Gotha G.L.VII byl nÄmecký průzkumný a bombardovacà letoun, který vznikl na konci 1. svÄtové války jako reakce na rychlé spojenecké stÃhaÄky. NÄmecko totiž nemÄlo průzkumný letoun, který by jim mohl svou rychlostà konkurovat. Až Gotha G.L.VII (G.L. = Grossflugzeug Leicht) pÅedstavovala stroj, který byl dÃky své rychlosti 180 km/h a dostupem až 6000 m adekvátnà odpovÄdÃ. Vzhledem k průbÄhu války se už ale nestaÄil nijak prosadit. AvÅ¡ak jeho výkony byly opravdu vynikajÃcàâ rychlostà pouze mÃrnÄ zaostával za soudobými stÃhaÄkami a dostupem je pÅevyÅ¡oval.
Letoun Gotha G.L.VII patÅà mezi letouny, které u nás krátce po válce létaly pouze v jediném exempláÅi a nemÄly pro náš rodÃcà se stát prakticky žádný význam. Jediný letoun Gotha G.L.VII se k nám dostal na poÄátku roku 1920. Ukrajinský G.L.VII s nÄmeckou posádkou bÄhem pÅeletu VÃdeÅ-Kyjev nedovolenÄ pÅistál na letiÅ¡ti Bratislava-Vajnory a zde byl internován. V té dobÄ Äeskoslovensko pociÅ¥ovalo potÅebu pÅesného vytyÄenà hranic a zmapovánà územÃ. K tomu se pÅÃmo vybÃzelo letecké snÃmkovánÃ, proto byl internovaný letoun tajnÄ pÅelétnut do Kbel, kde byl intenzivnÄ zkouÅ¡en.
O pohybech jediné Gothy G.L. VII nad naÅ¡Ãm územÃm se dochovalo pouze minimum informacÃ. DobÅe znám je pouze konec kariéry tohoto letounu. Dne 21.3.1920, pilotován nÄmeckým pilotem, nouzovÄ pÅistál u obce Stupavy nedaleko Bratislavy. Po opravÄ odstartoval k letu zpÄt na letiÅ¡tÄ Vajnory, bÄhem kterého doÅ¡lo k nárazu do železniÄnÃho náspu a stroj byl natolik poÅ¡kozen, že nemohl být opraven. Podle nÄmeckého pilota Clausena bylo pÅÃÄinou vysazenà jednoho z motorů. Dvojice Äeskoslovenských mechaniků, kteÅà byli pÅi letu na palubÄ havarovaného letounu, se shodla, že motory pracovaly zcela spolehlivÄ. Oba mechanici i pilot z havárie vyvázli bez vážnÄjÅ¡Ãch zranÄnÃ.
Typ Gotha G.L. VII vzbudil u naÅ¡eho letectva takový zájem, že Äeskoslovensko objednalo u firmy Gotha trojici tÄchto letounů, oficiálnÄ urÄených pro letecké snÃmkovánÃ. Prvnà stroj byl pÅi pÅeletu do Äeskoslovenska zniÄen pÅi havárii, jeÅ¡tÄ na územà NÄmecko. NÄmecká osádka opÄt vyvázla pouze s lehÄÃmi zranÄnÃmi. Objednávka zbylých dvou letadel G.L. VII byla zruÅ¡ena Spojeneckou komisÃ, která prosazovala nákup techniky z váleÄných pÅebytků Francie a Velké Británie.
Informace o zbarvenà naÅ¡eho jediného letounu G.L. VII jsou odvozovány z nÄkolika mála dostupných fotografià a srovnávánÃm se stroji sloužÃcÃmi v nÄmeckém letectvu, nelze proto tyto informace považovat za stoprocentnÃ.
KÅÃdla a VOP krylo plátno se vzorem lozenge; zelenoÅ¡edou barvou byla natÅena pÅÃÄ trupu, vzpÄry, motorové gondoly a disky kol. Zadnà Äást trupu byla nastÅÃkána skvrnami zelenoÅ¡edé, zelené a Å¡edé barvy. Na SOP bÃlé barvy (nebo žluté?) byly umÃstÄny výsostné znaky ukrajinského letectva â modrý Ätverec se žlutým trojzubcem. Na levé stranÄ trupu a na pÅÃdi byl umÃstÄn bÃlý nápis Olena.
Gotha G.L. VII byl dvoumÃstný dvouploÅ¡nÃk, urÄený k průzkumným a bombardovacÃm akcÃm. Hornà kÅÃdlo mÄlo vÄtÅ¡Ã rozpÄtà než spodnà a bylo vybaveno kÅidélky. Trojice vzpÄr na každé stranÄ byla z ocelových trubek, aerodynamicky tvarovaných pÅekližkou.
Ocasnà plochy byly dvojité. KromÄ dolnà vodorovné plochy, vetknuté do trupu, spoÄÃvala na proudnicovém pylonu také menÅ¡Ã hornà VOP, ustavená z obou stran jeÅ¡tÄ kýlovkami obou SOP. Vodorovné ocasnà plochy byly celodÅevÄné, pouze hornà mÄla povrch ÄásteÄnÄ plátÄný, SOP mÄly konstrukci z ocelových trubek potaženou plátnem.
Pohon zajiÅ¡Å¥uje dvojice Åadových motorů Maybach o výkonu 260 k (191 kW). DÃky absenci kabiny pozorovatele-stÅelce v pÅÃdi mohly být pohonné jednotky umÃstÄny co nejblÞe k trupu. Motory byly i s olejovými nádržemi aerodynamicky zakapotovány a uloženy na dÅevÄných rámech na spodnÃm kÅÃdle. Hlavnà palivové nádrže byly v trupu, na jedné z nich bylo namontováno sedadlo pilota, druhá byla v pÅÃdi trupu pÅed pákou s pedály smÄrového ÅÃzenÃ. Spádová nádrž byla umÃstÄna v hornÃm trojúhelnÃkovém baldachýnu. Chlazenà motorů zabezpeÄovaly dva kapalinové chladiÄe umÃstÄnà v hornÃm kÅÃdle.
Podvozek byl záÄového typu. DvÄ hlavnà kola byla uchycena ve dvou párech odpružených V-vzpÄr pod motorovými gondolami. DÄlená osa byla upevnÄna pod ostrým úhlem do trupu. Na zádi trupu ostruha.
Výzbroj tvoÅila dvojice kulometů Spandau ráže 7,92 mm (jeden pevný a jeden pohyblivý) spolu s nákladem až 100 kg pum.
Typ | G.L. VII |
---|---|
RozpÄtà | |
Délka | 9,36 m |
Výška | 3,51 m |
Prázdná hmotnost | 2 420 kg |
Vzletová hmotnost | 3 140 kg |
ZatÞenà | 49,23 kg/m2 |
Maximálnà rychlost | 180 km/h |
Stoupánà na 6000 m | 38 min |
Dostup | 6000 m |
Dolet | 625 km |