ASH-26 E je motorový kluzák se sklopnou motorovou jednotkou. Jeho konstruktérem u firmy Alexander Schleicher je Martin Heide a prototyp byl zalétán v roce 1993. Od poÄátku bylo poÄÃtáno s pomocným motorem, takže vznikl plnohodnotný motorový kluzák. Existuje také verze bez motoru, do nÞ je motor možno zabudovat dodateÄnÄ bez vÄtÅ¡Ãch úprav.
Celkem bylo do zaÄátku roku 2006 vyrobeno 234 letounů ASH-26. U nás létá jeden ASH-26 E s výrobnÃm ÄÃslem 26150 a poznávacà znaÄkou OK-9120.
OK-9120 | ASH-26 E | v.Ä.26150 | 1999 | Vyroben v roce 1999 a dodán do ÄR - Aeroklub ZábÅeh. |
---|
DvoudÃlné kÅÃdlo má laminárnà profil DU 89-134/14. NosnÃky jsou z uhlÃkových vláken, potah tvoÅà sendviÄ z uhlÃkových kompozitů s pÄnovou výplnÃ. Na spodnà stranÄ jsou kÅidélka a klapky vybaveny pneumatickým turbulátorem. Kovové dvoudÃlné aerodynamické brzdy se vysunujà nad hornà plochu kÅÃdla. Vodnà zátÄž může být nesena ve dvou demontovatelných nádržÃch o objemu 2 x 72 nebo 2 x 30 l s vypouÅ¡tÄcÃmi otvory na spodnà stranÄ kÅÃdla. Spáry mezi ÅÃdÃcÃmi plochami a kÅÃdlem jsou utÄsnÄny. KÅÃdlo může být vybaveno winglety vysokými 0,45 m.
Ocasnà plochy jsou tvaru T. Výškové i smÄrové kormidlo jsou sendviÄové konstrukce z plastů a aramidových vláken s pÄnovou výplnÃ. KÅidélka, vztlakové a brzdÃcà klapky a výškovka jsou ovládány táhly uloženými v kuliÄkových ložiscÃch, smÄrové kormidlo se ÅÃdà ocelovými lany. V kýlové ploÅ¡e je zabudována VHF anténa a pitotova trubice.
Trup tvoÅà kevlarová skoÅepina. Kabina je Å¡iroká 0,64 m a vysoká 0,82 m. Pedály nožnÃho ÅÃzenà a upÃnacà popruhy jsou nastavitelné za letu. VÄtránà kabiny je zajiÅ¡tÄno vstupem vzduchu na Å¡piÄce trupu s plynule nastavitelnými výstupy na pÅednÃm rámu kabiny a trubicà u pilota. JednodÃlný pÅekryt kabiny se otevÃrá kolem pÅednÃho závÄsu nahoru spolu s palubnà deskou. Na levé stranÄ pÅekrytu je umÃstÄno posuvné okénko.
Gumou odpružený zatahovacà podvozek s kolem 5.00-5 je vybaven hydraulickou kotouÄovou brzdou, která je spojena s ovládánÃm aerodynamických brzd.
Motorovou jednotku tvoÅà rotaÄnà wankelův motor MidWest AE50R o výkonu 37 kW (50 k) a obsahu 294 cm3. BÄh motoru je velmi tichý dÃky mohutnému tlumiÄi výfuku. Celá jednotka se vÅ¡emi agregáty je zamontována v trupu napevno a sklápà se jen vrtule na pomocném pylonu a chladiÄ. Vrtule je pohánÄna od motoru ozubeným Åemenem. Objem trupové palivové nádrže je 16 l. Na pÅánà je možno do kÅÃdel zamontovat dalÅ¡Ã nádrže po 15 l.
Typ | ASH-26 E |
---|---|
RozpÄtà | 18,00 m |
Délka bez pitotovy trubice | 7,05 m |
Výška | 1,44 m |
Nosná plocha | 11,68 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 360 kg |
Vzletová hmotnost | 525 kg |
PloÅ¡né zatÞenà | 45,00 kg/m2 |
Maximálnà rychlost | 270 km/h |
Minimálnà rychlost | 71 km/h |
Klouzavost | 1:50 |