983 byl zahájen vývoj akrobatického speciálu nové generace, z nÄhož vzeÅ¡la typová Åada Su-26/29/31. Jako zajÃmavost lze uvést, že jednÃm z důvodů pro konstrukci nového stroje byla série katastrof reprezentantů SSSR na letounech Jak-50, pÅi kterých piloti pÅekroÄili pevnostnà násobek letounu. Až do té doby se pÅedpokládalo, že pilot nenà schopen snášet pÅetÞenà vÄtÅ¡Ã než +8g. Normy pÅikazovaly pevnost letounu 1,5 krát vÄtÅ¡Ã než je dovolené zatÞenÃ, takže Jaky byly konstruovány na meznà pÅetÞenà +12g. PÅi návrhu nového letounu se tedy vycházelo z pÅedpokladu, že piloti létajà i s tÃmto pÅetÞenÃm. Suchoje byly tedy poÄÃtány pro zatÞenà minimálnÄ +18g.
Konstrukce Su-31 vycházela pÅÃmo z konstrukce dvoumÃstného Su-29. HlavnÃm konstruktérem typu je B. Rakitin a letoun byl zalétán v Äervnu 1992 pod oznaÄenÃm Su-29 T.
Su-31 T: základnà varianta.
Su-31 M: letoun se záchranným systémem SKS-94 a zvýšenou kabinou.
Su-31 X (také Su-31 MX): původnà oznaÄenà pro exportnà Su-31 M s jednodÃlným pÅekrytem kabiny, v souÄasnosti jsou tyto letouny znaÄeny jen jako Su-31 M.
Su-31 U: projektovaná varianta Su-31 T se zatahovacÃm podvozkem.
Registrace | Typ | Výr. ÄÃslo | Poznámka |
---|---|---|---|
OK-HXB | Su-31M | 05â05 | Do ÄR dodán 3.6.2005, provozován v Leteckém akrobatickém centru Moravská TÅebová. |
OK-HXC | Su-31M | 06â01 | Do ÄR dodán 5.6.2005, provozován v Leteckém akrobatickém centru Moravská TÅebová |
JednomÃstný jednomotorový akrobatický speciál.
DvounosnÃkové kÅÃdlo je celokompozitové a je stavÄno jako jeden celek, který se vkládá zespod do trupu. Osm žeber je vyrobeno z titanu. Prostor mezi žebry je vyplnÄn polymerovou voÅ¡tinou. Potah je tvoÅen tÅemi vrstvami uhlÃkových kompozitů. Profil kÅÃdla je speciálnà soumÄrný CAGI s tlouÅ¡Å¥kou 18% u koÅene a 12% na konci. KÅÃdlo je bez vzepÄtà a úhel nábÄhu je 0°. Letouny létajà vÄtÅ¡inou s pÅipevnÄnými drátÄnými konstrukcemi různých tvarů na konci kÅÃdla, které sloužà pilotovi pro pÅesnÄjÅ¡Ã orientaci v prostoru vůÄi horizontu. Su-31 M Äeské reprezentace létajà bez poziÄnÃch svÄtel. V nábÄžné hranÄ levého kÅÃdla je pitotstatická trubice.
KÅidélka o rozpÄtà 2,9 m majà kostru z hlinÃkových plechů a potah organickým plastem. Ke kÅÃdlu jsou pÅichycena vždy ÄtyÅmi závÄsy. Na spodnà stranÄ kÅidélek jsou na dlouhých ramenech dvojice trojúhelnÃkových odlehÄovacÃch ploÅ¡ek, pÅiÄemž vnÄjÅ¡Ã ploÅ¡ky jsou vÄtÅ¡Ã než vnitÅnà (narozdÃl od Su-29, kde jsou naopak vÄtÅ¡Ã vnitÅnà ploÅ¡ky). ObÄ kÅidélka jsou vybavena také ploÅ¡kami vyvažovacÃmi.
Ocasnà plochy majà podobnou konstrukci jako kÅÃdlo. Stabilizátor má dva kompozitové nosnÃky tvaru U. NábÄžná hrana a žebra jsou z hlinÃkového plechu. Potažen je uhlÃkovými kompozity. VOP má rohové vyváženà a pravá polovina je opatÅena vyvažovacà ploÅ¡kou. RozpÄtà VOP je 2,9 m.
Trup se skládá ze dvou konstrukÄnÃch celků. PÅednà pÅÃhradové a zadnà kompozitové Äásti.
Kostra pÅednà Äásti je svaÅena z profilovaných trubek z nerezové oceli. Na kostÅe jsou uchyceny samosvorné matice, pomocà nichž je na trup pÅiÅ¡roubován potah. Ten je tvoÅen tenkým duralovým plechem vyztuženým laminátovou voÅ¡tinou.
Pilotnà kabina je zakryta jednodÃlným krytem odklopným doprava. Na Äelnà stranÄ pÅekrytu je vÄtracà štÄrbina. Pilotnà sedadlo je sklonÄno pod úhlem 45° a je souÄástà záchranného systému SKS-94. Systém Zvezda SKS-94 s vystÅelovacÃm sedadlem KS-38 umožÅuje katapultáž pÅi velkém pÅetÞenà a od výšky 300 m i v letu na zádech. Jeho hmotnost je 27 kg a katapultáž probÃhá pÅes průhledný pÅekryt kabiny, který je rozbit záhlavnÃkem. PÅÃstrojová deska je vybavena jen základnÃmi pÅÃstroji. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou spÅaženy s ovládánÃm brzd.
PÅed kabinou je palivová nádrž a veÅ¡keré pneumatické a elektrické systémy.
Zadnà Äást trupu je tvoÅena dvÄma kompozitovými dÃly a dvÄmi hlinÃkovými pÅepážkami. PÅednà pÅepážka je pÅipojena na pÅednà Äást trupu, zadnà pÅepážka nese ocasnà plochy a ostruhové kolo.
Trubkové motorové lože je pÅichyceno na pÅednà protipožárnà pÅepážce. Kompozitové motorové kryty jsou odklopné. K pohonu sloužà hvÄzdicový vzduchem chlazený devÃtiválec M-14PF o výkonu 294 kW (400 k). Ten pohánà pÅes reduktor v pomÄru 1:13 stavitelnou tÅÃlistou vrtuli s konstantnÃmi otáÄkami MTV-3â8-S/L260 o průmÄru 2400 nebo MTV-9 o průmÄru 2500 mm (která z nich je na Äs. letounech se mi nepodaÅilo zjistit â na výkrese je vrtule o průmÄru 2500 mm). PÅÃvod chladicÃho vzduchu je regulován stavitelnými žaluziemi pÅed motorem. Olejový chladiÄ je umÃstÄn pod motorem, nádrž na olej má objem 11 l. Palivo je neseno ve dvou âpÅeletovýchâ 200 litrových nádržÃch v kÅÃdlech a jedné âakrobatickéâ nádrži v trupu o objemu 72 l.
Podvozek je pevný, záÄového typu. Hlavnà podvozkové nohy jsou vyrobeny z pružných titanových plátů a pÅichyceny jsou na trupovou pÅÃhradovinu. Kola hlavnÃho podvozku jsou typu KT-213, majà rozmÄr 400Ã150 mm a jsou opatÅena hydraulickými brzdami.
Ostruhové kolo s rozmÄrem 200Ã80 mm je typu 413 a je neÅiditelné, volnÄ otoÄné. Kolo je neseno nÄkolikavrstvou titanovou pružinou. Vedle ostruhy vyÄnÃvá s trupu jakási oj, která podle mne sloužà k manipulaci s letounem na zemi.
Rozchod podvozku je 2400 mm, rozvor 4898 mm.
Typ | Su-31 |
---|---|
RozpÄtà | 8,20 m |
Délka | 6,90 m |
Výška | 2,80 m |
Nosná plocha | 12,20 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 750 kg |
Vzletová hmotnost | 1100 kg |
Maximálnà rychlost | 450 km/h |
Minimálnà rychlost | 115 km/h |
Dostup | 4000 m |
Dolet | 1440 m |