Potez 25 (nÄkdy znaÄen také Potez XXV) byl velice úspÄÅ¡ný francouzský letoun, který je úzce spojen i s Äeskoslovenským odbojem za druhé svÄtové války. NaÅ¡i piloti na nÄm létali ve Francii i Polsku.
Potez 25 byl typický pÅedstavitel průzkumného letounu své doby â jednomotorový dvousedadlový dvouploÅ¡nÃk s pevným podvozkem. PÅesto nad jinými letadly stejné kategorie vynikal svou jednoduchou konstrukcÃ, spolehlivostà a snadnou údržbou. Navazoval na úspÄÅ¡ný stroj Potez 15, který byl vyrábÄn ve vysokých poÄtech na poÄátku dvacátých letech. VÄtÅ¡Ã a rychlejÅ¡Ã "pÄtadvacÃtka" ho ale svým významem mnohonásobnÄ pÅedÄila. Oproti Potezu 15 mÄla nový vÄtÅ¡Ã a výkonnÄjÅ¡Ã motor a pÅepracovaná kÅÃdla. Prototyp vzlétl na poÄátku roku 1925. Prvnà kusy byly k jednotkám zaÅazeny v roce 1926 a výroba pokraÄovala až do roku 1934.
Potez 25 byl jednomotorový jedenapůlploÅ¡nÃk (hornà kÅÃdlo má bÄžnou velikost se dvÄma nosnÃky a menÅ¡Ã dolnà kÅÃdlo má pouze jeden nosnÃk). Hornà kÅÃdlo trojdÃlné, spodnà dvoudÃlné. Konstrukce kÅÃdel smÃÅ¡ená; duralové nosnÃky kombinované s dÅevÄnými žebry byly na nábÄžné hranÄ kryty pÅekližkou, na zbylých Äástech potaženy plátnem. KÅidélka byla na hornÃm kÅÃdle. Trup obdélnÃkového průÅezu smÃÅ¡ené konstrukce mÄl ÄtyÅi podélnÃky ze smrkového dÅeva. Kostra trupu ocasnÃch ploch z ocelových a duralových trubek a profilů, v oblasti motoru a kabin kryta pÅekližkou, v zadnà Äásti trupu plátnem. Ocasnà plochy smÃÅ¡ené konstrukce a klasického uspoÅádánÃ.
S Åadovým motorem Lorraine-Dietrich 12Eb o výkonu 450 k (330 kW) mÄl maximálnà rychlost kolem 230 km/h, cestovnà rychlost 175 km/h a dolet okolo 600 km. KromÄ motoru Lorraine-Dietrich se použÃvaly i jiné pohonné jednotky výrobců Hispano-Suiza (12Ga nebo 12Lb), Salmson (18Ab nebo 18Cmb), Gnome-Rhone (Jupiter), Farman (12We) a Renault (12Jb). Výzbroj byla tvoÅena jednÃm pevným synchronizovaným kulometem Vickers ráže 7,69 mm s 500 náboji a dvojitým pohyblivým kulometem Lewis ráže 7,69 mm v kabinÄ pozorovatele. Namontován mohl být i dalÅ¡Ã kulomet Lewis stÅÃlejÃcà šikmo dolů z pozorovatelovy kabiny.
Po menÅ¡Ãch úpravách se Potezy 25 použÃvaly i v civilnà sféÅe u spoleÅ¡nosti Aéropostale pro pÅepravu poÅ¡ty ve Francii, Africe i Jižnà Americe.
ZajÃmavostÃ, vztahujÃcà se k naÅ¡emu územÃ, je to, že v roce 1926 u nás havaroval firemnà letoun Potez 25. VÃce informacà lze nalézt v knize Nehody dopravnÃch letadel v Äeskoslovensku od Ing. Ladislava Kellera.
NejvýznamnÄjÅ¡Ã byly:
Potez 25A.2 (pozorovacà verze)
Potez 25B.2 (lehká bombardovacà verze)
Potez 25 TOE (Théâtres d´Operation Extérieus - tropikalizovaná verze pro službu ve francouzských koloniÃch)
Dále existovala celá Åada dalÅ¡Ãch verzà (www.aviastar.org udává dokonce ÄÃslo 87!), Äást z nich vÅ¡ak byla postavena pouze v jediném kusu a drtivá vÄtÅ¡ina nemá žádnou spojitost s naÅ¡Ãm letectvÃm.
V letech 1925 až 1934 bylo ve Francii postaveno necelých 3800 letadel Potez 25 pro francouzské letectvo (cca 2450 kusů) i na export. DÃky velkému zájmu probÃhala výroba i v dalÅ¡Ãch francouzských továrnách - A.N.F. Les Mureaux a Hanriot.
Jak už bylo ÅeÄeno, Potez 25 byl velmi úspÄÅ¡ný stroj, který byl také exportován a sloužil v ÅadÄ zemÃ. Zvláštnà postavenà má Polsko, které v roce 1928 koupilo 16 strojů a po krátké dobÄ i technickou dokumentaci potÅebnou k licenÄnà výrobÄ. Do roku 1932 bylo v továrnách PWS v BiaÅej Podlaskiej postaveno celkem 150 licenÄnÃch strojů. Stejný poÄet pak vyprodukovala i továrna âPlage i LaÅkiewiczâ v Lublinu. Jednalo se o ÄistÄ průzkumnou verzi A2 i bombardovacÃ/průzÂkumnou B2, která se pak dÄlila na dalÅ¡Ã ÄtyÅi typy â typ 1 (dálkový průzkumný), typ 2 (průzkumný), typ 3 (bojovÄ-průzkumný), typ 4 (dennà bombardovacÃ). V roce 1936 dostalo 47 strojů nové hvÄzdicové motory PZL Bristol Jupiter VII o výkonu 490 k. Ve stejném roce zaÄaly být Potezy pÅeÅazovány do leteckých Å¡kol a u bojových jednotek je postupnÄ nahradil domácà typ PZL 23 Karas. Ve službÄ vydržely až do polské kapitulace v roce 1939.
Mimo Polska probÃhala licenÄnà výroba i v Jugoslávii (200 kusů), Rumunsku (70 kusů) a Portugalsku (27 kusů).
Mezi uživatele typu Potez 25 patÅila celá Åada dalÅ¡Ãch zemÃ: AlžÃrsko, BrazÃlie, ÄÃna, Estonsko, Etiopie, Finsko, Guatemala, IndoÄÃna, Japonsko, Jugoslávie, Paraguay, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Åecko, SovÄtský svaz, Å výcarsko, Turecko a Uruguay.
ÄeskoslovenÅ¡tà piloti se s letadly typu Potez 25 poprvé seznámili v Polsku. Do polského letectva vstoupilo celkem 93 Äeskoslovenských letců, z nichž vÄtÅ¡ina byla soustÅedÄna ve výcvikovém centru v DÄblinu. Byli pÅÃsluÅ¡nÃky Eskadry Szkolnej Obserwatorów, která patÅila pod zdejÅ¡Ã Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Nr.1. Vyskytovala se zde Åada různých typů - PWS 26, Bréguet XIX, RWD-8, RWD-14 Czapla a také Potez 25. LetiÅ¡tÄ se vÅ¡ak krátce po vypuknutà války stalo cÃlem nÄmeckého náletu a spolu s letadly bylo zniÄeno.
Velká Äást Äeskoslovenských pilotů se následnÄ evakuovala na letiÅ¡tÄ Góra Pulawska, kde 4. záÅà 1939 vznikla Czechoslowacka Eskadra Rozpoznawza. TvoÅilo ji pÅibližnÄ 60 pilotů, mechaniků a pozorovatelů spolu s 11 letadly typu Potez 25 a RWD-8. AvÅ¡ak i tato jednotka musela 16. záÅà ukonÄit svou Äinnost, protože už nemÄla žádná provozuschopná letadla.
Podruhé se naÅ¡i letci s Potezy potkali pÅi výcviku ve francouzském letectvu. Vzhledem k vysokému poÄtu vyrobených kusů se Potez 25 vyskytoval u vÄtÅ¡iny výcvikových jednotek. Letci, kteÅà byli v dobÄ vypuknutà války v severnà Africe, se pÅesunuli na základny francouzského koloniálnÃho letectva v AlžÃrsku, Maroku a Tunisku. PozdÄji byla vÄtÅ¡ina z nich pÅesunuta na alžÃrské letiÅ¡tÄ BlÃda k mÃstnà Ãcole Centre d´Instruction. DalÅ¡Ã cesta vedla na letiÅ¡tÄ Oran-La Senia, odkud již smÄÅovali k bojovým jednotkám. Na vÅ¡ech letiÅ¡tÃch, kde se cviÄili naÅ¡i letci, pÅevažovaly zastaralé letouny a mezi nimi i Potez 25 ve verzi TOE.
Piloti, kteÅà zůstali ve Francii se s Potezy 25 setkali také. Výcvik vÄtÅ¡iny stÃhacÃch pilotů probÃhal v Chartres u zdejÅ¡Ãho Centre d´Instruction de Chasse No 6, kde se opÄt objevila letadla Potez 25 TOE. S tÃmto typem letadla se setkali i bombardovacà piloti na základnách Toulousse-Francazal a Pau. V Pau navÃc létaly i Potezy 25A.2. PrávÄ tento typ se stal 4. bÅezna 1940 osudným jednomu z Äeskoslovenských letců. Pilot Cpl. Jaroslav Stoklasa, letÃcà spolu s francouzským stÅelcem, se vracel z výcvikového letu a kvůli Å¡patné viditelnosti narazil do kopce poblÞ základy. Oba letci zahynuli.
Potez 25 TOE [1] | [2] | |
RozpÄtà | 14,06 m | 14,14 m |
---|---|---|
Délka | 9,14 m | 9,2 m |
Výška | 3,51 m | 3,59 m |
Nosná plocha | 46,00 m2 | 51,4 m2 |
Prázdná hmotnost | 1 528 kg | 1 490 kg |
Vzletová hmotnost | 2 150 kg | 2 558 kg |
Max. rychlost | 210 km/h | 214 km/h |
Cestovnà rychlost | 175 km/h | ?? |
Dolet | 765 km | 600 km |
Dostup | 6750 m | 5 500 km |
[1] podle Miroslav Balous: "Potez 25 (A.2, B.2, TOE)", L+K 2010-06
[2] podle Andrzej Glass: "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiÅ, Warsaw 1977. Verze nespecifikována.