Kluzák standardní třídy ASW-15 byl zkonstruován u německé firmy Alexander Schleicher GmbH & Co. ing. Gerhardem Waiblem. Navržen byl podle tehdy platných pravidel pro soutěžní standardní třídu, které nepřipouštěly zatažitelný podvozek a vodní přítěž. První ASW-15 byl zalétán 20.4.1968. Celkem bylo vyrobeno 183 kluzáků v základní verzi.
Křídlo má v půdorysu tvar dvojitého lichoběžníku a je aerodynamicky i geometricky zkrouceno. Hlavním konstrukčním materiálem křídel je laminátový sendvič s balsovou výplní. Nevyvážená křidélka končí 0,5 m před koncem křídla. Jejich výchylka činí +25° a –14°. Kovové brzdicí štíty jsou umístěny za hlavním nosníkem na horní i spodní straně křídla a jsou utěsněny pružnou lištou. Nosníky křídla se v trupu spojují pomocí dvou vodorovných čepů. Od kořene po křidélka je použit profil Wortmann FX 61-163, na koncích křídla pak FX 60-126.
VOP je plovoucí s nesymetrickým profilem. Na odtokové hraně pravé poloviny je ploška ovládající táhlo spojovacího čepu obou polovin VOP. Rozpětí VOP je 2,6 m, výchylky +10°, -9°. Na SOP je použit profil NACA 63A012. Výchylka SOP je ±30°. Mezery mezi kormidly jsou většinou utěsněny pružnou páskou. Na některých letadlech je na kýlovce před SOP nalepena turbulentní „zig-zag“ páska (prokazatelně na OK-2335 a OK-2371).
Trup tvoří skořepina z laminátového sendviče s výplní pěnovým polystyrénem. Kryt pilotního prostoru je lisován z jednoho kusu a pro vstup do letadla se snímá celý. Zajišťuje se červeným táhlem nad přístrojovou deskou a v nouzi je odhoditelný. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné pomocí šedého táhla vedle řídící páky. Na řídící páce je tlačítko ovládání radia. Pololežící pilot má možnost nastavení opěradla uzpůsobeného pro zádový padák. Za opěrkou hlavy je zavazadlový prostor. Na levé straně kabiny je černá páka ovládání podvozku a pod ní modrá páka ovládání brzd se zelenou páčkou pružinového vyvážení VOP. Někteří piloti si upravili výřezy pro nohy v palubní desce pro pohodlnější posed. Pod přístrojovou deskou vpravo je umístěno táhlo nastavování pedálů, vlevo táhlo vypínání vlečného lana. Na hřbetě trupu je montážní otvor, kterým se spojují táhla ovládání křidélek a klapek. Ve špičce trupu je snímač tlaku pro rychloměr a současně vstup vzduchu pro větrání kabiny. Pro aerovleky se používá asymetricky umístěný závěs, pro navijákové starty se montuje závěs před podvozkovým kolem.
Původně pevné podvozkové kolo opatřené aerodynamickým krytem bylo vesměs dodatečně nahrazováno kolem zatahovacím. Kolo je opatřeno brzdou ovládanou spolu s brzdicími klapkami.
Na některých ASW-15 byly později provedeny úpravy zavedené na ASW-15 B jako výše uvedený zatahovací podvozek nebo nádrže na vodní přítěž.
Po úpravě pravidel pro standardní třídu se začal vyrábět vylepšený model se zvětšenou kabinou, SOP, zesíleným křídlem, zatahovacím podvozkem a vodní přítěží. Výroba této verze navazovala na výrobu základní ASW-15 počínaje výrobním číslem 15184 a v letech 1972-75 dala prokazatelně 270 kusů.
Vodní přítěž je nesena ve vakových nádržích o obsahu 2x47 litrů umístěných před hlavním nosníkem křídla. Ventily vypouštění vodní přítěže vyúsťují za podvozkovou šachtou. Působením vlhkosti, unikající z vodních nádrží, však byla narušována balsová výplň sendviče. Možná právě proto byla balsa v konstrukci křídla nahrazena od výrobního čísla 15357 pěnovou výplní Conticell C60. Křídla je možno opatřit sklolaminátovými winglety (viz OK-2029). Ty mají profil E393, výšku 200 mm a hloubku 130 mm.
Kýlová plocha je oproti ASW-15 větší a SOP je opatřena aerodynamickým vyvážením.
Aerovlekový závěs byl přesunut do osy trupu přibližně 0,6 m od špičky. Například kluzák OK-2079 má však závěs umístěn ještě nesymetricky.
Podvozek tvoří ručně zatahované neodpružené kolo (zdá se, že většího průměru než u ASW-15) a gumová ostruha s ocelovou patkou. Laminátové podvozkové kryty jsou ovládány padákovými gumičkami. Kolo je vybaveno brzdou spřaženou s brzdícími klapkami.
Všechny zdroje uvádějí, že ASW-15 B má větší kabinu než základní verze. Kde došlo ke zvětšení mi bohužel není známo – na webových stránkách firmy Alexander Schleicher jsou bokorysy trupů ASW-15 i ASW-15 B naprosto identické, takže byla kabina pravděpodobně zvětšena překonstruováním vnitřních prostor trupu.
Do Československa byly první ASW-15 dodány již v roce 1973 pro potřeby státní reprezentace.
A zajímavost na závěr. Při jedné soutěži v roce 1973 byl poškozený kryt pilotního prostoru jedné československé ASW-15 B během noci opraven montáží krytu z větroně Foka 5 do původního rámu údajně s velmi zdařilým výsledkem.
Imatrikulace | Typ | Výrobní číslo | Poznámka | Fotografie |
---|---|---|---|---|
OK-0454 | ASW-15 B | 15349 | vyroben 1974, ex F-CEJM, do českého rejstříku zapsán v roce 2008 | |
OK-0507 | ASW-15 | 15047 | vyroben 1970, ex D-0507, do českého rejstříku zapsán v roce 2001, vysoká SOP | [1] |
OK-0713 | ASW-15 | 15112 | vyroben 1971, ex D-0713, bez antény na trupu, do českého rejstříku zapsán v roce 2000 | [1] |
OK-0822 | ASW-15 | 15159 | vyroben 1971, ex D-0822, do českého rejstříku zapsán v roce 2001 | [1] |
OK-1272 | ASW-15 B | 15246 | vyroben 1972, ex OE-0956, ex D-1272, do českého rejstříku zapsán v roce 2001, AK Plzeň-Letkov | [1] |
OK-1313 | ASW-15 | 15165 | vyroben 1971, ex D-0828, do českého rejstříku zapsán v roce 2001 | [1] |
OK-1515 | ASW-15B | 15443 | vyroben 1971, ex PH-530, do českého rejstříku zapsán v roce 2008 | [1] |
OK-1591 | ASW-15B | 15291 | vyroben 1973, ex F-CEGO, do českého rejstříku zapsán v roce 2008, AK Mladá Boleslav | [1] |
OK-1777 | ASW-15B | 15255 | vyroben 1973, ex D-2113, do českého rejstříku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-1911 | ASW-15B | 15393 | vyroben 1972, ex D-0907, vybaven radiem Dittel FSG 40 S, do českého rejstříku zapsán v roce 2002, AK Moravská Třebová | [1] |
OK-2029 | ASW-15B | 15399 | vyroben 1975, ex D-2029, winglety, do českého rejstříku zapsán v roce 1999 | [1] |
OK-2079 | ASW-15B | 15254 | Vyroben 1972, ex D-2079, od roku 2009 AK Šumperk | |
OK-2141 | ASW-15B | 15275 | Vyroben 1973, ex D-2141, do českého rejstříku zapsán v roce 2009 | |
OK-2186 | ASW-15B | 15304 | Vyroben 1974, ex D-2186, do českého rejstříku zapsán 2009 | [1] |
OK-2330 | ASW-15B | 15335 | vyroben 1974, ex D-2330, dlouhé kapkovité opěrky křídel, do českého rejstříku zapsán v roce 2004 | [1] |
OK-2335 | ASW-15B | 15337 | vyroben 1974, ex D-2335, do českého rejstříku zapsán v roce 2005, AK Polička | [1] |
OK-2371 | ASW-15B | 15363 | vyroben 1974, ex D-2371, do českého rejstříku zapsán v roce 2001, AK Polička, zig-zag páska před SOP | [1] |
OK-3141 | ASW-15 | 15052 | vyroben 1970, ex D-0536, do českého rejstříku zapsán v roce 2008 | [1] |
OK-3300 | ASW-15B | 15311 | vyroben 1973, dodán do ČSSR a zapsán roce 1974 | [1] |
OK-3302 | ASW-15B | 15312 | vyroben 1973, dodán do ČSSR a zapsán roce 1974, v současnosti AK Vrchlabí | [1] |
OK-3304 | ASW-15B | 15313 | vyroben 1973, dodán do ČSSR a zapsán roce 1974, v současnosti AK Kříižanov | [1] |
OK-3306 | ASW-15B | 15314 | vyroben 1973, dodán do ČSSR a zapsán roce 1974, v současnosti AK Ústí nad Orlicí | [1] |
OK-3985 | ASW-15B | 15433 | vyroben 1975, ex D-3985, do českého rejstříku zapsán v roce 2001, AK Šumperk | [1] |
OK-5310 | ASW-15B | 15428 | vyroben a dodán do ČSSR roce 1975, od roku 1992 AK Ústí nad Orlicí | [1] |
OK-6869 | ASW-15B | 15436 | vyroben 1975, ex D-6869, do českého rejstříku zapsán v roce 2003, AK Hodkovice | [1] |
OK-6880 | ASW-15B | 15445 | vyroben 1975, ex D-6880, do českého rejstříku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-6969 | ASW-15 | 15029 | vyroben 1969, ex F-CDRY do českého rejstříku zapsán v roce 2000, AK Šumperk | [1] |
OK-7111 | ASW-15 | 15119 | vyroben 1971,ex HB-1020, do českého rejstříku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-7477 | ASW-15 | 15029 | vyroben 1971, ex F-CGCY , do českého rejstříku zapsán v roce 2009 | |
OK-8455 | ASW-15 | 15149 | vyroben 1971, ex D-0797, ex PH-845, v českém rejstříku od roku 2004 až 2007, to OM-5177 | [1] |
OK-8641 | ASW-15 B | 15397 | vyroben 1975, ex D-8641, do českého rejstříku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-8656 | ASW-15 B | 15408 | vyroben 1975, ex D-8656, do českého rejstříku zapsán v roce 2004 | [1] |
OK-8661 | ASW-15 B | 15416 | vyroben 1975, ex D-8661, do českého rejstříku zapsán v roce 2001 | [1] |
Typ | ASW-15 | ASW-15B |
---|---|---|
Rozpětí | 15,00 m | 15,00 m |
Délka | 6,45 m | 6,48 m |
Výška | 1,45 m | 1,56 m |
Nosná plocha | 11,00 m2 | 11,00 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 205 kg | 230 kg |
Vzletová hmotnost | 318 kg | 408 kg |
Maximální rychlost | 220 km/h | 220 km/h |
Klouzavost | 1:36,5 | 1:36,5 |