Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaRolladen-Schneider LS-4

Rolladen-Schneider LS-4

Rolladen-Schneider LS-4

Německá firma Rolladen Schneider sídlila ve městě Egelsbach poblíž Frankfurtu nad Mohanem. Firma plachtařského nadšence Waltera Schneidera původně vyráběla okna a okenice. Po spojení W. Schneidera s konstruktérem Wolfem Lemke byla v roce 1967 firma přejmenována nejprve na Segelflugzeugbau Schneider OHG a později na definitivní Rolladen-Schneider Flugzeugbau GmbH. Stala se úspěšným výrobcem kompozitových větroňů a po sériově vyráběných typech LS-1 a LS-3 přišla koncem sedmdesátých let řada na novou konstrukci LS-4.

LS-4 byl navržen jako nástupce LS-1f a byl tedy koncipován pro standardní třídu. Trup vycházel z typu LS-3a, ale křídlo bylo navrženo zcela nové. Prototyp si zalétal osobně jeho konstruktér Wolf Lemke 28.3.1980.

V mateřské továrně probíhala sériová výroba do roku 2003, přičemž bylo dokončeno 837 kusů LS-4 a LS-4a a 211 kusů LS-4 b. V roce 2003 byla firma Rolladen-Schneider pohlcena firmou DG-Flugzeugbau, která převzala veškeré výrobní přípravky a nadále zajišťuje technickou podporu pro větroně LS. Výroba typu LS-4 však pod značkou DG nebyla obnovena a výrobní práva byla předána slovinské firmě AMS Flight, která nakonec ale vyrobila jen dva kusy a výrobu v roce 2007 definitivně ukončila.

Celkem tedy bylo postaveno 1050 kusů LS-4 ve všech verzích, čímž se LS-4 zařadil mezi sportovními větroni na čtvrté místo v počtu vyrobených kusů jednoho typu (po typech Grunau Baby, L-13 Blaník a Schleicher K-8).

Přehled verzí

LS-4

Základní provedení.

LS-4 a

Verze z roku 1983 se zvětšenými nádržemi na vodu (dvě propojené nádrže na celkem 180 litrů) a zesíleným podvozkem.

LS-4 b

Modernizovaná verze z roku 1992. Nádrže na vodu měly objem 2 x 80 nebo na přání 2 x 50 litrů a pomocná pětilitrová vodní nádrž byla v kýlové ploše. V konstrukci trupu byly nově použity uhlíkové kompozity. Upraven byl interiér kabiny s odklápěnou celou palubní deskou i s překrytem. Náhony řízení v křídle se nově propojovaly automaticky. Postaveno 211 kusů. Všeobecně se tvrdí, že trup této verze je zkrácený o 0,13 m a SOP vyšší o 0,11 m. Podle továrního výkresu verze LS-4b je však délka trupu 6787 mm a na můj dotaz mi také servisní oddělení firmy DG Flugzeugbau potvrdilo, že trupy všech verzí LS-4 jsou shodné.

LS-4 WL

Označení pro LS-4 s instalovanými winglety.

Technický popis LS-4

Konstrukce větroně je celokompozitová.

Křídlo má středoplošné uspořádání a s lomenou náběžnou i odtokovou hranou tvoří tvar dvojitého lichoběžníku. Na křídle jsou použity modifikované profily Wortmann. U kořene je to FX 79-162 tloušťky 16,2 % s hloubkou 900 mm a nastavením vůči trupu 0°, na koncích křídla pak FX 79-133 tloušťky 13,3 % s hloubkou 360 mm překroucený na -2°. Vnitřní lichoběžník má délku od osy trupu 4500 mm a končí hloubkou křídla 720 mm. Nosník křídla má pásnice ze skelného kompozitu a stojiny ze sendviče skelný kompozit/pěna. Nosný potah křídla tvoří sendvič sklolaminát/tvrdá pěna. Částečně hmotově vyvážená křidélka jsou vyrobena jako sendvič ze skelného laminátu vyplněného vlnitou papírovou lepenkou. Výchylky křidélek činí 23° nahoru a 14° dolů. Dvoudílné kovové brzdicí štíty typu Schempp-Hirth se vysumují nad horní plochu křídla. Konec nosníku jedné poloviny křídla je rozvidlený a v trupu do něj zapadá protikus nosníku druhého křídla. V trupu jsou pak oba nosníky vzájemně spojeny dvěma podélnými vodorovnými čepy. Táhla křidélek a brzdicích klapek se při sestavování musí propojit ručně. V každé polovině křídla je uložena vaková nádrž na 70 litrů vodního balastu. Konce křídla lze opatřit zakončením s winglety při zachování rozpětí. Štěrbina mezi křídlem a křidélkem je kryta pružnou páskou. Na spodní straně křídla jsou téměř po celém rozpětí zhruba ve dvou třetinách hloubky křílda nalepeny zig-zag turbulátory.

Ocasní plochy jsou v uspořádání do T. Demontovatelná VOP s nesymetrickým profilem a rozpětím 2500 mm je dělená na stabilizátor a výškové kormidlo. Stabilizátor má jednonosníkovou konstrukci se sklolaminátovým nosníkem a potahem ze sendviče sklolaminát/tvrdá pěna. Kýlová plocha byla stavební součástí trupu a měla stejnou konstrukci jako stabilizátor. Výškové a směrové kormidlo mají sendvičovou konstrukci se sklolaminátovým potahem a jádrem z papírové vlnité lepenky. Obě kormidla jsou hmotově vyvážená. V kýlové ploše je úložné místo pro baterii, jejíž instalací je možno korigovat polohu těžiště. Směrovka je ovládána lany, výškovka táhly. Při montáži se táhlo řízení VOP propojuje automaticky. Do podélného řízení je zapojeno pružinové vyvážení ovládané páčkou na řídící páce. Výchylka směrového kormidla je na obě strany 28°, výškového pak 27° nahoru a 21° dolů. Mezery mezi pevnými a pohyblivými částmi jsou zakryty pružnou páskou a na některých strojích mohou být navíc nalepeny před kormidly turbulátory (OK-4175 je má po obou stranách SOP a na spodní straně VOP.

Trup s největší šířkou 630 mm je vyroben jako sklolaminátová skořepina vyztužená přepážkami. V místě kabiny je skořepina dvojnásobně zesílená. Překryt kabiny se odklápí dopředu nahoru spolu s horním krytem přístrojové desky. Na spodním okraji přístrojové desky se nalevo nacházejí táhla nastavení nožních pedálů (černé) a vypínání vlečného lana (žluté), na pravo pak červené táhlo nouzového odhozu překrytu. Po levé straně pilotní kabiny jsou páky ovládání aerdynamických brzd (modrá), zatahování podvozku (černá) a ovládání podélného vyvážení (zelená). Podélné vyvážení lze nastavit po odjištění zelenou páčkou umístěnou na řídící páce. Na pravé straně je pak černý  aretovatelný ovladač nastavení zádové opěrky a ovládání vypouštění vodního balastu. Pedály nožího řízení jsou stavitelné za letu. Upínací pásy jsou čtyřdílné. Sklon zádové opěrky je nastavitelný za letu, podélně lze opěrku nastavit jen na zemi. Za hlavou pilota se nachází malý zavazadlový prostor. Závěs vlečného lana je umístěn na hlavním podvozku, na přání se instaloval další závěs do přídě.  V tom případě se přemístila pitotova trubice z přídě do kýlové plochy. Čtyři dírky snímání statického tlaku jsou rozmístěny na zádi trupu po obvodu trupového nosníku. V trupu je připraveno lůžko pro montáž kyslíkové lahve. V místě kabiny má trup šířku 630 mm.

Hlavní podvozek je zatahovatelný a odpružený pryžovými bloky. Kolo o rozměru 4,00-4 je opatřeno mechanickou bubnovou brzdou ovládanou patami. Ostruha je buď klasická kluzná, nebo na přání osazená pevným kolečkem o rozměru 210 x 65. Pod konci křídel jsou ochranné kluzné opěrky.

Základní technická data

Rozpětí 15 m
Délka 6,79 m
Výška 1,32 m
Nosná plocha 10,5 m2
Prázdná hmotnost 235 kg
Vzletová hmotnost 472 kg
Max. rychlost 270 km/h
Klouzavost 40

LS-4 v České republice

Imatrikulace Verze Výr.číslo Poznámka
OK-4175 LS-4 4175 Vyroben 1982, ex rakouský AK jako OE-5314, zápis v ČR 22.3.2010, private, FP na SOP
OK-5751 LS-4 4629 Vyroben 1987, ex Akaflieg Frankfurt jako D-5751, zápis v ČR 25.4.2012, private, PF na SOP

Prameny

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_Lemke
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Rolladen-Schneider_Flugzeugbau
  • Martin Simons: Sailplanes 1965-2000; EQIP 2004
  • Aero Hobby 5/2013 (Zdeněk Pátek: LS-4)
  • Flight Manual LS-4
  • Maintenance Manual LS-4a

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 20.11.2016
Poslední úprava: 8.8.2017

Kapitoly

Výkresy

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]