Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASW-20

Alexander Schleicher ASW-20

Alexander Schleicher ASW-20

aa Další konstrukce Gerharda Waibela vycházela přímo z typu ASW-19, ze které byl převzat trup a pozměněné ocasní plochy. Nově bylo konstruováno křídlo se vztlakovou klapkou. Prototyp byl zalétán v roce 1977. Celkem bylo vyrobeno 511 ASW-20/20 L, 255 ASW-20 ve verzích B/BL a C/CL a 140 ASW-20 ve francouzské licenci.

Přehled verzí

ASW-20 Základní varianta.

ASW-20 L Verze bez vodní přítěže a s možností zvětšení rozpětí pomocí nástavců.

ASW-20 B Verze s pneumatickým turbulátorem na spodní straně křídla, upraveným profilem, výchylka klapky dolů zmenšena na 40°, konstrukce byla zesílena pro nesení větší vodní přítěže, vzletová hmotnost až 525 kg.

ASW-20 C Modifikace s pneumatickým turbulátorem a upraveným profilem, vodní přítěž jako základní ASW-20, výchylka klapky dolů 40°.

ASW-20 BL ASW-20 B vybavená winglety, vodní přítěž pouze 100 l.

ASW-20 CL ASW-20 C s winglety, vodní přítěž jen 50 kg.

ASW-20 F ASW-20 vyráběné v licenci u francouzské firmy Centrair.

ASW-20 FL Francouzský licenční ekvivalent ASW-20 L.

ASW-20 FP/FLP Písmenem P jsou někdy označovány francouzské verze s winglety.

ASW-20 TOP ASW-20 s pomocným motorem.

Křídlo je vyrobeno ze sendviče sklolaminát/pěna. Profil křídla u kořene a uprostřed je FX-62K-131, na koncích FX-60–126. Celou délku odtokové hrany zaujímají vzájemně mechanicky propojená vztlaková klapka a křidélka. Výchylka klapky se ovládá pákou na levé straně kabiny a pohybuje se v rozmezí maximálně 17° nahoru a 60° dolů. Současně se však správná poloha klapky „mixuje“ na každém křídle rozdílně podle polohy příčného řízení (při řídící páce v neutrální poloze jsou krajní polohy klapky 11° nahoru a 55° dolů). Výchylky křidélek pak v závislosti na poloze klapek mohou dosahovat krajních poloh 21° nahoru a 40° dolů. Kovové brzdicí klapky typu Schempp-Hirth se vysunují nad horní plochu křídla a jsou ovládány táhlem. Vakové nádrže na vodní přítěž o celkovém objemu 120 l se vsunují před nosník. Vzepětí křídla činí 2,33°.

Ocasní plochy tvaru T mají konstrukci podobnou jako křídlo. Oproti ASW-19 má VOP menší rozpětí, které je nyní 2,2 m. Profil svislé i vodorovné plochy je FX 71-L-150/30. SOP je ovládána lany, ostatní řídící plochy soustavou táhel.

Trup je převzat téměř beze změn z typu ASW-19 a je vyroben jako laminátová skořepina. Šířka kabiny je 0,64 m. Překryt pilotní kabiny se odklápí dopředu nahoru a v nouzi je celý odhoditelný. Posuvné větrací okénko je umístěno jen na levé straně. Zpočátku se spolu s překrytem zvedal pouze kryt přístrojové desky, u pozdějších strojů již přístrojová deska celá. K základnímu přístrojovému vybavení patří rychloměr, výškoměr, variometr, příčný sklonoměr a kompas. Polstrování sedadla je vyrobeno z pěnové gumy potažené manšestrem. Opěrka hlavy se montuje na přání zákazníka. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu. Před pedály je umístěn čep pro umístění až 7 kusů jednokilogramových olověných závaží pro dovážení letadla.

Hlavní podvozkové kolo o rozměru 5.00–5 je odpružené, zatažitelné do trupu a je opatřeno hydraulickou kotoučovou brzdou. Ostruha z rozpínavé plastové pěny má vyměnitelnou ocelovou patku. Na přání se montuje pevné ostruhové kolo velikosti 210×65.

ASW-20 L

Křídlo má nosníky z uhlíkatého kompozitu s možností montáže nástavců, které zvětšují rozpětí na 16,6 m. Součástí těchto nástavců je i prodloužení křidélek. Místo nástavců lze křídlo vybavit také winglety několika provedení.

Při použití nástavců křídel je zakázáno létat s vodní přítěží. V patnáctimetrové konfiguraci je pak možno nádrže na vodu naplnit až do vzletové hmotnosti 454 kg.

ASW-20 FL

ASW-20 L vyráběné ve francouzské licenci u firmy SN Centrair SA. Hlavním rozpoznávacím znakem ve Francii vyrobených ASW-20 je přístrojová deska s krytem hranatého tvaru, narozdíl od oblých německých originálů. U všech francouzských strojů se také odklápí s pilotním překrytem celá přístrojová deska. U nás provozované ASW-20 FL a ASW-20 L se také liší rámem kabiny a jinak tvarovanými rychloměrnými trubicemi.

V některých pramenech lze narazit na označení ASW-20 FLP pro letadla s winglety. Nevím, zda toto označení je oficiální, vzhledem k faktu, že winglety lze u verze FL kdykoliv nahradit klasickým koncovým obloukem nebo nástavcem.

ASW-22 u nás

Imatrikulace Typ Výrobní číslo Poznámka Fotografie
OK-1100 ASW-20 20566 vyroben 1982, ex SE-TXS, od roku 2002 AK Kralupy nad Vltavou [1] [2]
OK-2828 ASW-20 L 20149 vyroben 1979, odklopná celá přístrojová deska, ex BGA 2492, D-6860, PH-828, v ČR od roku 2003 [1] [2]
OK-6226 ASW-20 FL 20519 vyroben 1982, ex F-CFSB, v ČR od roku 2005 [1]
OK-6722 ASW-20 20568 vyroben 1982, odklopný jen kryt přístrojové desky, ex OH-672, od roku 2002 AK Kladno [1]

Výkresy

Technický výkres ASW-20Technický výkres ASW-20L/FL

Zdroje

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ ASW-20 ASW-20 L ASW-20 FL
Rozpětí15,00 m16,60 m16,60 m
Délka6,82 m6,82 m6,82 m
Výška1,42 m1,42 m1,42 m
Nosná plocha10,50 m211,05 m211,05 m2
Hmotnost prázdného letadla260 kg267 kg260 kg
Vzletová hmotnost454 kg380 kg380 kg
Maximální rychlost265 km/h250 km/h250 km/h
Klouzavost424545

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 6.11.2008
Poslední úprava: 6.11.2008

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]