Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASW-27

Alexander Schleicher ASW-27

Alexander Schleicher ASW-27

Typem ASW-27 navázal konstruktér Gerhard Waibel na typ ASW-20, přičemž byly při návrhu kluzáku zúročeny zkušenosti nabyté vývojem typu ASW-24. První ASW-27 byl zalétán 3.4.1995 a postupně bylo do roku 2006 vyrobeno 236 kusů.

Konstrukce kluzáku je celokompozitová s použitím uhlíkových, aramidových a polyethylenových vláken.

Verze

ASW-27 základní verze,

ASW-27 B vylepšená verze se zvětšenými winglety a dodatečnými nádržemi na vodu v trupu,

ASW-27 SL speciální odlehčená veze s prázdnou hmotností 230 kg.

Technický popis

Křídlo je speciálně navrženo pro rozpětí 15 m, a proto není nabízena možnost zvětšení rozpětí pomocí nástavců. Z důvodu snížení aerodynamického odporu byl nově tvarován přechod křídlo-trup, včetně modifikace profilu v náběžné části. Díky této úpravě má náběžná hrana v délce 1 m od trupu menší vzepětí než zbytek křídla, i když má celý nosník vzepětí shodné po celém rozpětí. Skořepinu křídla tvoří sendvič uhlíkový kompozit/plas­t/pěna. Nosník je uhlíkový. Třídílné kovové brzdicí klapky se vysouvají pomocí táhel pouze nad horní plochu křídla. Prostor pro klapky je vodotěsně oddělen od zbytku křídla a v zasunuté poloze zakryt pružnými kryty.

Křidélka a vztlakové klapky jsou vyrobeny jako uhlíková skořepina. Vztlakové klapky jsou, jako u předchozích klapkových typů ASW, opět propojeny s křidélky a jejich maximální výchylka dolů činí 44°. Spáry mezi řídícími plochami jsou zakryty pružnou páskou. Křidélka i klapky jsou ovládány táhly a na spodní straně jsou vybaveny pneumatickým turbulátorem. V křídle jsou také v těžišti umístěny vakové nádrže na vodní balast o celkovém objemu 130 litrů. Plní se skrze mechanicky ovládané výpustné ventily na spodní straně křídla, které mohou být vybaveny štítky pro usměrnění proudu vytékající vody. Na křídle je použit profil DU 89–134/14 přecházející na konci křídla do DU 89–134/14MOD. Na koncích křídla jsou winglety s profilem DU 94–086 M4.

Ocasní plochy  v konfiguraci T mají profily navržené specielně pro ASW-27. Stabilizátor je uhlíkové sendvičové konstrukce. Kýlová plocha je vyrobena z kompozitu sklolaminát/aramid. Uvnitř kýlovky je zabudována anténa VHF a je zde i prostor pro baterii. Do náběžné hrany je vetknuta trubice se snímači tlaků. VOP a SOP jsou sendvičové konstrukce aramid/plast/pěna a mezery mezi ovládacími plochami jsou utěsněny pružnou páskou. Před kormidly je na kýlové ploše a stabilizátoru nalepena turbulentní „zig-zag“ páska. VOP je ovládána táhlem, SOP ocelovým lankem vedeným v polyamidové trubce.

Kompozitová skořepina trupu je na přídi vyztužena polyethylenovými vlákny. Jednodílný překryt kabiny se odklápí dopředu nahoru spolu s přístrojovou deskou a v nouzi je odhoditelný. Kabina je vysoká 0,8 m a široká 0,64 m. Opěradlo zad je nastavitelné za letu a uzpůsobeno pro zádový padák. Opěrka hlavy a sedadlo (se čtyřbodovými upínacími pásy) jsou potaženy jehněčí kůží. Pedály nožního řízení je možno nastavit za letu. Vstup vzduchu pro ventilaci kabiny je v přídi, plynule regulovatelné výduchy pak vepředu na rámu kabiny a na pravé straně kabiny. V překrytu kabiny je navíc na levé straně malé posuvné okénko. V zavazadlovém prostoru je také druhé místo pro baterii. Umístěním baterie v zavazadlovém prostoru nebo v kýlovce lze dovážit kluzák podle hmotnosti pilota. Na hlavní trupové přepážce je místo pro uchycení kyslíkové láhve. Závěs pro aerovlek je umístěn v přídi, závěs pro navijákové starty před podvozkovým kolem a za letu je zakryt podvozkovými dvířky. Snímače statického tlaku jsou vyvedeny po bocích ocasního nosníku.

Hlavní podvozkové kolo je zatažitelné. Podvozek, odpružený gumou, je osazen kolem 5.00–5 (350×125 mm) s hydraulickou kotoučovou brzdou propojenou s brzdicími klapkami. Podvozková šachta je uzavřená a oddělená od zbytku interiéru. Ostruhu tvoří malé kolečko s pneumatikou o velikosti 210×65.

Technický výkres

V případě ASW-27 imatrikulace OK-2727 by se podle výrobního čísla mělo jednat o základní verzi. Tento kluzák je však již vybaven vysokými winglety verze ASW-27 B a patrně také trupovou nádrží na vodu.

ASW-27 B

Modernizovaná verze, která je nabízena od roku 1999. Křídla mají nově navržené winglety vysoké 0,45 m. Vakové nádrže v křídle byly překonstruovány na integrální o objemu 155 litrů a doplněny dalšími nádržemi v trupu před a za hlavním nosníkem křídla o objemu 35 litrů, které jsou montovány na objednávku. Celková hmotnost vodního balastu tak může dosáhnout až 190 kg. Na přání zákazníka lze doplnit ještě nádrž do kýlové plochy. U nás provozovaný kluzák OK-7272 v.č. 27214 byl vybaven fotovoltaickými články na hřbetě trupu za kabinou, pomocí kterých lze za letu dobíjet palubní baterii.

ASW-27 provozované u nás

OK-2727 ASW-27 v.č.26150 A7 na SOP, Vyroben v roce 1998, v ČR zapsán od 2.11.1998 do 24.1.2005, vysoké winglety
OK-7272 ASW-27 B v.č.27185 Vyroben v roce 2002, v ČR zapsán od 22.3.2002 do 7.5.2003, to D-3356
OK-2727 ASW-27 B v.č.27214 7A na SOP, vyroben v roce 2003, v ČR zapsán od 19.6.2003 do 17.5.2007, fotovoltaické články na hřbetě trupu

Prameny

  • www.alexander-schleicher.de
  • www.sweb.cz/vrydl/historie_as.html.htm
  • www.easternsailplane.com/eastern/eastern.php/Schleicher/ASW27B
  • http://rcawsey.co.uk/asw27.htm

Technické údaje

TypASW-27ASW-27B
Rozpětí 15 m 15 m
Délka 6,55 m 6,55 m
Výška 1,3 m 1,3 m
Nosná plocha 9 m2 9 m2
Prázdná hmotnost 235 kg 245 kg
Vzletová hmotnost 500 kg 500 kg
Max. rychlost 285 km/h 285 km/h
Klouzavost 48 48

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 8.7.2009
Poslední úprava: 5.10.2009

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]