Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAerotech Slovakia SMG-92 Turbo Finist

Aerotech Slovakia SMG-92 Turbo Finist

Aerotech Slovakia SMG-92 Turbo Finist

SMG-92 Turbo Finist vyráběný slovenskou firmou Aerotech Slovakia je jednomotorový hornoplošník poháněný turbovrtulovým motorem Walter M-601. Je určen pro přepravu šesti cestujících, nákladu o hmotnosti až 600 kg nebo lety s výsadkáři, kterých pojme až 10. V zásadě se jedná o původní ruský letoun SM-92, poháněný jiným motorem.

SM-92 Finist

Historie letadla Finist sahá do doby po rozpadu Sovětského svazu, kdy vznikla konstrukční kancelář Technoavia. Ta začala v červenci 1992 pracovat na novém letounu, který byl zamýšlen jako náhrada letitých Antonovů An-2. Základními požadavky byla jednoduchá a technologicky nenáročná konstrukce, nízké provozní náklady a schopnost operovat i z nezpevněných ploch. Stavba dvou prototypů byla zahájena na počátku roku 1993 a první vzlet se uskutečnil 28. prosince 1993. Ve své době byl Finist považován za perspektivní letoun, avšak dlouho nemohl získat potřebné certifikace a navíc se použité hvězdicové motory M-14P (265 kW) ukázaly jako příliš slabé. Kvůli ekonomickým potížím se Technoavia rozhodla svůj projekt prodat jinému výrobci, který by byl schopen zajistit certifikaci a případně provést instalaci jiného motoru.

Vznik SMG-92

Aerotech Slovakia v devadesátých letech nabízel letouny Dornier Do 28G-92, což byla přestavba starších pístových strojů na turbovrtulové za použití českých motorů M-601. Ve snaze nabídnout i menší letoun Aerotech navázal na projekt letounu SM-92.

Nejprve bylo nutno dokončit certifikaci původního letadla podle předpisu FAR 23. Tu zajistila maďarská firma G-92 Kft u maďarského leteckého úřadu v první polovině roku 2000. Poté bylo přistoupeno k zástavně nové pohonné jednotky a vrtule – motoru Walter M-601D2 o výkonu 382 kW (500 k) a třílisté stavitelné vrtule Avia V-508D2. V červnu 2000 byl do Bratislavy dovezen drak letounu SM-92 bez pohonné jednotky a motorové instalace. Práce na zástavbě nového motoru zahrnovaly výrobu nového motorového lože a motorových krytů, novou elektroinstalaci a změny v palivovém systému a ovládání pohonné jednotky. Byly dokončeny na podzim 2000 a 6. listopadu uskutečnil první SMG-92 (HA-YDF) na letišti M.R. Štefánika v Bratislavě zálet. Krátce před Vánoci jej převzal zákazník ze Švýcarska.

Současnost

Letoun SMG-92 Turbo Finist si získal oblibu zejména u parašutistů a dnes létá v několika evropských zemích, i v České republice. Později vyrobené kusy jsou vybaveny přídavnými palivovými nádržemi o objemu 2×200 l na koncích křídel. Verzi s turbovrtulovým motorem Walter M-601E a vrtulí V-508E/99 v současné době nabízí i původní výrobce, ruská Technoavia, pod označením SM-92T. U obou výrobců se však jedná pouze o výrobu jednotlivých strojů, dnes je v provozu necelých 30 Finistů s turbovrtulovými motory.

SMG-92 provozované u nás

Imatrikulace Typ Výrobní číslo Poznámka
HA-YDJ SMG-92 02–001 Pronajmut společností Heritage of flying legends ve spolupráci Orbis Avia s.r.o, domovským letištěm Nové Město nad Metují.
HA-YDM SMG-92 003–04/2009 Rok výroby 2009, provozován společností Heritage of flying legends Czech republic.

Technický popis

SMG-92 je lehký univerzální jednomotorový vzpěrový hornoplošník s pevným podvozkem.

Trup obdélníkového průřezu poloskořepinové konstrukce je vyroben z hliníkových slitin. Nákladový prostor je přístupný bočními dveřmi o rozměrech 1,35×1,12 m. Do kabiny (šířka 1,26 m; výška 1,20 m a délka 3,40 m) lze umístit sedadla pro pět cestujících (plus dva piloti) nebo 10 výsadkářů s výstrojí, případně až 600 kg nákladu. Pilotní prostor je dostupný dvojicí dveří po obou stranách trupu. Letoun má dvojí řízení, hlavní pilotní sedadlo je levé. Kabina je větrána a vytápěna.

Křídlo je celokovové, jednonosníkové, obdélníkového tvaru. Je vzepřeno k trupu dvojicí jednoduchých vzpěr z ocelových trubek. Profil P-301M-15 byl navržen CAGI speciálně pro tento letoun, který díky tomu má vynikající letové vlastnosti i při vysokých úhlech náběhu, pouze s jednoduchými vztlakovými klapkami a bez použití slotů. Křídlo má křidélka Frise a čtyřdílné třípolohové vztlakové klapky Fowlerova typu. Klapky zaujímají 56 % délky odtokové hrany křídla, mají vnější závěsy a vysouvají se pomocí elektromotoru. Křidélka jsou vybavena na zemi stavitelnými vyvažovacími ploškami. V křídlech jsou dvě palivové nádrže o celkovém objemu 400 l.

Podvozek je robustní konstrukce, vzpěry hlavního podvozku z ocelových trubek jsou uchyceny pod pilotní kabinou. Podvozek nemá klasické odpružení, ale síly se přenášejí do tuhé konstrukce draku. Podvozková kola jsou osazena středotlakými pneumatiky o rozměrech 600×1800 mm. Jsou brzděna a jejich diferenciální brzdění při pojíždění ovládá pilot pomocí pedálů nožního řízení. Ostruhové kolo je na listové pružině.

Ocasní plochy celokovové konstrukce mají klasické uspořádání. Stabilizátor VOP je k trupu vzepřen jednoduchými vzpěrami. Kýlová plocha je opatřena přechodem do trupu. Obě kormidla jsou aerodynamicky vyvážena, směrové kormidlo je opatřeno na zemi stavitelnou vyvažovací ploškou. Levá polovina výškového kormidla nese plošku podélného vyvážení.

Pohon zajišťuje turbovrtulový motor Walter M601 D s třílistou kovovou vrtulí Avia V508D2/99B/A o p­růměru 2,5 metru s možností reverzace tahu.

Použitá literatura

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ SMG-92
Rozpětí14,86 m
Délka9,80 m
Výška3,18 m
Nosná plocha20,44 m2
Rozchod podvozku3,35 m
Rozvor podvozku6,59 m
Hmotnost prázdného letounu1 450 kg
Max. vzletová hmotnost2 700 kg
Maximální rychlost305 km/h
Dostup6 000 m
Dolet s přídavnými křídelními nádržemi1 500 km
Délka vzletu230 m
Délka přistání280 m
Délka přistání za použití reverzního tahu200 m

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Zveřejněno: 23.7.2009
Poslední úprava: 23.7.2009

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]