Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASW-19

Alexander Schleicher ASW-19

Alexander Schleicher ASW-19

Nástupce ASW-15 zalétaný 23.11.1975. Hlavním konstruktérem byl opět Ing. Gerhard Waibel. Do roku 1986 bylo vyrobeno 425 ASW-19 a ASW-19 B.

Konstrukce křídel je tvořena sendvičem sklolaminát/pěna. Hlavní nosník je sklolaminátový. Profil křídla u kořene je FX 61–163, v oblasti křidélek FX-60–126. Kovové brzdící klapky typu Schempp-Hirth se vysunují nad horní plochu křídla. Křidélka mají výchylku +22° a –14°. Kapacita vodních nádrží je 80 l.

Ocasní plochy mají podobnou konstrukci jako křídla. Výchylky SOP jsou v rozmezí 30°, VOP +22° a –18°.

Trup je vyroben jako laminátová skořepina se zesíleným kýlem. Překryt kabiny je z jednoho kusu a odklápí se i s krytem přístrojové desky dopředu nahoru. Přístrojová deska je osazena rychloměrem, výškoměrem, kompasem, variometrem, sklonoměrem v podobě trubičky s bublinou a počítačem Filser LX4000. Dále se zde nachází táhlo větrání kabiny a nouzového odhozu překrytu. Pod palubní deskou jsou táhla vypínače a přestavování pedálů. Po levé straně kabiny se nacházejí páky ovládání brzdících klapek, vyvážení a podvozku. Opěradlo sedadla a opěrka hlavy jsou posuvné (nedá se měnit sklon). Úchyt pro naviják je za letu kryt dvířky podvozku, pro aerovlek je umístěn přibližně 30 cm od přídě.

Neodpružené podvozkové kolo je opatřené bubnovou brzdou ovládanou páčkou na řídící páce. Ostruhu tvoří kluzná patka.

Mnoho ASW-19 bylo později modifikováno na standard ASW-19 B.

ASW-19B

Varianta se zesíleným křídlem a vodní přítěží zvětšenou na 100 l. U pozdějších sérií se odklápí s kabinovým překrytem nejen kryt přístrojové desky, ale přístrojová deska celá.

Jediný zjevný rozpoznávací znak, který se mi podařilo najít je rám kabiny. U verze ASW-19 B má v zadních rozích viditelné rozšíření, které ukrývá patrně jiný mechanismus zajištění překrytu. I zde však existují vyjímky (např. OK-7573), takže rozpoznání verzí ASW-19 pouhým okem je velmi problematické. Na internetové adrese http://www.rcawsey.fsnet.co.uk/asw19.htm lze sice nalézt údaj o plovoucí VOP a brzdicích klapkách na obou stranách křídel u ASW-19, nic z toho ale jiné materiály nepotvrzují.

Jak již bylo uvedeno, starší ASW-19 byly modifikovaly na verzi B. Navíc se jednotlivé stroje liší v některých detailech, jako jsou opěrky pod konci křídel různých tvarů, osazením ostruhy malým kolečkem nebo různými anténami dle použité radiostanice. Zajímavé je i použití trubic (snímačů tlaku?) různých tvarů pod vrcholem kýlové plochy, kde by snad měl být montážní čep zajišťující VOP.

ASW-19 u nás

Imatrikulace Typ Výrobní číslo Poznámka Fotografie
OK-0019 ASW-19 B 19398 vyroben 1984, ex HB-1724, v českém rejstříku od roku 2004 [1]
OK-0310 ASW-19 19054 vyroben 1976, ex OO-ZWT, v českém rejstříku od roku 2005, od roku 2007 AK Ústí nad Orlicí [1]
OK-1600 ASW-19 B 19332 vyroben a dodán do ČSSR v roce 1981, AK Křižanov [1]
OK-1602 ASW-19 B 19333 vyroben a dodán do ČSSR v roce 1981, to OM-1602 zničen při přistání 30.10.1999  
OK-1900 ASW-19/19 B 19239 vyroben 1978, ex OO-ZVH, v českém rejstříku od roku 2002 [1]
OK-2494 ASW-19 B 19338 Ex D-2494, Od roku 2010 AK Hodkovice  
OK-4474 ASW-19/19 B 19073 vyroben 1976, ex D-4474, v českém rejstříku od roku 2005, AK Hořice [1]
OK-4489 ASW-19 19088 vyroben 1977, ex D-4489, v českém rejstříku od roku 1999 [1]
OK-5117 ASW-19 19104 vyroben 1977, ex OE-5117, v českém rejstříku od roku 2004 [1]
OK-5283 ASW-19 B 19343 vyroben 1981, ex OE-5283, v českém rejstříku od roku 1999, NXX s.r.o. [1]
OK-5712 ASW-19 B 19393 vyroben 1983, ex D-5712, v českém rejstříku od roku 1998, AK Zbraslavice [1]
OK-6601 ASW-19/19 B 19051 vyroben 1976, ex D-6724, v českém rejstříku od roku 2002, AK Mladá Boleslav, zničen při katastrofě u Moravské Třebové 16.8.2006 (Aleš Hájek) [1]
OK-7557 ASW-19 19221 vyroben 1978, ex OO-ZNS, v českém rejstříku od roku 2008 [1]
OK-7573 ASW-19/19 B 19145 vyroben 1977, ex D-7573, v českém rejstříku od roku 2005, AK Hodkovice, zničen 8.5.2008 při havárii po srážce s Cirrusem OK-2287 u obce Frýdštejn [1]
OK-9988 ASW-19 B 19390 ex D-8710, PH-998, v českém rejstříku od roku 2008 [1]

Výkresy

Technický výkres ASW-19Technický výkres ASW-19B

Zdroje

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ ASW-19 ASW-19B
Rozpětí15,00 m15,00 m
Délka6,8 m6,8 m
Výška1,55 m1,55 m
Nosná plocha11,00 m211,00 m2
Hmotnost prázdného letadla240 kg250 kg
Vzletpová hmotnost408 kg454 kg
Maximální rychlost255 km/h255 km/h
Klouzavost1:381:38

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 18.8.2008
Poslední úprava: 14.9.2009

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]