Nástupce ASW-15 zalétaný 23.11.1975. HlavnÃm konstruktérem byl opÄt Ing. Gerhard Waibel. Do roku 1986 bylo vyrobeno 425 ASW-19 a ASW-19 B.
Konstrukce kÅÃdel je tvoÅena sendviÄem sklolaminát/pÄna. Hlavnà nosnÃk je sklolaminátový. Profil kÅÃdla u koÅene je FX 61â163, v oblasti kÅidélek FX-60â126. Kovové brzdÃcà klapky typu Schempp-Hirth se vysunujà nad hornà plochu kÅÃdla. KÅidélka majà výchylku +22° a â14°. Kapacita vodnÃch nádržà je 80 l.
Ocasnà plochy majà podobnou konstrukci jako kÅÃdla. Výchylky SOP jsou v rozmezà 30°, VOP +22° a â18°.
Trup je vyroben jako laminátová skoÅepina se zesÃleným kýlem. PÅekryt kabiny je z jednoho kusu a odklápà se i s krytem pÅÃstrojové desky dopÅedu nahoru. PÅÃstrojová deska je osazena rychlomÄrem, výškomÄrem, kompasem, variometrem, sklonomÄrem v podobÄ trubiÄky s bublinou a poÄÃtaÄem Filser LX4000. Dále se zde nacházà táhlo vÄtránà kabiny a nouzového odhozu pÅekrytu. Pod palubnà deskou jsou táhla vypÃnaÄe a pÅestavovánà pedálů. Po levé stranÄ kabiny se nacházejà páky ovládánà brzdÃcÃch klapek, vyváženà a podvozku. OpÄradlo sedadla a opÄrka hlavy jsou posuvné (nedá se mÄnit sklon). Ãchyt pro naviják je za letu kryt dvÃÅky podvozku, pro aerovlek je umÃstÄn pÅibližnÄ 30 cm od pÅÃdÄ.
Neodpružené podvozkové kolo je opatÅené bubnovou brzdou ovládanou páÄkou na ÅÃdÃcà páce. Ostruhu tvoÅà kluzná patka.
Mnoho ASW-19 bylo pozdÄji modifikováno na standard ASW-19 B.
Varianta se zesÃleným kÅÃdlem a vodnà pÅÃtÄžà zvÄtÅ¡enou na 100 l. U pozdÄjÅ¡Ãch sérià se odklápà s kabinovým pÅekrytem nejen kryt pÅÃstrojové desky, ale pÅÃstrojová deska celá.
Jediný zjevný rozpoznávacà znak, který se mi podaÅilo najÃt je rám kabiny. U verze ASW-19 B má v zadnÃch rozÃch viditelné rozÅ¡ÃÅenÃ, které ukrývá patrnÄ jiný mechanismus zajiÅ¡tÄnà pÅekrytu. I zde vÅ¡ak existujà vyjÃmky (napÅ. OK-7573), takže rozpoznánà verzà ASW-19 pouhým okem je velmi problematické. Na internetové adrese http://www.rcawsey.fsnet.co.uk/asw19.htm lze sice nalézt údaj o plovoucà VOP a brzdicÃch klapkách na obou stranách kÅÃdel u ASW-19, nic z toho ale jiné materiály nepotvrzujÃ.
Jak již bylo uvedeno, starÅ¡Ã ASW-19 byly modifikovaly na verzi B. NavÃc se jednotlivé stroje liÅ¡Ã v nÄkterých detailech, jako jsou opÄrky pod konci kÅÃdel různých tvarů, osazenÃm ostruhy malým koleÄkem nebo různými anténami dle použité radiostanice. ZajÃmavé je i použità trubic (snÃmaÄů tlaku?) různých tvarů pod vrcholem kýlové plochy, kde by snad mÄl být montážnà Äep zajiÅ¡Å¥ujÃcàVOP.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Poznámka | Fotografie |
---|---|---|---|---|
OK-0019 | ASW-19 B | 19398 | vyroben 1984, ex HB-1724, v Äeském rejstÅÃku od roku 2004 | [1] |
OK-0310 | ASW-19 | 19054 | vyroben 1976, ex OO-ZWT, v Äeském rejstÅÃku od roku 2005, od roku 2007 AK Ãstà nad Orlicà | [1] |
OK-1600 | ASW-19 B | 19332 | vyroben a dodán do ÄSSR v roce 1981, AK KÅižanov | [1] |
OK-1602 | ASW-19 B | 19333 | vyroben a dodán do ÄSSR v roce 1981, to OM-1602 zniÄen pÅi pÅistánà 30.10.1999 |  |
OK-1900 | ASW-19/19 B | 19239 | vyroben 1978, ex OO-ZVH, v Äeském rejstÅÃku od roku 2002 | [1] |
OK-2494 | ASW-19 B | 19338 | Ex D-2494, Od roku 2010 AK Hodkovice | |
OK-4474 | ASW-19/19 B | 19073 | vyroben 1976, ex D-4474, v Äeském rejstÅÃku od roku 2005, AK HoÅice | [1] |
OK-4489 | ASW-19 | 19088 | vyroben 1977, ex D-4489, v Äeském rejstÅÃku od roku 1999 | [1] |
OK-5117 | ASW-19 | 19104 | vyroben 1977, ex OE-5117, v Äeském rejstÅÃku od roku 2004 | [1] |
OK-5283 | ASW-19 B | 19343 | vyroben 1981, ex OE-5283, v Äeském rejstÅÃku od roku 1999, NXX s.r.o. | [1] |
OK-5712 | ASW-19 B | 19393 | vyroben 1983, ex D-5712, v Äeském rejstÅÃku od roku 1998, AK Zbraslavice | [1] |
OK-6601 | ASW-19/19 B | 19051 | vyroben 1976, ex D-6724, v Äeském rejstÅÃku od roku 2002, AK Mladá Boleslav, zniÄen pÅi katastrofÄ u Moravské TÅebové 16.8.2006 (AleÅ¡Â Hájek) | [1] |
OK-7557 | ASW-19 | 19221 | vyroben 1978, ex OO-ZNS, v Äeském rejstÅÃku od roku 2008 | [1] |
OK-7573 | ASW-19/19 B | 19145 | vyroben 1977, ex D-7573, v Äeském rejstÅÃku od roku 2005, AK Hodkovice, zniÄen 8.5.2008 pÅi havárii po srážce s Cirrusem OK-2287 u obce FrýdÅ¡tejn | [1] |
OK-9988 | ASW-19 B | 19390 | ex D-8710, PH-998, v Äeském rejstÅÃku od roku 2008 | [1] |
Typ | ASW-19 | ASW-19B |
---|---|---|
RozpÄtà | 15,00 m | 15,00 m |
Délka | 6,8 m | 6,8 m |
Výška | 1,55 m | 1,55 m |
Nosná plocha | 11,00 m2 | 11,00 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 240 kg | 250 kg |
Vzletpová hmotnost | 408 kg | 454 kg |
Maximálnà rychlost | 255 km/h | 255 km/h |
Klouzavost | 1:38 | 1:38 |