Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASW-24

Alexander Schleicher ASW-24

Alexander Schleicher ASW-24

Označení ASW-24 se poprvé objevilo u firmy Alexander Schleicher GmbH v roce 1985. I když větroň s tímto označením nesl výrobní číslo 24000, jednalo se ve skutečnosti o upravený ASW-20, který byl opatřen křídlem bez vztlakové klapky. Na novém větroni standardní třídy ale Gerhard Waibel dále pracoval, takže konečná podoba se od onoho upraveného ASW-20 značně lišila. Za první prototyp ASW-24 tak lze považovat až větroň, který byl zalétán 14.12.1987.

V době vzniku se jednalo patrně o nejvýkonnější větroň standardní třídy. Na celkovém aerodynamickém řešení se významnou měrou podílel Loek Boermans z Delftské univerzity. Za pevnostní řešení trupu a jeho bezpečnost při havárii obdržel v roce 1992 konstruktér Gerhard Waibel od organizace OSTIV dokonce zvláštní cenu.

Sériová výroba probíhala u Schleicherů od roku 1988. Do roku 2000, kdy byla výroba ukončena, bylo celkem postaveno 249 bezmotorových a 62 motorizovaných kusů.

Přehled verzí 

ASW-24 Základní sériové provedení.

ASW-24 B Upraven byl trup, profil vnějších částí křídla a systém vodní zátěže. Od roku 1994 bylo vyrobeno 28 kusů.

ASW-24 E Motorizovaná verze s motorem Rotax 275. V letech 1988 – 1993 postaveno 54 kusů.

ASW-24 TOP Motorizovaná verze s motorem Fisher König SC430. V letech 1991-1993 postaveno 8 kusů.

ASW-24 WL Starší bezmotorové ASW-24 s křídly upravenými pro montáž wingletů

Technický popis ASW-24 WL

Celokompozitový jednomístný středoplošník.

Dvoudílné křídlo má v půdorysu tvar dvojitého lichoběžníku. Nosníky jsou uhlíkové a po celém rozpětí křídla je použit profil Boermans DU 84-158, přičemž geometrické zkroucení křídla činí -0,85°. Mezera mezi křídlem a křidélky je utěsněna pružnou páskou. V základní poloze zůstávají obě křidélka vychýlena o 2° dolů. Aerodynamické brzdy typu Schemp-Hirth se vysunují z horní plochy křídla. Na spodní ploše křídla jsou po celém rozpětí v 77 % hloubky nalepeny zig-zag turbulátory. Všechny ASW-24 jsou údajně rovněž opatřeny vstupy vzduchu pro pneumatický turbulátor, který však na křídle nebyl nikdy realizován. Konce křídel lze opatřit wiglety s výškou 350 mm, které se instalují pomocí rychlospojek. Winglety jsou rovněž oboustranně polepeny Zig-zag páskou širokou 12 mm a silnou 0,5 mm. Vzepětí křídla činí 3,25°. Úhel nastavení křídla vůči ose VOP je 4,5°, vůči ose trupového nosníku ocasních ploch pak 1,4°. Standardně jsou instalovány nádrže na vodu o objemu 130 litrů, na přání pak nádrže pro 155 litrů. Vodní balast se vypouští pomocí elektricky ovládaných ventilů umístěných na spodní ploše křídla poblíž trupu. Vytékající voda je usměrňována pomocí plochých aerodynamických krytek. Nosníky obou křídel jsou v trupu vsunuty do sebe (pravý konec je rozvidlený) a vzájemně jsou spojeny jedním čepem. Táhla řízení v křídle se automaticky propojí pomocí rychlospojek s táhly v trupu.

Vodorovná ocasní plocha s profilem Boerman DU 86-137/25 má rozpětí 2,55 m. Na směrovce je použit profil Boerman DU 86-131/30. Před směrovým i výškovým kormidlem jsou nalepeny Zig-zag turbulátory. Všechny spáry mezi kormidly jsou zakryty pružnými páskami. Do kýlové plochy je vetknuta trubice se snímači tlaků. V kýlové ploše je navíc prostor pro přídavnou zátěž (např. další baterie). Přítomnost zátěže lze kontrolovat otvory na vrcholu kýlové plochy.

Trup tvoří kompozitová skořepina ze sklolaminátu a uhlíkových vláken. Kabinová část je navíc zpevněna aramidovými vlákny. Boky kabiny jsou vyvýšeny a přispívají tak k větší pevnosti skořepiny. Pro lepší výhled je toto vyvýšení odsazeno dovnitř kabiny. Pilotní kabina má rozměr 0,64 x 0,81 m a je zakryta jednodílným překrytem, který se odklápí kolem předního závěsu nahoru i s přístrojovou deskou. Bílé páky otevírání jsou umístěny po obou stranách rámu překrytu. Před nimi jsou umístěny červené páky nouzového odhozu. Přístrojová deska je standardně vybavena rychloměrem a výškoměrem, pro lety v mracích je dále předepsán variometr, kompas a zatáčkoměr se sklonoměrem. Majitelé si většinou své kluzáky dovybavují ještě dalšími přístroji dle své potřeby. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu pomocí šedého ovladače pod palubní deskou. Na řídící páce je umístěno tlačítko pojistky pružinového podélného vyvážení. Vlastní páčka vyvážení je pak na levé straně kabiny pod modrou pákou brzdicích klapek. Vlevo od přístrojové desky je umístěn žlutý vypínač vlečného lana. Na pravé straně kabiny je černá páka zasouvání podvozku. Panel ovládání ventilů vodní přítěže bývá umístěn po pravé straně pilotního prostoru nebo přímo na přístrojové desce. Sedadlo je vybaveno čtyřdílnými upínacími pásy. Před sedadlem je místo pro upevnění přídavné zátěže pro dovážení lehkého pilota. Větrání kabiny je zajištěno regulovatelnými výduchy v přední části kabinového rámu a v pravé stěně pilotního prostoru. Na levé straně průhledného překrytu je navíc umístěno standardní posuvné okénko. V trupu jsou dva zavazadlové prostory. Jeden je umístěn klasicky za hlavou pilota a může zde být palubní baterie a druhý je po levé straně podvozkové šachty. Vpravo od podvozkové šachty je místo pro instalaci kyslíkové láhve. Na zadní části trupu jsou po bocích otvory snímače statického tlaku. Závěs pro aerovlek je v přídi, pro naviják před podvozkovým kolem.

Zatahovatelné hlavní podvozkové kolo o rozměru 5.00-5 je odpružené a vybavené hydraulicky ovládanou kotoučovou brzdou, která je umístěna po pravé straně kola. Brzda se aktivuje pákou ovládání aerodynamických brzd v její koncové poloze. Některé stroje jsou vybaveny místo kluzné ostruhy ostruhovým kolečkem velikosti 210 x 65 mm. Konce křídel jsou proti poškození na zemi chráněny buď kluznými patkami, nebo malými ochrannými kolečky.

Technický popis ASW-24 E

Verze ASW-24 vybavená pomocným motorem Rotax, který umožňuje samostatný start větroně.

Motor Rotax 275 o výkonu 17,6 kW (24 k) je jednoválcový dvoutakt chlazený vzduchem. Umístěn je na pylonu, který se sklápí i s vrtulí do trupu za kabinu. Dvoulistá vrtule MT Propeller má průměr 1,4 m a pro zasunutí motorové jednotky se automaticky nastavuje do svislé polohy. Vrtule je typu MT 140-L-86-1B nebo MT 140-L-97-1B s užšími listy. Motor nahazuje pilot ručně trhnutím pomocí lanka vyvedeného vpravo pod přístrojovou deskou.

ASW-24 E jsou standardně vybaveny ostruhovým kolečkem.

Technická data

  ASW-24 WLASW-24 E
Rozpětí 15 m 15 m
Délka 6,55 m 6,55 m
Výška 1,3 m 1,3 m
Nosná plocha 10 m2 10 m2
Prázdná hmotnost 230 kg 275 kg
Vzletová hmotnost 500 kg 500 kg
Maximální rychlost 280 km/h 280 km/h
Klouzavost 44 44

České ASW-24

ImatrikulaceTypVýr. čísloPopis
OK-0024 ASW-24 E 24810 Vyroben v prosinci 1989, ex D-KEMY, SE-UPB, D-KIIB. Zápis do českého rejstříku 25.6.2010, písmena CR na SOP. Vybaven radiostanicí Dittel FSG71M, elektronickým variometrem Zander ZS1.
OK-2607 ASW-24 WL 24153 Vyroben v roce 1992, ex I-TREK (výmaz z italského rejstříku 7.12.2011). Zápis do českého rejstříku 9.1.2012. Číslo 76 na SOP. Pod konci křídel kluzné opěrky bez koleček, vybaven navigací LX 7000.
OK-7724 ASW-24 WL 24117 Vyroben v roce 1991, ex F-CHAC (výmaz z francouzského rejstříku 27.12.2010). Zápis do českého rejstříku 15.2.2011, označení SM na SOP.

Prameny

  • www.alexander-schleicher.de
  • www.rcawsey.co.uk
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Schleicher_ASW_24
  • L+K 5/1996 (Jiří a Luboš Hodanovi: Schleicher ASW-24)
  • Aero Hobby 4-5/2012 (Lukáš Popelka:Tunning ASW-24)
  • Soaring Magazine May/1994 (Richard H. Johnson: A flight test evaluation of the ASW-24W)
  • Flight manual ASW-24

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 31.12.2012
Poslední úprava: 8.8.2017

Kapitoly

Výkresy

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]