Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASH-26 E

Alexander Schleicher ASH-26 E

Alexander Schleicher ASH-26 E

ASH-26 E je motorový kluzák se sklopnou motorovou jednotkou. Jeho konstruktérem u firmy Alexander Schleicher je Martin Heide a prototyp byl zalétán v roce 1993. Od počátku bylo počítáno s pomocným motorem, takže vznikl plnohodnotný motorový kluzák. Existuje také verze bez motoru, do níž je motor možno zabudovat dodatečně bez větších úprav.

Celkem bylo do začátku roku 2006 vyrobeno 234 letounů ASH-26. U nás létá jeden ASH-26 E s výrobním číslem 26150 a poznávací značkou OK-9120.

OK-9120 ASH-26 E v.č.26150 1999 Vyroben v roce 1999 a dodán do ČR - Aeroklub Zábřeh.

Technický popis

Dvoudílné křídlo má laminární profil DU 89-134/14. Nosníky jsou z uhlíkových vláken, potah tvoří sendvič z uhlíkových kompozitů s pěnovou výplní. Na spodní straně jsou křidélka a klapky vybaveny pneumatickým turbulátorem. Kovové dvoudílné aerodynamické brzdy se vysunují nad horní plochu křídla. Vodní zátěž může být nesena ve dvou demontovatelných nádržích o objemu 2 x 72 nebo 2 x 30 l s vypouštěcími otvory na spodní straně křídla. Spáry mezi řídícími plochami a křídlem jsou utěsněny. Křídlo může být vybaveno winglety vysokými 0,45 m.

Ocasní plochy jsou tvaru T. Výškové i směrové kormidlo jsou sendvičové konstrukce z plastů a aramidových vláken s pěnovou výplní. Křidélka, vztlakové a brzdící klapky a výškovka jsou ovládány táhly uloženými v kuličkových ložiscích, směrové kormidlo se řídí ocelovými lany. V kýlové ploše je zabudována VHF anténa a pitotova trubice.

Technický výkres

Trup tvoří kevlarová skořepina. Kabina je široká 0,64 m a vysoká 0,82 m. Pedály nožního řízení a upínací popruhy jsou nastavitelné za letu. Větrání kabiny je zajištěno vstupem vzduchu na špičce trupu s plynule nastavitelnými výstupy na předním rámu kabiny a trubicí u pilota. Jednodílný překryt kabiny se otevírá kolem předního závěsu nahoru spolu s palubní deskou. Na levé straně překrytu je umístěno posuvné okénko.

Gumou odpružený zatahovací podvozek s kolem 5.00-5 je vybaven hydraulickou kotoučovou brzdou, která je spojena s ovládáním aerodynamických brzd.

Motorovou jednotku tvoří rotační wankelův motor MidWest AE50R o výkonu 37 kW (50 k) a obsahu 294 cm3. Běh motoru je velmi tichý díky mohutnému tlumiči výfuku. Celá jednotka se všemi agregáty je zamontována v trupu napevno a sklápí se jen vrtule na pomocném pylonu a chladič. Vrtule je poháněna od motoru ozubeným řemenem. Objem trupové palivové nádrže je 16 l. Na přání je možno do křídel zamontovat další nádrže po 15 l.

Použitá literatura

  • Aerohobby 2005/5
  • L+K 1996/13
  • http://www.alexander-schleicher.de
  • http://mysite.wanadoo-members.co.uk/rcawsey/ash26.html (momentálně mimo provoz)
  • http://www.lkza.cz/kluzaky.html (momentálně mimo provoz)

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ ASH-26 E
Rozpětí18,00 m
Délka bez pitotovy trubice7,05 m
Výška1,44 m
Nosná plocha11,68 m2
Hmotnost prázdného letadla360 kg
Vzletová hmotnost525 kg
Plošné zatížení45,00 kg/m2
Maximální rychlost270 km/h
Minimální rychlost71 km/h
Klouzavost1:50

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 20.7.2008
Poslední úprava: 20.4.2009

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]