Letov Å -1 byl náš prvnà sériovÄ vyrábÄný vojenský letoun a dÃky tomu se nezapomenutelnÄ zapsal do historie Äeskoslovenského letectvÃ. Po skonÄenà prvnà svÄtové války bylo totiž Äeskoslovensko pod silným vlivem Francie a tamnà letecké firmy chtÄly využÃt možnosti zÃskat u nás dalÅ¡Ã odbytiÅ¡tÄ pro jejich výrobky. Zalétánà domácÃho Letovu Å -1 a zahájenà sériové výroby ale dalo jasnÄ najevo, že náš domácà průmysl je schopen vyrábÄt plnohodnotné bojové stroje srovnatelné se zahraniÄnÃmi.
V roce 1918, zanedlouho po vzniku samostatné republiky, byl utvoÅen tzv. Letecký arsenál, který pracoval na opravách starých váleÄných letounů pro rodÃcà se domácà vojenské letectvo. V roce 1919 sem pÅiÅ¡el tehdy jeÅ¡tÄ neznámý Alois Å molÃk a spoleÄnÄ s Josefem Feiglem zaÄali pracovat na konstrukci vlastnÃho letadla. VůdÄà osobou byl bezesporu Alois Å molÃk, ten na projektu pracoval jeÅ¡tÄ za prvnà svÄtové války, když působil v rakouském leteckém arsenálu Fliegerarsenal nacházejÃcÃm se ve Fischamendu. V Äervnu 1919 byly zahájeny práce na prvnÃm prototypu, znaÄeném Å .A. Jednalo se o celodÅevÄný dvoumÃstný dvouploÅ¡ný letoun urÄený jako zvÄdný Äi lehký bombardovacÃ. V dubnu 1920 byl prototyp pod oznaÄenÃm Å m-1 zalétán kapitánem Klementem Adamcem a nabÃdnut Ministerstvu národnà obrany, které objednalo pokusnou pÄtikusovou sérii.1) Na podzim se konala v Praze na Starém výstaviÅ¡ti naÅ¡e I. mezinárodnà letecká výstava. Å m-1 zde bezesporu zaujal a vÅ¡ichni návÅ¡tÄvnÃci si mohli udÄlat obrázek o úrovni naÅ¡eho mladého leteckého průmyslu.
Nedlouho po zmiÅované výstavÄ objednalo MNO dalÅ¡Ãch 50 strojů. Letecký arsenál byl pÅejmenován na Hlavnà letecké dÃlny a pÅestÄhoval se z HoleÅ¡ovic do Kbel. Zde také byla zahájena sériová výroba Letovu Å m-1. PozdÄji byly dÃlny pÅejmenovány na Vojenskou továrnu na letadla a od roku 1926 byla použÃvána obchodnà znaÄka Letov. Ale vraÅ¥me se zpÄt k letounu Å m-1. Ten mÄl být podle projektu pohánÄn motorem Hiero L, který mÄl výkon 230 k (169 kW) a za války byl vyrábÄn pražskými strojÃrnami Breitfeld a DanÄk. K dispozici ale bylo pouze 28 kusů a protože již výroba nebÄžela, musela se najÃt náhrada. NabÃzel se motor Maybach Mb-IVa â nÄmecký Å¡estiválec o výkonu 260 k, původnÄ urÄený pro pohon vzducholodÃ. Byl sice trochu tÄžkopádnÄjÅ¡Ã, ale ve skladech se jich nacházel velký poÄet a proto bylo pÅistoupeno k úpravÄ draku pro tento motor. Práce na stavbÄ prvnÃho stroje trvaly od prosince 1920 do bÅezna 1921, zalétával ho nový zkuÅ¡ebnà pilot â Alois Ježek. Vojenské správa jej pÅevzala již 2. kvÄtna a poslednà sériový stroj pak byl dodán v roce 1922. Protože MNO požadovalo dalÅ¡Ã letouny, objednalo v roce 1921 dalÅ¡Ãch 40 kusů. Byly licenÄnÄ vyrábÄny ve firmÄ Aero, která mÄla volné kapacity. Prvnà stroje byly letectvu pÅedány v listopadu 1921 a dodávky skonÄily v následujÃcÃm roÂce.
Vojenské letectvo zavedlo pro lepÅ¡Ã rozliÅ¡enà letounů s rozdÃlnými motory nové oznaÄenÃ. Stroje s motory Hiero L nesly oznaÄenà Š-H-1 a pozdÄji vyrábÄná letadla s motory Maybach dostala oznaÄenà Š-M-1. Pro odliÅ¡enà letounů vyrobených v Aeru bylo použÃváno oznaÄenà Š-M-2. V roce 1923 se oznaÄovánà zjednoduÅ¡ilo tak, že vÅ¡echny âjedniÄkyâ s motory Hiero byly znaÄeny Å -1 a vÅ¡echny stroje s motory Maybach se staly typem Å -2. Pro lepÅ¡Ã názornost je zde i tabulka, kde jsou uvedena i sériová ÄÃsla:
OznaÄenà do roku 1923: | Od roku 1923: |
---|---|
Š-H-1.01 až Š-H-1.28 | Š-1.1 až Š-1.28 |
Š-M-1.29 až Š-M-1.50 | Š-2.1 až Š-2.22 |
Š-M-2.01 až Š-M-1.40 | Š-2.23 až Š-2.62 |
Jak už bylo uvedeno výše, prvnà âÅ¡molÃkyâ zaÄaly pÅicházet k jednotkám od roku 1920. Sloužily témÄÅ u vÅ¡ech leteckých jednotek â jako průzkumné, lehké bombardovacÃ, kurýrnà nebo pozdÄji i jako cviÄné. U personálu vÅ¡ak nebyly pÅÃliÅ¡ oblÃbené. Pilotům vadila zejména Å¡patná smÄrová stabilita, která byla kritizována již u prvnÃch strojů. I když bylo postupnÄ vyzkouÅ¡eno Å¡est různých tvarů SOP a jako nejlepÅ¡Ã se jevily ocasnà plochy tvarované do lichobÄžnÃku, nikdy nebyl problém se stabilitou vyÅeÅ¡en.
Pozemnà personál si stÄžoval hlavnÄ na konstrukci trupu. Ten byl ÅeÅ¡en jako pÅekližková poloskoÅepina, tedy na svou dobu pomÄrnÄ modernÃm způsobem, ale v provozu se ukázalo, že se jedná o obtÞnÄ opravovatelnou konstrukci. Velký poÄet Letovů Å -1 a Å -2 byl proto i po menÅ¡Ãch nehodách zruÅ¡en. PÅesto sloužily jako pozorovacà až do roku 1926, kdy zaÄaly být vyÅazovány a na jejich mÃsto pÅiÅ¡ly modernÄjÅ¡Ã Aera A-11 a A-12.
I pÅes zmÃnÄné nedostatky mÄly âÅ¡molÃkyâ pro mladý Äeskoslovenský letecký průmysl nesmÃrný význam. Byly důkazem toho, že jsme schopni si zajistit dodávky letadel sami a nemusÃme být závislà na dodávkách z Francie. Å -2 bylo také naÅ¡e prvnà vojenské letadlo, které se vydalo za hranice, když v ÅÃjnu 1921 letÄlo do Jugoslávie. O rok pozdÄji se dvojice strojů Å -M-1.32 a Å -M-1.39 vydala do Curychu na Mezinárodnà letecký mÃtink. Å estého Äervence 1923 byla Å -2 pÅi 1. rychlostnÃm závodÄ o cenu prezidenta republiky dokonce prvnà v kategorii B výkonem 173,1 km/h.
JeÅ¡tÄ v průbÄhu výroby Å -1 konstruktér Alois Å molÃk postavil dopravnà âlimusinuâ pro pÅepravu cestujÃcÃch Å m-1a. KonstrukÄnÄ vycházela z Letovu Å -1 ale na mÃstÄ pozorovatele byla kabina pro dvojici cestujÃcÃch. V roce 1923 pak vznikl jeden kus stroje Å -5, který tvarovÄ vycházel z âjedniÄkyâ, ale kostra trupu byla z ocelových trubek. Kvůli vysoké hmotnosti se ale nedostal do výroby a zůstalo u jediného prototypu.
Jediným do dneÅ¡nà doby dochovaným strojem je letoun Å -2.16. Po vyÅazenà ze služby byl pÅedán NárodnÃmu technickému muzeu v Praze a od roku 1949 vystaven v dopravnà hale. V roce 1979 byl pÅesunut do dÃlen k renovaci. Ta vÅ¡ak pokraÄovala pomalu, až v roce 1988 byl exponát pÅedán Leteckému muzeu ve KbelÃch, kde od poloviny devadesátých let zaÄaly intenzivnÄjÅ¡Ã renovaÄnà práce. Dnes můžeme vidÄt Letov Å -2 v novém kbelském expoziÄnÃm hangáru spoleÄnÄ s dalÅ¡Ãmi exponáty z poÄátků naÅ¡eho vojenského letectvÃ. VÃce o historii tohoto letounu a jeho renovaci se můžete doÄÃst v L+K 1/2004.
Letov Å -1 byl dvoumÃstný jednomotorový vzpÄrový dvouploÅ¡nÃk. DÅevÄná kostra kÅÃdel a pevných ocasnÃch ploch ÄásteÄnÄ potažena pÅekližkou a jako celek plátnem. Také kovová kostra pohyblivých ocasnÃch ploch s plátÄným potahem. Trup kruhového průÅezu byl ÅeÅ¡en jako pÅekližková poloskoÅepina. Krycà plechy duralové. Åadový motor typu Hiero L nebo Maybach Mb-IVa pohánÄl dÅevÄnou dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, v zádi trupu ostruha. Výzbroj tvoÅil jeden pevný synchronizovaný kulomet Vickers obsluhovaný pilotem a pohyblivý dvojkulomet Lewis na obÄžném kruhu obsluhovaný pozorovatelem. Pro bombardovacà mise mohl nést dvÄ pumy po 50 kg, nebo dvanáct po 10 kg. PozdÄji byl vestavÄn i fotoaparát a rádiový pÅÃstroj pro oboustranné spojenà radiotelegrafiÃ.
V prvnÃm obdobà (1919â1921) mÄly âÅ¡molÃkyâ povrchovou úpravu ve velmi složitém barevném provedenÃ. VÅ¡echny plochy shora a zboku a celý oválný trup byly pokryty nepravidelnými barevnými plochami, tvoÅÃcÃmi zužujÃcà se pásy (nÄkdy zdánlivé trojúhelnÃky) s nejednotným odstÃnem barvy v jednotlivých polÃch (stÃnovánÃ). Ve vlastnÃch polÃch bylo jeÅ¡tÄ teÄkovánÃ, malé skvrnky téže barvy jako pole, ale jiného odstÃnu, nanášené ruÄnÄ patrnÄ otiskovánÃm houby. Barevný sled byl tvoÅen zemitÄ hnÄdou, okrovou a trávovÄ zelenou barvou. Nosné a VOP byly zespodu natÅeny stÅÃbrnÄ (hlinÃkovým bronzem). Motorové plechy byly ponechány v původnà barvÄ duralového plechu, pozdÄji byly maskované také. TÃmto nátÄrem byly natÅeny vÅ¡echny letouny Å -1 a nÄkolik prvnÃch Å -2. Jakmile pÅiÅ¡ly tyto stroje po roce 1921 do oprav, revizà nebo GO, byly pÅelakovány maskovacÃm nátÄrem bojových letounů obdobà II (1922â1926), kdy vrchnà plochy byly v kombinaci hnÄdá, zelená, okrová. Barvy byly nanášeny v pásech a mÄly jednotné poÅadà hnÄdá-okr-zelená. VzpÄry mÄly barvu pole z nÄhož vycházely. Spodnà plochy kÅÃdel a VOP byly natÅeny hlinÃkovým bronzem, trup byl maskován celý, protože mÄl oválný průÅez. PÅinejmenÅ¡Ãm u Äásti strojů byly prostÄ původnà tónovaná barevná pole pÅetÅena jednolitým odstÃnem a vznikla tak ponÄkud jinak vypadajÃcà kamufláž oproti strojům Å -2 s klasickými pruhovými poli.
Prvnà sériové stroje nosily na standardnÃch pozicÃch výsostné znaky typu C (kruhové, kokardového typu v poÅadà barev od stÅedu: bÃlá, modrá, Äervená). Od 27. prosince 1921 pak byl oficiálnÄ použÃván typ D â na standardnÃch pozicÃch praporové výsostné znaky. Na trupu stroje bývaly od roku 1924 použÃvány plukovnà znaky a nÄkdy se zaÄaly objevovat i Äerné, bÃle lemované ÄÃslice pro snazÅ¡Ã identifikaci letounu. Typová a výrobnà oznaÄenà byla standardnÃ, postupnÄ byly užÃvány vÅ¡echny tÅi typy použÃvané Äeskoslovenským letectvem, vÃce viz tabulka nÞe.
I. typ | II. typ | III. typ |
---|---|---|
Š-H-1.01 až Š-H-1.28 | ŠOHO 101 až 128 | Š-1.1 až Š-1.28 |
Š-M-1.29 až Š-M-1.50 | ŠOMA 101 až 122 | Š-2.1 až Š-2.22 |
Š-M-2.01 až Š-M-1.40 | ŠOMA 201 až 240 | Š-2.23 až Š-2.62 |
1) Informace o pÄtikusové sérii, jejÞ stroje mÄly být oznaÄovány Å m.01 až Å m.05 se vyskytuje pouze v L+K 1/2004 (Petr Kolmann: Å molÃk Å .2). V jiné literatuÅe jsem o nà nenaÅ¡el ani zmÃnku. V pÅÃpadÄ, že byla skuteÄnÄ objednána a vyrobena, je zvláštnà že nebyly pozdÄji stroje této série zaÅazeny do standardnÃho ÄÃslovánà a byly ÄÃslovány samostatnÄ.
Verze | Å -1 | Å -2 |
---|---|---|
RozpÄtà | 13,23 m | 13,02 m |
Délka | 8,31 m | 8,52 m |
Výška | -- | 3,31 m |
Nosná plocha | 33,89 m2 | 36,17 m2 |
Pohon | Hiero L (230 k = 169 kW) | Maybach Mb-IVa (260 k = 191 kW) |
Prázdná váha | 861 kg | 970 kg |
Vzletová váha | 1 375 kg | 1 492 kg |
Maximálnà rychlost | 194 km/h | 198 km/h |
Cestovnà rychlost | 168 km/h | 167 km/h |
Stoupavost | 1,6 m/s | 2,8 m/s |
Dostup | 6 000 m | 6 500 m |
Dolet | 715 km | 667 km |