Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASK-21

Alexander Schleicher ASK-21

Alexander Schleicher ASK-21

Dvoumístný středoplošný kluzák zalétaný v roce 1979 byl primárně určen pro výcvik, ale zvládá i akrobacii. Jednalo se o první celokompozitovou konstrukci Rudolfa Kaisera. Vyrobeno bylo přes 800 kusů ASK-21 (včetně motorizovaných verzí ASK-21 Mi). K výcviku je používán i v RAF (pod označením Vanguard Mk.1) a USAF. V České republice létá jeden ASK-21 od roku 2003.

OK-2121 ASK-21 v.č.21442 Vyroben v roce 1989, ex D-2516, od 12.6.2003 Aero­klub ČR.

Technický popis

Dvoudílné dvounosníkové křídlo má celokompozitovou konstrukci. Potah je vytvořen ze sklolaminátového sendviče s pěnovou výplní. Profil je FX-S02–196 přecházející do FX 60–126. Výsuvné brzdicí klapky jsou jen na horní ploše křídla. Křidélka a brzdící klapky jsou ovládány pomocí táhel. Ocasní plochy ve tvaru T jsou vyrobeny ze sendviče sklolaminát-pěna. V kýlové ploše je zabudovaná anténa VHF. Pohyblivé plochy jsou částečně hmotově vyváženy. VOP je ovládána táhly, SOP ocelovými lany.

Trup tvoří skořepina ze sklolaminátového sendviče s celkovou tloušťkou 8 mm. Překryt předního pilotního prostoru se odklápí dopředu nahoru společně s přední palubní deskou, zadní nahoru dozadu. Kabina má výšku 0,9 m a šířku 0,68 m. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu. Sedadla jsou vybavena pětibodovými pásy. Větrání kabiny má regulovatelný výstup na pravé stěně kokpitu, na levé straně jsou v odklopných překrytech posuvná okénka. Veškerá táhla a páky řízení jsou uloženy v kuličkových ložiscích. Samotné páky a kování jsou svařovány z oceli nebo frézovány z duralu. Pitotova trubice je umístěna v přídi, snímače statického tlaku by měly být po stranách trupu. Kluzák je vybaven tažným zařízením pro aerovlek i pro naviják.

Pevný podvozek má gumové odpružení. Hlavní kolo s pneumatikou 5.00–5 je vybaveno hydraulickou kotoučovou brzdou ovládanou pákou brzdících klapek. Příďové kolo má rozměr 4.00–4. Gumou odpružená ostruha může být osazena kolem o velikosti 210×65.

Technický výkres

Použitá literatura

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ ASK-21
Rozpětí17,00 m
Délka8,35 m
Výška1,55 m
Nosná plocha17,95 m2
Hmotnost prázdného letadla360 kg
Vzletová hmotnost600 kg
Maximální rychlost280 km/h
Klouzavost34

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 1.8.2008
Poslední úprava: 6.5.2009

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]