Prvnà roky existence továrny Avia jsou spjaty s Åadou dolnoploÅ¡ných jednoploÅ¡nÃků, jejichž koncepce byla na svou dobu velice pokroková. Pilotáž tÄchto letounů vÅ¡ak byla oproti dvouploÅ¡nÃkům nároÄnÄjÅ¡Ã a Äeskoslovenské letectvo po Å¡patných zkuÅ¡enostech s BH-3 nemÄlo zájem zavádÄt dalÅ¡Ã jednoploÅ¡nÃky do výzbroje. KonstruktéÅi BeneÅ¡ a Hajn se tak museli vrátit ke konstrukci klasických, praxà ovÄÅených a teoreticky zvládnutých dvouploÅ¡nÃků.
PrvnÃm dvouploÅ¡nÃkem vyrobeným továrnou Avia se stal typ BH-6. Koncem roku 1922 totiž MNO zadalo vÅ¡em leteckým továrnám úkol vyvinout nový stÃhacà letoun pohánÄný motorem Hispano Suiza 8Fb (300 k). BeneÅ¡ s Hajnem se rozhodli postavit dvojici letadel â dvouploÅ¡nÃk BH-6 a vzpÄrový hornoploÅ¡nÃk BH-7. Prototyp dvouploÅ¡nÃku BH-6 zalétal továrnà pilot Skubal dne 12. kvÄtna 1923. MÄl vÅ¡ak doslova âjepiÄà životâ. Již 16. kvÄtna pÅi výškovém letu zaÄal stroj ve 4000 m hoÅet. Pilot sice požár prudkým sestupem utlumil a pÅistál, avÅ¡ak sám byl tÄžce popálen a letoun byl na odepsánÃ. Pro Avii to pÅedstavovalo tÄžkou ránu. DÃky finanÄnà pomoci MNO se vÅ¡ak vzpamatovala a již 9. záÅà 1923 byl zalétán mÃrnÄ upravený letoun Avia BH-8, vycházejÃcà z typu BH-6.
KonstrukÄnÄ byla BH-6 ÅeÅ¡ena velmi elegantnÄ. CelodÅevÄný trup, tvoÅený ÄtyÅmi hlavnÃmi podélnÃky, pÅepážkami a pÅekližkovým potahem, tvoÅil lehkou a pÅitom dostateÄnÄ tuhou skÅÃÅ. PrůÅez trupu byl pravoúhlý s vyklenutou hornà a spodnà stranou. PÅednà Äást trupu s motorem kryly odnÃmatelné panely z hlinÃkového plechu. Tvarové panely zakrývaly rovnÄž trubkový kozlÃk, nesoucà hornà kÅÃdlo. KÅÃdla mÄla po dvou dÅevÄných nosnÃcÃch s navléknutými žebry a byla potažena plátnem. V mÃstech žeber zesilovaly potah pÅilepené proužky plátna. Odtokovou hranu hornÃho kÅÃdla tvoÅila ocelová struna, na dolnÃm kÅÃdle byla odtoková hrana vyrobena z dÅevÄné liÅ¡ty. Jednoduchý vzpÄrový systém kÅÃdel zdůrazÅoval lehkost konstrukce. KÅidélka, umÃstÄná jen na spodnÃm kÅÃdle, se stala typickým znakem pro vÅ¡echny pozdÄjÅ¡Ã BH, stejnÄ jako smÄrovka bez kýlové plochy. Jejà funkci zastávaly ploché boky trupu. Vodorovný stabilizátor mÄl rovnÄž dÅevÄnou kostru s plátÄným potahem, kostra kormidel byla zhotovena z ocelových trubek. Letoun pohánÄl osmiválcový motor Hispano-Suiza HS-8Fb o jmenovitém výkonu 300 k. Kapalinový chladiÄ lamelového typu, rozdÄlený do dvou sekcÃ, nesly nohy podvozku. Olejová nádrž tvoÅila nábÄžnou hranu trupového pylonu, kde byla vystavena proudÃcÃmu vzduchu od vrtule, což mÄlo pro chlazenà oleje dostaÄovat. K dolnÃm podélnÃkům trupu ukotvené dÅevÄné podvozkové nohy nesly kola o rozmÄrech 700 à 100 mm. Pruženà podvozku obstarávaly gumové provazce. V zadnà Äásti trupu byla ukotvena ostruha z ocelových pružin s kluznou patkou.
Trup, s výjimkou hlinÃkových motorových krytů, byl nastÅÃkán svÄtlou krémovou barvou. Také mezikÅÃdelnà a podvozkové vzpÄry a plochá osa podvozku byly v krémové barvÄ. Plátnem potažené Äásti â kÅÃdla, ocasnà ploch a disky kol â zůstaly v barvÄ plátna, natÅeného celonovým vypÃnacÃm lakem. ChladiÄe na podvozkových nohách dostaly nátÄr Äernou barvou, chladiÄ oleje v pylonu pak hlinÃkovým bronzem. Vrtule zůstala v pÅÃrodnà barvÄ, vrtulové kužel byl hlinÃkový. Na kÅÃdlech a smÄrovém kormidla byly výsostné znaky praporového typu. Žádné jiné oznaÄenà letoun nenesl.
Typ | BH-6 |
---|---|
RozpÄtà hornÃho kÅÃdla | 9,03 m |
RozpÄtà dolnÃho kÅÃdla | 9,98 m |
Hloubka kÅÃdel | 1,40 m |
StupnÄnà kÅÃdel | 0,15 m |
Délka | 6,47 m |
Výška | 2,88 m |
Nosná plocha | 22,6 m2 (21,96 m2) |
Prázdná hmotnost | 878 kg |
Vzletová hmotnost | 1 180 kg |
Max. rychlost | 220 km/h |
Cest. rychlost | 200 km/h |
PÅistávacà rychlost | 80 km/h |
Stoupánà na 5000 m | 16 min |
Praktický dostup | 7000 m |
Dolet | 400 km |