Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAero A-24

Aero A-24

Aero A-24

Aero A-24 byl první československý vícemotorový letoun domácí konstrukce. Jeho koncepce však byla zastaralá už od samého počátku a proto byl postaven pouze jeden prototyp a celý projekt byl zastaven. Přesto byl přínosem pro naše konstruktéry a piloty, kteří získali první zkušenosti s vícemotorovým letounem.

„Velkoletadla“ v Československu

Mladý československý letecký průmysl zažíval ve dvacátých letech minulého století období velkého rozkvětu. Do vojenské služby se dostávala letadla domácí konstrukce, která se mohla směle měřit se zahraničními stroji, a také mnozí piloti s československými letouny získávali první vavříny v mezinárodních soutěžích. Proto se zdálo, že nic nestojí v cestě konstrukci vícemotorových letadel.

Československé letectvo již v únoru 1920 získalo první „velkoletadlo“ (tedy dvoumotorový letoun). Jednalo se o jeden exemplář typu Gotha CL.VII, avšak moc se u nás „neohřál“, protože již v březnu havaroval a byl odepsán. V prvních letech tak naše letectvo neprovozovalo prakticky žádné vícemotorové stroje. Existovala řada projektů dvoumotorových letounů, avšak žádný z nich nedospěl k realizaci.

Prototyp Aero A-24

Až továrna Aero se jako první odvážila pustit do stavby dvoumotorového bombardovacího letadla – Aera A-24. Již v květnu byl prototyp vystavován na III. mezinárodní letecké výstavě v Praze. Přestože měl pod křídlem atrapy pum a leskl se díky čerstvě nanesenému laku, nebyl zdaleka dokončen. Stavba totiž proběhla ve spěchu a chyběla velká část vnitřního vybavení. V červnu po výstavě byl prototyp dokončen a převezen na letiště v Kbelích.

Pro zalétání byl vybrán šéfpilot Novák, který měl zkušenosti s dvoumotorovými letouny Gotha. Do konce roku 1924 vykonal pouze několik skoků, přičemž letoun musel být často upravován, zejména v ocasní části. Opravdový zálet se uskutečnil až v květnu 1925 a zkoušky byly ukončeny v roce 1926. Jejich závěr byl jednoznačný – další vývoj Aera A-24 není vhodný, neboť jeho koncepce je zastaralá a letoun zdaleka nedosahuje požadovaných výkonů. Dvojice motorů Maybach Mb-IVa o 240 k (176 kW) dávala plně naloženému letounu maximální rychlost 150 km/h, což byla rychlost, kterou běžně dosahovaly i bombardéry z první světové války.

I přes neúspěch zkoušek bylo Aero A-24 převzato naším letectvem a zařazeno k 1. leteckému pluku v Praze, později létalo v prostějovském leteckém učilišti. Letoun sloužil k různým zkouškám a výcviku v seskocích padákem, než v prosinci 1929 nouzově přistál na letišti ve Vysokém mýtě. V roce 1930 byl zrušen.

Technický popis

Aero A-24 byl dvoumotorový vzpěrový dvouplošník smíšené konstrukce. Kostra křídla dřevěná, potažená plátnem. Křídla bylo možno sklopit podél trupu, takže letoun měl šířku 8,5 m a vešel se do klasického polního hangáru. Kostra trupu z duralových trubek, na přídi a na hřbetě byla střeliště pro dvojkulomety Lewis ráže 7,7 mm. Pod trupem a spodním křídlem byly závěsníky pro 1000 kg pum. Posádku tvořili tři, nebo čtyři muži. Pohon zajišťovala dvojice řadových motorů Maybach Mb-IVa o 240 k (176 kW); vrtule dvoulisté, dřevěné. Podvozek pevný čtyřkolový; na zádi ostruha.

Zbarvení a označování

Letoun A-24 létal v klasickém zbarvení pro letadla určená k nočním operacím – všechny plochy byly v „noční hnědé“. Pouze gondoly motorů zůstaly v barvě duralu. Výsostné znaky praporového typu byly umístěny klasicky na křídlech a SOP. Typové a výrobní označení letoun pravděpodobně nenosil.

Použitá literatura

  • Němeček, Václav: Československá letadla I, Naše Vojsko 1984.
  • Rajlich, Jiří & Sehnal, Jiří: Vzduch je naše moře, Naše vojsko 1993
  • Kučera, Pavel: AERO 1919–1999, ilustrovaná historie leteckého výrobce, GT CLUB MOTORMEDIA 1999

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ A-24
Rozpětí22,20 m
Délka13,70 m
Nosná plocha106 m2
Hmotnost prázdného letadla2960 kg
Vzletová hmotnost4511 kg
Max. rychlost155 km/h
Cest. rychlost110 km/h
Pohon2 ×Maybach Mb-IVa
Dostup3600 m
Dolet1000 km
Stoupavost1,3 m/s

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Zveřejněno: 1.8.2007
Poslední úprava: 8.8.2017

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]