Pokusný kluzák navržený ing. AntonÃnem HusnÃkem byl postaven v továrnÄ Aero v jediném kuse v roce 1922. Letadlo se vyznaÄovalo velmi zajÃmavým systémem ÅÃzenà pomocà kÅivenà konců kÅÃdel. PÅi zalétávánà ve KbelÃch se dosahovalo skoků dlouhých 70 m. V roce 1923 létal kluzák úspÄÅ¡nÄ bÄhem âsoutÄže plachtových letadelâ ze svahu na BanÃch u Zbraslavi.
KÅÃdlo bylo trojdÃlné. StÅednà Äást kÅÃdla o délce 6,4 m mÄla skÅÃÅový nosnÃk a pÅekližková žebra rozmÃstÄná s rozteÄà 40 cm. NábÄžná hrana byla až po nosnÃk potažena pÅekližkou tlouÅ¡Å¥ky 0,8 mm. Zbytek potahu byl plátÄný.
VnÄjÅ¡Ã Äásti kÅÃdla byly mÃrnÄ Å¡Ãpové â pÅibližnÄ 1°. Jejich kostra mÄla hlavnà nosnÃk, ke kterému byl na pohyblivých závÄsech pÅipevnÄn pomocný nosnÃk s navleÄenými žebry. Lana pÅÃÄného ÅÃzenà vedla vnitÅkem kÅÃdla, kde byla zakonÄena na zesÃleném žebru vnÄjÅ¡Ã Äásti kÅÃdla. Pomocà lan se žebro pohybovalo nahoru a dolů a tento pohyb se pÅenášel do pomocného nosnÃku, který se deformoval a na nÄm navleÄená žebra způsobovala kÅivenà nosné plochy. NavÃc se mohly pomocà speciálnà páky konce kÅÃdel kÅivit také shodným smÄrem, ÄÃmž umožÅovaly zmÄnu úhlu nábÄhu. VnÄjÅ¡Ã Äásti kÅÃdla byly potaženy pouze plátnem a kvůli snadnÄjÅ¡Ãmu kÅivenà nebyl potah ani lakován. KÅÃdlo bylo k trupu pÅichyceno ve ÄtyÅech bodech a bylo horizontálnÄ nastavitelné, ÄÃmž bylo možno letoun dovažovat.
KÅÃdlo mÄlo profil Göttingen 441, v nosové Äásti ponÄkud upravený. Hloubka kÅÃdla byla 1,150 m.
Kostra ocasnÃch ploch byla svaÅena z ocelových trubek, potah tvoÅilo plátno. Plovoucà VOP o rozmÄrech 2800Ã800 mm byla ke trupu zavÄÅ¡ena ve dvou bodech.
PÅednà Äást pÅÃhradového trupu byla vyrobena z ocelových trubek, zadnà z oválných sprucových (kanadská jedle) nosnÃků, které byly bandážovány plátnem. NosnÃky se spojovaly objÃmkami z ocelového plechu a vzájemnÄ byly vyztuženy ocelovými dráty o průmÄru 1 mm. Sedadlo pilota a ÅÃzenà bylo upevnÄno na jednoduchý pÅekližkový nosnÃk, pÅipojený mezi ocelovými trubkami pÅÃhradoviny. KromÄ ÅÃdÃcà páky a nožnÃho ÅÃzenà mÄl kluzák jeÅ¡tÄ dalÅ¡Ã páku na levé stranÄ vedle sedaÄky. Tou bylo možno mÄnit úhel nábÄhu konců kÅÃdel. Lana ke kormidlům mÄla průmÄr 2 mm. PozdÄji byl údajnÄ trup potažen plátnem.
PÅistávacà zaÅÃzenà tvoÅila jasanová lyže se startovacÃm háÄkem na Å¡piÄce a pružná jasanová ostruha.
Typ | A-18 |
---|---|
RozpÄtà | 13,80 m |
Délka | 4,34 m |
Nosná plocha | 15,87 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 47 kg |
Vzletová hmotnost | 117 kg |