DvoumÃstný stÅedoploÅ¡ný kluzák zalétaný v roce 1979 byl primárnÄ urÄen pro výcvik, ale zvládá i akrobacii. Jednalo se o prvnà celokompozitovou konstrukci Rudolfa Kaisera. Vyrobeno bylo pÅes 800 kusů ASK-21 (vÄetnÄ motorizovaných verzà ASK-21 Mi). K výcviku je použÃván i v RAF (pod oznaÄenÃm Vanguard Mk.1) a USAF. V Äeské republice létá jeden ASK-21 od roku 2003.
OK-2121 | ASK-21 | v.Ä.21442 | Vyroben v roce 1989, ex D-2516, od 12.6.2003 AeroÂklub ÄR. |
---|
DvoudÃlné dvounosnÃkové kÅÃdlo má celokompozitovou konstrukci. Potah je vytvoÅen ze sklolaminátového sendviÄe s pÄnovou výplnÃ. Profil je FX-S02â196 pÅecházejÃcà do FX 60â126. Výsuvné brzdicà klapky jsou jen na hornà ploÅ¡e kÅÃdla. KÅidélka a brzdÃcà klapky jsou ovládány pomocà táhel. Ocasnà plochy ve tvaru T jsou vyrobeny ze sendviÄe sklolaminát-pÄna. V kýlové ploÅ¡e je zabudovaná anténa VHF. Pohyblivé plochy jsou ÄásteÄnÄ hmotovÄ vyváženy. VOP je ovládána táhly, SOP ocelovými lany.
Trup tvoÅà skoÅepina ze sklolaminátového sendviÄe s celkovou tlouÅ¡Å¥kou 8 mm. PÅekryt pÅednÃho pilotnÃho prostoru se odklápà dopÅedu nahoru spoleÄnÄ s pÅednà palubnà deskou, zadnà nahoru dozadu. Kabina má výšku 0,9 m a Å¡ÃÅku 0,68 m. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné za letu. Sedadla jsou vybavena pÄtibodovými pásy. VÄtránà kabiny má regulovatelný výstup na pravé stÄnÄ kokpitu, na levé stranÄ jsou v odklopných pÅekrytech posuvná okénka. VeÅ¡kerá táhla a páky ÅÃzenà jsou uloženy v kuliÄkových ložiscÃch. Samotné páky a kovánà jsou svaÅovány z oceli nebo frézovány z duralu. Pitotova trubice je umÃstÄna v pÅÃdi, snÃmaÄe statického tlaku by mÄly být po stranách trupu. Kluzák je vybaven tažným zaÅÃzenÃm pro aerovlek i pro naviják.
Pevný podvozek má gumové odpruženÃ. Hlavnà kolo s pneumatikou 5.00â5 je vybaveno hydraulickou kotouÄovou brzdou ovládanou pákou brzdÃcÃch klapek. PÅÃÄové kolo má rozmÄr 4.00â4. Gumou odpružená ostruha může být osazena kolem o velikosti 210Ã65.
Typ | ASK-21 |
---|---|
RozpÄtà | 17,00 m |
Délka | 8,35 m |
Výška | 1,55 m |
Nosná plocha | 17,95 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 360 kg |
Vzletová hmotnost | 600 kg |
Maximálnà rychlost | 280 km/h |
Klouzavost | 34 |