Americký stÃhacà letoun Republic P-47 Thunderbolt byl za druhé svÄtové války jednÃm ze symbolů spojenecké vzduÅ¡né nadvlády. Na prvnà pohled byl pÅÃliÅ¡ velký a tÄžký, aby mohl konkurovat ostatnÃm stÃhaÄkám. Pevná konstrukce a mohutná výzbroj vÅ¡ak tyto nedostatky plnÄ vyvážily. Málo známou skuteÄnostà vÅ¡ak je, že s tÃmto letadlem létali i ÄeskoslovenÅ¡tà piloti.
Republic P-47 byl nástupcem Åady letadel odvozených z typu Seversky P-35 â XP-41, P-43 Lancer a XP-44 Rocket. Šéfkonstruktér Alexander Kartveli původnÄ navrhl letoun XP-47A pohánÄný motorem Alison V-1710 vyzbrojený dvojicà 12,7mm kulometů. AvÅ¡ak informace o vzduÅ¡ných bojÃch v EvropÄ vedly USAAC ke stanovenà požadavků na nový stÃhacà letoun. Byla požadována rychlost 640 km/h ve výšce 7500 m, výzbroj tvoÅená 6â8 kulomety ráže 12,7 mm, ochrana pilotnÃho prostoru a samosvorné palivové nádrže o objemu alespoÅ 800 litrů.
Daným požadavkům na výzbroj, pancéÅovánÃ, ochranu nádržà a rychlost vÅ¡ak původnà drak použitý u XP-44 a XP-47A vycházejÃcà z P-43 nestaÄil rozmÄrovÄ, pevnostnÄ ani aerodynamicky. Kartveli tedy pÅipravil projekt nového letoun, znaÄeného XP-47B. Použil ÄtyÅdobý zážehový vzduchem chlazený dvouhvÄzdicový osmnáctiválec Pratt & Whitney Double Wasp XR-2800â21 o výkonu 2000 k (1491,4 kW), což byl nejvýkonnÄjÅ¡Ã motor, který byl v té dobÄ v USA dostupný.
PÅi stavbÄ letounu A. Kartveli využil netradiÄnÃho postupu â nejprve vyÅeÅ¡il instalaci motoru a turbokompresoru a teprve potom kolem nà navrhl trup. 6. kvÄtna 1941 byl zalétnut prvnà prototyp XP-47B. Poté následovala objednávka na 171 P-47B, zkuÅ¡ebnà prototyp byl USAAF dodán v prosinci 1941, produkÄnà prototyp následoval v bÅeznu 1942 a po ÄtyÅech pÅedsériových YP-47B následovaly prvnà sériové stroje v kvÄtnu 1942.
P-47C byla vylepÅ¡ená verze, jejÞ výroba zaÄala v záÅà 1942. MÄla zesÃlený trup a celokovové ocasnà plochy. Äást vyrobených letounů mÄla prodloužený trup pÅed kÅÃdlem o 203 mm a závÄs pro 255kg (500 liber) pumu nebo 758l (200 galonů) pÅÃdavnou nádrž. Celkem vyrobeno 602 kusů P-47C.
P-47D se stala nejúspÄÅ¡nÄjÅ¡Ã a nejrozÅ¡ÃÅenÄjÅ¡Ã verzà P-47. Jejà výroba, co do poÄtu vyrobených kusů pÅedstavovala 80% vÅ¡ech Thunderboltů a ÄÃtala 12 602 kusů vyrobených závody v Farmingdale (Long Island) a v Evansville (Indiana). Stroje ze závodu ve Farmingdale nesly výrobnà oznaÄenà RE a letadla z Evansville RA (napÅ. P-47D25-RE).
Prvnà série P-47D, celkem 5 777 kusů, byly jeÅ¡tÄ vybaveny původnÃm krytem kabiny, který vÅ¡ak mÄl dvacetistupÅový slepý prostor smÄrem dozadu. U dalÅ¡Ãch sérià jej nahradil kapkovitý kryt s neruÅ¡eným výhledem do vÅ¡ech smÄrů. Nový kryt postupnÄ dostaly vÅ¡echny P-47 nacházejÃcà se ve Velké Británii. ZavedenÃm nových krytů kabin vznikly u P-47D jisté potÞe se smÄrovou stabilitou. Odstranila je úprava kýlové plochy, která spoÄÃvala v prodlouženà jejà spodnà Äásti do trupu ve tvaru nÃzké ploutve. Tato ploutev je charakteristickým rozpoznávacÃm znakem 27. a vÅ¡ech pozdÄjÅ¡Ãch sérià P-47D. PozdÄjÅ¡Ã série P-47D mÄly univerzálnà kÅÃdlo, pod které se daly zavÄsit podle potÅeby bomby, pÅÃdavné nádrže nebo rakety. PrůmÄr vrtule se zvÄtÅ¡il z 3,66 m na 3,96 m (pÅi startu a pÅistánà tak konce vrtulových listů bÄžely pouhých 15 cm nad zemÃ). Motor R-2800â59 byl vybaven zaÅÃzenÃm pro vstÅikovánà vody do válců, což umožÅovalo krátkodobÄ zýšit výkonnost asi o 300 k a 9 000 metrech dosáhnout rychlosti až 697 km/h.
P-47G byly znaÄeny P-47D vyrábÄné v licenci u firmy Curtiss-Wright v Buffalo. Celkem vyrobeno 354 kusů.
P-47M vznikl jako ÄistÄ stÃhacà úprava P-47D. Byly odstranÄny závÄsy pod kÅÃdly, byl použit nový motor R-2800â57/C (2100 k /1566 kW) s výkonnÄjÅ¡Ãm turbokompresorem CH-5 a letoun mÄl pÅidaný prodloužený kýl. P-47M dosahoval maximálnà rychlosti 761 km/h a vyrobené stroje byly urychlenÄ dopraveny do Evropy, aby Äelily hroznÄ V-1. Problémy s motory ale způsobily, že P-47M se do bojů prakticky nedostaly. Celkem vyrobeno 130 kusů.
P-47N byla dálková stÃhacà verze pro doprovod bombardérů. P-47N mÄl vÄtÅ¡Ã stÅednà Äást kÅÃdla, takže v nà bylo možné uložit ÄtyÅi menÅ¡Ã palivové nádrže s celkovým objemem 375 litrů. Nová kÅÃdla mÄla rovnÄ useknuté konce, vÄtÅ¡Ã vztlekové klapky a výraznÄ zvÄtÅ¡ovala rozchod podvozku. DalÅ¡Ã zmÄnu pÅedstavoval výkonnÄjÅ¡Ã motor Pratt & Whitney R-2800â57 o 1544 kW (2100 k) s možnostà krátkodobého zvýšenà výkonu vstÅikovánÃm vody na 2059 kW (2800 k). Celkem vyrobeno 1 816 strojů v šesti sériÃch.
Dále existovala Åada dalÅ¡Ãch verzÃ, které se ale nedostaly do sériové výroby, zároveÅ zde nejsou uvedeny vÅ¡echny rozdÃly, ale pouze ty nejmarkantnÄjÅ¡Ã. Zájemcům o dalÅ¡Ã informace mohu doporuÄit knihu od M. Velka a V. Romana (vydavatelstvà MBI), uvedenou v seznamu použité literatury.
Letadla P-47 Thunderbolt v obdobà mezi bÅeznem 1943 a srpnem uskuteÄnil vÃce než 546 000 bojových misÃ, zniÄili 11 874 nepÅátelských letadel, pÅes 9 000 lokomotiv a pÅes 6 000 tanků a obrnÄných vozidel. Vlastnà ztráty Äinily pohých 0,7 %. Celkem bylo vyrobeno 15 579 Thunderboltů vÅ¡ech verzÃ, Åada z nich můžeme vidÄt dodnes v muzeÃch, nÄkteré dokonce i ve vzduchu (viz http://en.wikipedia.org/â¦47_survivors).
BÄhem druhé svÄtové války byly Thuderbolty dodány i letectvu BrazÃlie, Francie, Mexika, SSSR a Velké Británie.
Po skonÄenà války létaly P-47 také v letectvech BolÃvie, Dominikánské republiky, Ekvádoru, FilipÃn, Guatemaly, Hondurasu, Chile, Iránu, Itálie, Jugoslávie, Kolumbie, Kuby, Nikaraguy, Peru, Portugalska, Tchaj-wanu, Turecka a Venezuely.
NÄkolik desÃtek Äeskoslovenských vojáků za druhé svÄtové války bojovalo také v Åadách vojska Svobodné Francie (FFL) pod vedenÃm generála Charlese de Gaulla. Na konci roku 1940 požádal Gaulle Äeskoslovenskou armádu, aby pro potÅeby FFL uvolnila nÄkolik důstojnÃků. Od prosince 1940 do Äervence 1943 bylo uvolnÄno celkem 85 důstojnÃků. Dva z nich sloužili u leteckých sil Svobodné Francie (FAFL) a létali na letadlech P-47D Thunderbolt.
Jednalo se o ppor. LubomÃra Ãlehlu a ppor. LudvÃka Kozáka. LubomÃr Ãlehla dokonÄil pÅeÅ¡kolenà na Thunderbolt, ale kvůli uÅ¡nÃmu onemocnÄnà nebyl odeslán k operaÄnà jednotce. V dubnu a kvÄtnu pak z Meknésu podnikal na Thunderboltu v.Ä. 44â228363 od 3. escadrille lety na ochranu námoÅnÃch konvojů. LudvÃk Kozák byl po dokoÄená výcviku pÅidÄlen k GC I/5 Champagne a spolu s nà bojoval v severnà Francii, Sársku a Rakousku.
Letectvo Svobodné Francie obdrželo prvnà Thunderbolty ve verzi D v bÅeznu 1944, celkem 446 kusů sloužilo u jednotek GC I/4 Navarre, GC I/5 Champagne, GC II/5 Lafayette, GC II/3 Dauphine, GC III/3 Ardennes a GC III/6 Roussillon. Prvnà dodané stroje létaly ve zbarvenà olivová zelená/Å¡edá, pozdÄji zůstávaly v barvÄ kovu.
Republic P-47 Thunderbolt byl jednomotorový dolnoploÅ¡ný stÃhacà letoun celokovové konstrukce se zatahovacÃm podvozkem.
Trup mÄl poloskoÅepinovou konstrukci s potahem z duralového plechu. PÅednà Äást trupu se skládala ze dvou dÃlů, hornÃho a dolnÃho, které byly spojeny svornÃky a Å¡rouby. Zadnà Äást byla vcelku, pÅipojena shodným způsobem. Kostru trupu tvoÅily podélnÃky a pÅepážky oválného tvaru z duralových válcovaných profilů. Požárnà stÄna byla vyrobena z jednoho kusu nerezavÄjÃcàoceli.
KÅÃdlo bylo samonosné se dvÄma hlavnÃmi a tÅemi pomocnými nosnÃky. Neslo staticky i aerodynamicky vyvážená balanÄnà kÅÃdélka, ktrá tvoÅila 11,4% celkové plochy kÅÃdla. Hydraulicky ovládané vztlakové klapky typu NACA zabÃraly 13% nosné plochy. Vysouvaly se nejdÅÃve dozadu a pak dolů.
Pohonnou jednotku tvoÅil motor Pratt & Whitney R-2800, kapotovaný krytem typu NACA, složeným ze ÄtyÅ snadno snÃmatelných ÄástÃ. Klapky pro regulaci chlazenà se ovládaly hydraulicky. Normálnà zásoba paliva byla ve dvou hlavnÃch samosvorných nádržÃch, umÃstÄných v trupu pÅed a pod pilotnÃm prostorem. Objem hlavnÃch nádržà Äinil 1 155 litrů. Pro výcvik se použÃvalo palivo 91 oktanů a pro boj 100 oktanů. V obou nádržÃch se nacházela pomocná elektrická Äerpadla s mÄnitelným výkonem, který se ÅÃdil tÅemi polohami reostatu. Tyto pumpy dodávaly palivo k hlavnÃmu palivovému Äerpadlu, pohánÄnému motorem, a to plnilo karburátor. V pÅÃpadÄ poruchy hlavnÃho Äerpadla staÄila udržet potÅebný tlak paliva pomocná Äerpadla v nádržÃch. Olej (108,5 litru) byl v hlinÃkové nádrži. Chlazenà oleje obstarávaly dva válcovité chladiÄe mezi motorem a spodnà Äástà motorového krytu. P-47 mÄl dva kompresory. Jeden tvoÅil nedÃlnou souÄást motoru, druhý byl v zadnà Äásti trupu, ve vzdálenosti 6,7 m za vrtulÃ. TurbÃnu kompresoru pohánÄly výfukové plyny, odvádÄné od válců dvÄma poloprstenci do dvojitého potrubà ve spodnà Äásti trupu. Po průchodu turbÃnou plyny tryskaly do výfukové roury pod zádà trupu. Vzduch ke kompresoru vedl dlouhý a pomÄrnÄ Å¡iroký kanál na dnÄ trupu. MÄl sacà hrdlo ve spodnà Äásti vejÄitého motorového krytu. StlaÄený a zahÅátý vzduch po průchodu chladiÄem proudil dvÄma kanály po stranách trupu pÅÃmo ke karburátoru. V pÅÃpadÄ, že zadnà kompresor nebyl v provozu, odvádÄly se výfukové plyny do výfukového potrubà pod koÅeny kÅÃdel. Maximálnà pÅÃpustné otáÄky turbÃny kompresoru Äinily 18 250 ot/min. Thunderbolyt s motory R-2800â59 a s pozdÄjÅ¡Ãmi verzemi motoru mÄly zaÅÃzenà pro vstÅik vody do válců, které krátkodobÄ zvyÅ¡ovalo výkon motorů o 300 k.
Výstroj: P-47 nesl rádiové vybavenÃ, které umožÅovalo spojenà na ÄtyÅech kanálech (A, B, C, D). KyslÃkovou soupravu zásobovaly dvÄ kyslÃkové láhve, uložené za pilotnÃm sedadlem. Hydraulický systém ovládal vztlakové klapky, regulaÄnà klapky chlazenÃ, zasunovánà podvozku a brzdy hlavnÃch kol. Tlak kapaliny zaruÄovalo Äerpadlo pohánÄné motorem. V pÅÃpadÄ poruchy jej mohlo nahradit Äerpadlo ruÄnÃ, ovládané pákou na levé stranÄ pilotnÃho sedadla. V koÅenu pravého kÅÃdla se nacházel fotokulomet, který se uvádÄl v Äinnost samostatnÄ nebo automaticky pÅi odpálenà palubnÃch zbranÃ. Pilota chránil pÅed zásahy stÅel a stÅepin půlpalcový pancÃÅ za hlavou a zády a pÅednà neprůstÅelné sklo, vybevné navÃc odmrazovaÄem. Palubnà deska mÄla mj. pÅÃstroje pro létánà bez vidu. Elektrickou instalaci (25 různých spotÅebiÄů) napájel generátor a baterie s napÄtÃm 24 V. JednÃm ze spotÅebiců bylo zaÅÃzenà pro stavÄnà listů kovové vrtule Curtiss Electric. NÄkteré P-47 nesly nad rámem kabiny zpÄtné zrcátko.
Výzbroj vÅ¡ech verzà P-47 (až na malé výjimky) byla tvoÅena osmi velkorážových kulometů Browning 12,7 mm v kÅÃdlech s 267 náboji pro každý, stÅÃlejÃcÃch mimo okruh vrtule. Kulometné pásy se Äasto plnily tak, že každá desátá stÅela byla svÃtÃcÃ.
â Velek, Martin a Roman, Valerij: Republic P-47Â Thunderbolt. MBI 1997.
- L+KÂ 24/1967
- Rajlich, JiÅÃ: Na nebi sladké Francie. NaÅ¡e vojsko 2003.
- McDowell, Ernest: Thunderbolt. The Republic P-47Â Thunderbolt in the European
Theater. Squadron signal 1998.
- http://en.wikipedia.org/â¦_Thunderbolt
- http://www.aviation-history.com/â¦lic/p47.html
-Â http://www.cs-letci.com/
Typ | P-47B | P-47C | P-47D | P-47N |
---|---|---|---|---|
RozpÄtà | 12,44 m | 12,44 m | 12,44 m | 12,97 m |
Délka | 10,74 m | 11,02 m | 11,02 m | 10,99 m |
Výška | 3,86 m | 4,31 m | 4,44 m | 4,47 m |
Nosná plocha | 27,87 m2 | 27,87 m2 | 27,87 m2 | 29,91 m2 |
Prázdná váha | 4 239 kg | 4 491 kg | 4 536 kg | 4 990 kg |
Vzletová váha | 5 554 kg | 5 670 kg | 6 577 kg | 7 394 kg |
Max. vzletová váha | 6 060 kg | 6 770 kg | 8 800 kg | 9 390 kg |
Maximálnà rychlost | 690 km/h (8 473 m) | 697 km/h (9 144 m) | 689 km/h (9 144 m) | 752 km/h (9 906 m) |
Praktický dostup | 12 810 m | 12 810 m | 12 810 m | 13 106 m |
Max. dolet | 1 770 km | 2 012 km | 2 736 km | 3 541 km |
Motor | P&W R-2800-21 (2000 k) | P&W R-2800-21 (2000 k) | P&W R-2800-63 (2000 k) | P&WR-2800-57/ -73/-77 (2800 k) |