SMG-92 Turbo Finist vyrábÄný slovenskou firmou Aerotech Slovakia je jednomotorový hornoploÅ¡nÃk pohánÄný turbovrtulovým motorem Walter M-601. Je urÄen pro pÅepravu Å¡esti cestujÃcÃch, nákladu o hmotnosti až 600 kg nebo lety s výsadkáÅi, kterých pojme až 10. V zásadÄ se jedná o původnà ruský letoun SM-92, pohánÄný jiným motorem.
Historie letadla Finist sahá do doby po rozpadu SovÄtského svazu, kdy vznikla konstrukÄnà kanceláŠTechnoavia. Ta zaÄala v Äervenci 1992 pracovat na novém letounu, který byl zamýšlen jako náhrada letitých Antonovů An-2. ZákladnÃmi požadavky byla jednoduchá a technologicky nenároÄná konstrukce, nÃzké provoznà náklady a schopnost operovat i z nezpevnÄných ploch. Stavba dvou prototypů byla zahájena na poÄátku roku 1993 a prvnà vzlet se uskuteÄnil 28. prosince 1993. Ve své dobÄ byl Finist považován za perspektivnà letoun, avÅ¡ak dlouho nemohl zÃskat potÅebné certifikace a navÃc se použité hvÄzdicové motory M-14P (265 kW) ukázaly jako pÅÃliÅ¡ slabé. Kvůli ekonomickým potÞÃm se Technoavia rozhodla svůj projekt prodat jinému výrobci, který by byl schopen zajistit certifikaci a pÅÃpadnÄ provést instalaci jiného motoru.
Aerotech Slovakia v devadesátých letech nabÃzel letouny Dornier Do 28G-92, což byla pÅestavba starÅ¡Ãch pÃstových strojů na turbovrtulové za použità Äeských motorů M-601. Ve snaze nabÃdnout i menÅ¡Ã letoun Aerotech navázal na projekt letounu SM-92.
Nejprve bylo nutno dokonÄit certifikaci původnÃho letadla podle pÅedpisu FAR 23. Tu zajistila maÄarská firma G-92 Kft u maÄarského leteckého úÅadu v prvnà polovinÄ roku 2000. Poté bylo pÅistoupeno k zástavnÄ nové pohonné jednotky a vrtule â motoru Walter M-601D2 o výkonu 382 kW (500 k) a tÅÃlisté stavitelné vrtule Avia V-508D2. V Äervnu 2000 byl do Bratislavy dovezen drak letounu SM-92 bez pohonné jednotky a motorové instalace. Práce na zástavbÄ nového motoru zahrnovaly výrobu nového motorového lože a motorových krytů, novou elektroinstalaci a zmÄny v palivovém systému a ovládánà pohonné jednotky. Byly dokonÄeny na podzim 2000 a 6. listopadu uskuteÄnil prvnà SMG-92 (HA-YDF) na letiÅ¡ti M.R. Å tefánika v BratislavÄ zálet. Krátce pÅed Vánoci jej pÅevzal zákaznÃk ze Å výcarska.
Letoun SMG-92 Turbo Finist si zÃskal oblibu zejména u paraÅ¡utistů a dnes létá v nÄkolika evropských zemÃch, i v Äeské republice. PozdÄji vyrobené kusy jsou vybaveny pÅÃdavnými palivovými nádržemi o objemu 2Ã200 l na koncÃch kÅÃdel. Verzi s turbovrtulovým motorem Walter M-601E a vrtulà V-508E/99 v souÄasné dobÄ nabÃzà i původnà výrobce, ruská Technoavia, pod oznaÄenÃm SM-92T. U obou výrobců se vÅ¡ak jedná pouze o výrobu jednotlivých strojů, dnes je v provozu necelých 30 Finistů s turbovrtulovými motory.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Poznámka |
---|---|---|---|
HA-YDJ | SMG-92 | 02â001 | Pronajmut spoleÄnostà Heritage of flying legends ve spolupráci Orbis Avia s.r.o, domovským letiÅ¡tÄm Nové MÄsto nad MetujÃ. |
HA-YDM | SMG-92 | 003â04/2009 | Rok výroby 2009, provozován spoleÄnostà Heritage of flying legends Czech republic. |
SMG-92 je lehký univerzálnà jednomotorový vzpÄrový hornoploÅ¡nÃk s pevným podvozkem.
Trup obdélnÃkového průÅezu poloskoÅepinové konstrukce je vyroben z hlinÃkových slitin. Nákladový prostor je pÅÃstupný boÄnÃmi dveÅmi o rozmÄrech 1,35Ã1,12 m. Do kabiny (Å¡ÃÅka 1,26 m; výška 1,20 m a délka 3,40 m) lze umÃstit sedadla pro pÄt cestujÃcÃch (plus dva piloti) nebo 10 výsadkáÅů s výstrojÃ, pÅÃpadnÄ až 600 kg nákladu. Pilotnà prostor je dostupný dvojicà dveÅà po obou stranách trupu. Letoun má dvojà ÅÃzenÃ, hlavnà pilotnà sedadlo je levé. Kabina je vÄtrána a vytápÄna.
KÅÃdlo je celokovové, jednonosnÃkové, obdélnÃkového tvaru. Je vzepÅeno k trupu dvojicà jednoduchých vzpÄr z ocelových trubek. Profil P-301M-15 byl navržen CAGI speciálnÄ pro tento letoun, který dÃky tomu má vynikajÃcà letové vlastnosti i pÅi vysokých úhlech nábÄhu, pouze s jednoduchými vztlakovými klapkami a bez použità slotů. KÅÃdlo má kÅidélka Frise a ÄtyÅdÃlné tÅÃpolohové vztlakové klapky Fowlerova typu. Klapky zaujÃmajà 56 % délky odtokové hrany kÅÃdla, majà vnÄjÅ¡Ã závÄsy a vysouvajà se pomocà elektromotoru. KÅidélka jsou vybavena na zemi stavitelnými vyvažovacÃmi ploÅ¡kami. V kÅÃdlech jsou dvÄ palivové nádrže o celkovém objemu 400 l.
Podvozek je robustnà konstrukce, vzpÄry hlavnÃho podvozku z ocelových trubek jsou uchyceny pod pilotnà kabinou. Podvozek nemá klasické odpruženÃ, ale sÃly se pÅenášejà do tuhé konstrukce draku. Podvozková kola jsou osazena stÅedotlakými pneumatiky o rozmÄrech 600Ã1800 mm. Jsou brzdÄna a jejich diferenciálnà brzdÄnà pÅi pojÞdÄnà ovládá pilot pomocà pedálů nožnÃho ÅÃzenÃ. Ostruhové kolo je na listové pružinÄ.
Ocasnà plochy celokovové konstrukce majà klasické uspoÅádánÃ. Stabilizátor VOP je k trupu vzepÅen jednoduchými vzpÄrami. Kýlová plocha je opatÅena pÅechodem do trupu. ObÄ kormidla jsou aerodynamicky vyvážena, smÄrové kormidlo je opatÅeno na zemi stavitelnou vyvažovacà ploÅ¡kou. Levá polovina výškového kormidla nese ploÅ¡ku podélného vyváženÃ.
Pohon zajiÅ¡Å¥uje turbovrtulový motor Walter M601 D s tÅÃlistou kovovou vrtulà Avia V508D2/99B/A o pÂrůmÄru 2,5 metru s možnostà reverzace tahu.
Typ | SMG-92 |
---|---|
RozpÄtà | 14,86 m |
Délka | 9,80 m |
Výška | 3,18 m |
Nosná plocha | 20,44 m2 |
Rozchod podvozku | 3,35 m |
Rozvor podvozku | 6,59 m |
Hmotnost prázdného letounu | 1 450 kg |
Max. vzletová hmotnost | 2 700 kg |
Maximálnà rychlost | 305 km/h |
Dostup | 6 000 m |
Dolet s pÅÃdavnými kÅÃdelnÃmi nádržemi | 1 500 km |
Délka vzletu | 230 m |
Délka pÅistánà | 280 m |
Délka pÅistánà za použità reverznÃho tahu | 200 m |